اتریومتجهیزات کامپیوتر

کاهش شدید قیمت کارت گرافیک با نزدیک شدن به رویداد مرج اتریوم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نزدیک شدن به رویداد مرج اتریوم و پایان استخراج این رمزارز با روش POW در کنار کاهش شدید قیمت اتر موجب شده است تا قیمت کارت‌های گرافیکی در بازارهای جهانی و همچنین بازار ایران به شدت افت پیدا کند.

در سال ۲۰۲۱ با افزایش قیمت ETH بازار فروش کارت‌های گرافیکی (GPU) برای استخراج اتریوم داغ شده بود. مصرف پایین‌تر برق استخراج اتریوم نسبت به بیت کوین نیز موجب محبوبیت بیش از پیش آن شده بود و قیمت ریگ‌های ماین GPU لحظه به لحظه بالاتر می‌رفت. این قضیه موجب شده بود که حتی افرادی که از این کارت‌ها برای بازی کردن و کارهای گرافیکی استفاده می‌کردند نیز تحت تاثیر قرار بگیرند و مجبور باشند این کارت‌های گرافیکی را چند برابر قیمت اعلامی توسط کارخانه تهیه کنند.

اما از ماه ژوئن ۲۰۲۱ سودآوری استخراج این رمزارز روند نزولی به خود گرفت که تاکنون ادامه داشته است از طرف دیگر قرار است به زودی آپدیت مرج (Merge) در شبکه اتریوم انجام شود و طی آن این شبکه از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (PoW) به گواه اثبات سهام (PoS) مهاجرت می‌کند. این بدان معناست که استخراج ETH دیگر با کارت‌های گرافیک ممکن نخواهد بود. کاهش قیمت اتر و آپدیت مرج موجب شده است تا علاوه بر سودآوری استخراج این رمزارز، قیمت کارت‌های گرافیک نیز در بازار با ریزش شدید همراه شود.

نمودار سودآوری استخراج اتریوم منبع: بیت اینفو چارتز
نمودار سودآوری استخراج اتریوم منبع: بیت اینفو چارتز

مطابق نمودار بالا میزان سودآوری استخراج اتریوم از اوج ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) که برابر ۰.۲۸۲ دلار به ازای هش‌ریت ۱ مگاهش بر ثانیه بود اکنون به ۰.۰۱۶۲ دلار به ازای همان توان پردازشی برسد.

کارت گرافیکی RTX3090 محصول کمپانی انویدیا یکی از قدرتمندترین کارت‌های استخراج اتریوم محسوب می‌شود که توان پردازشی حدود ۱۲۵ مگاهش بر ثانیه را خروجی می‌دهد. داده‌های سایت ebay نشان می‌دهد که میانگین قیمت فروش این کارت از حوالی ۳۵۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) اکنون به کمتر از ۱۰۰۰ دلار رسیده است.

میانگین قیمت فروش کارت RTX3090  منبع: ebay
میانگین قیمت فروش کارت گرافیکی RTX3090 منبع: ebay

وضعیت بازار ایران

داده‌های پلتفرم مقایسه قیمت ترب نشان‌گر آن است که قیمت همین مدل کارت گرافیک یعنی RTX3090 محصول شرکت ایسوس در اردیبهشت ۱۴۰۰ حوالی ۱۵۰ میلیون تومان در بازار ایران بوده است. در لحظه نگارش این متن این کارت گرافیکی در بازار ایران در حوالی قیمت ۵۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

نمودار قیمت کارت گرافیک RTX3090 در بازار ایران منبع: ترب
نمودار قیمت کارت گرافیک RTX3090 در بازار ایران منبع: ترب

همزمان با کاهش سودآوری ماین اتریوم هش‌ریت این شبکه نیز تا حدی تحت تاثیر قرار گرفته است. در حال حاضر این میزان به ۹۱۰ تراهش بر ثانیه رسیده است که نسبت به ماه گذشته حدود ۱۵٪ افت را تجربه کرده است.

نمودار یکساله هش‌ریت شبکه اتریوم منبع: ycharts
نمودار یکساله هش‌ریت شبکه اتریوم منبع: ycharts

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا