سلامت و پزشکی هوشمند

مار رباتیک جراح می‌شود!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک مار رباتیک که توسط پژوهشگران انگلیسی ابداع شده است، به زودی طی یک جراحی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک ربات که با استفاده از پتانسیل خم شدن و حس کردن مارها برای ورود به مکان‌های صعب‌العبور در محیط‌های سخت و صنعتی ابداع شده است، اکنون طی جراحی روی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مار رباتیک موسوم به “کبرا”(COBRA) که در “دانشگاه ناتینگهام”(University of Nottingham) انگلستان ابداع شده، پیشتر کارآیی خود را در بازرسی و بازسازی موتور جت، راه اندازی و نگهداری نیروگاه هسته‌ای نشان داده است و اکنون برای مصارف پزشکی به کار می‌رود. این مراحل پزشکی در حال حاضر با دستگاه‌های آندوسکوپی طی می‌شوند اما کبرا ممکن است مهارت، دقت و نماهایی با وضوح بالا را در اختیار گروه‌های جراحی بگذارد.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

پروفسور “دراگوس آکسینت”(Dragos Axinte)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما ارزیابی‌های ابتدایی را آغاز کرده‌ایم تا ببینیم که آیا این مار رباتیک می‌تواند حرکت کند و توانایی کافی را برای انجام دادن جراحی دارد یا خیر. برای کارهای پزشکی، تغییرات امنیتی بسیاری باید در طراحی و مدیریت این کاوشگر صورت بگیرند تا آن را به دستگاه مناسبی برای بازرسی در بدن انسان تبدیل کنند. این مار رباتیک، پتانسیل عملکرد بالایی دارد و یک دوره هیجان‌انگیز برای تجزیه و تحلیل‌های ما به شمار می‌رود.

این مار رباتیک پنج متری و فوق باریک که ضخامت آن تقریبا به اندازه یک مداد است، درست مانند خزندگان واقعی می‌تواند به سادگی در نواحی فشرده و دارای پیچ و خم بخزد. مقیاس‌های مینیاتوری و مکان‌های نامناسب، معاینه بدون از بین بردن کامل بافت را غیرممکن می‌سازد.

این سیستم، پاسخ‌دهی فوق‌العاده‌ای دارد که به خاطر دنباله‌ای از تاندون‌هایی است که در کنار ستون فقرات مار رباتیک قرار گرفته‌اند. مار رباتیک دارای یک ساختار مفصلی سازگار و تعدادی از بخش‌های ثابت است که به آن امکان می‌دهند تا ۹۰ درجه خم شود. هنگامی که این تاندون‌ها کشیده می‌شوند، حرکات لازم برای خم شدن را ممکن می‌کنند. این کار به تقلید از حرکات گوناگون کف دست‌های اپراتور انسان هنگام برخورد با دستگاه‌های بازیابی صورت می‌گیرد. این بازوی رباتیک می‌تواند عرض‌های کاملا متفاوتی داشته باشد و سوراخی در قسمت داخلی دارد که وسایل کاملا متفاوتی به آن متصل می‌شوند.

کبرا قطعا پس از چند دقیقه آموزش می‌تواند با کنترل از راه دور کار کند. روش کار آن بسیار شبیه به یک جوی‌استیک بزرگ بازی است. این بدان معناست که مهندسانی که عمدتا در صدها مایل دورتر هستند، می‌توانند از طریق نمایشگر رایانه شخصی خود به کبرا اطلاعات دهند زیرا کبرا با اجزای پیشرفته‌ای در موتورها یا لوله باریک خود حرکت می‌کند که قطر آنها فقط به اندازه یک سکه یک پوندی است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

کبرا برای انجام دادن بازیابی صنعتی پیشرفته، در حال حاضر به یک دوربین دیجیتال استریوویژن و یک پایانه مینیاتوری متصل به قسمت سر مجهز شده است. با وجود این، واحدهای گوناگون تعمیر یا نظارت ممکن است با تکیه بر وظیفه مورد نیاز تعویض شوند.

بررسی مقدماتی برای استفاده از کبرا در حوزه پزشکی، توسط دکتر “اولادجو اولالی”(Oladejo Olaleye) انجام شده که یک متخصص جراحی رباتیک در “بیمارستان دانشگاه لستر”(University Hospitals of Leicester) است.

کبرا روی یک آدمک انسانی مورد بررسی قرار گرفت تا از طریق دهان به بدن وارد شود و به عناصری در پشت گلو دست یابد که به سختی قابل دسترسی هستند. این مکان‌ها در حال حاضر بدون روش جراحی بسیار تهاجمی، غیرقابل دسترس هستند. یک دوربین دیجیتالی، نماهای فوق‌العاده‌ای از گلو را با وضوح بالا روی یک صفحه نمایش نشان می‌دهد.

با توجه به این که مار رباتیک به راحتی کنترل می‌شود، تنها پنج دقیقه زمان برد تا راهنما این بررسی را در آزمایشگاه انجام دهد. مار رباتیک با استفاده از یک کنترل‌گر دستی، در پیچ و خم‌ها حرکت کرد و در گلو قرار گرفت تا دید بهتری را برای جراح فراهم کند.

اولالی باور دارد که کبرا، ارتباط میان مهندسی و جراحی پزشکی است و راهی برای پیشرفت آندوسکوپی و جراحی به شمار می‌رود. کبرا روشی بادوام با کمترین میزان تهاجم را برای تشخیص و درمان بیماری‌های گلو، قفسه سینه یا روده ارائه می‌دهد.

وی افزود: کبرا یک مجموعه همه‌کاره با توانایی خم شدن، فراهم کردن نماهایی با وضوح بالا، سهولت سازگاری و قابلیت حمل است. ما امیدواریم که کبرا با دستیابی به نماهای واضحی از سرطان گلو و حنجره، به پاکسازی کامل تومورها با درد بسیار کمتر، ترخیص سریع‌تر از بیمارستان، بهبود بقا و نتایج توانبخشی بالاتر برای بیماران کمک کند.

معدود ربات‌هایی که برای استفاده در جراحی وجود دارند، ماشین‌های بزرگی هستند که برای حرکت کردن در حفره‌های کوچک بدن انسان ساخته نشده‌اند. کبرا در مقایسه با این ربات‌ها، بسیار فشرده و متحرک است و علاوه بر جراحی گلو، توانایی خود را در جراحی‌های سینه، شکم و روده اثبات می‌کند.

مراحل بعدی برای بررسی کبرا، دنباله‌ای از آزمایش‌های اعتبارسنجی پیش از آزمایش‌های علمی است که انتقال آن را به حوزه پزشکی تضمین می‌کند.

برای کاربردهای حوزه هوافضا و هسته‌ای، کبرا در سطح ششم آمادگی فناوری قرار گرفته است و تنها یک گام با حضور در بازار فاصله دارد. این مار رباتیک، یک دستگاه نظارتی حیاتی به شمار می‌رود. به عنوان نمونه، تعمیر موتور هواپیما یک کار پیچیده است. مهندسان متخصص برای تعمیر و نگهداری مورد نیاز هستند و بیشتر تعمیرات باید با موتور درجا انجام شوند زیرا پیاده‌ کردن آن از هواپیما زمان می‌برد. این یکی از مواردی است که در دنیای پرسرعت هوانوردی باید به آن رسیدگی شود.

در حال حاضر، مهندسان معمولا صدها مایل پرواز می‌کنند تا بتوانند هواپیمای آسیب‌دیده را تعمیر کنند اما با وجود کبرا، آنها این توانایی را خواهند داشت که در هر کجا که هستند، با استفاده از صفحه نمایش رایانه شخصی خود، آسیب‌ها را تعمیر کنند. این تغییر، به کاهش انتشار کربن در حوزه هوانوردی کمک می‌کند و به طور قابل توجهی به صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌پردازد؛ بدون این که رفاه و امنیت اپراتورها به خطر بیفتد.

می‌توان یک مدل یک بار مصرف از کبرا را ابداع کرد تا به بررسی عناصر آلوده به رادیواکتیو در پوشش گیاهی بپردازد زیرا برای رعایت امنیت، ربات باید پس از استفاده در محل بررسی رها شود.

یکی دیگر از حوزه‌های کاربرد کبرا که پژوهشگران مشتاق پیشرفت در آن با استفاده از کمک مالی هستند، نجات از فاجعه است. آکسینت گفت: به عنوان نمونه، مار رباتیک می‌تواند طرحی عالی برای جستجو در نواحی تنگ داخل ساختمان‌های فروریخته یا در یک حادثه غارنوردی باشد. کبرا ممکن است به جستجوی بازماندگان کمک کند؛ به ویژه در مکانی که برای امدادگران خطرناک است. کبرا با اتصال یک آشکارساز دی‌اکسید کربن که به نوک کاوشگر آن متصل شده، ممکن است بتواند تنفس انسان را بررسی کند و دوربین دیجیتال آن می‌تواند مشاهدات را گزارش دهد. لوله‌های اضافی مرتبط با کبرا می‌توانند اکسیژن و آب مورد نیاز برای هر کسی را که به دام افتاده یا مجروح شده است، تامین کنند.

منبع: ایسنا و به نقل از هلث نیوز اکسپرس،

مار رباتیک جراح می‌شود!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا