هوش مصنوعی

ثبت نام ماشین‌ها به عنوان مخترع، پشت سد کاغذبازی های اداری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بر اساس تصمیم اداره مالکیت معنوی انگلیس تا اطلاع ثانوی شرکت‌های هوش مصنوعی در این کشور امکان ثبت ندارند

به گزارش اقتصادالکترونیکی به نقل از برنا؛ پتنت ها مالکیت یک اختراع جدید را به خالق آن واگذار می‌کنند.  برخی از کارشناسان انگلیسی معتقد بودند که نام دستگاه‌های هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک مخترع در گواهی های ثبت اختراع درج شود اما  نظر کارشناسی IPO نشان می‌دهد که صاحب نظران بسیاری تردید دارند که هوش مصنوعی در حال حاضر بدون کمک انسانی بتواند اختراع کند.

بر همین اساس دولت این کشور اعلام کرد: قانون فعلی انگلیس به انسان‌ها اجازه می‌دهد تا اختراعات ساخته شده توسط هوش مصنوعی ساخته را ثبت اختراع کنند، اما علبرغم برداشت‌های نادرست از قانون امکان ثبت اختراع به نام یک ربات ممکن نیست.

سال گذشته، دادگاه استیناف علیه استفان تالر، که گفته بود سیستم هوش مصنوعی Dabus وی باید در دو اختراع (ظرف غذای،  چراغ چشمک زن) به عنوان مخترع ثبت شود، رای داد.

داوران این دادگاه  با اکثریت آرا (دو به یک) از وی خواستند که یک انسان را برای مالکیت معنوی اختراع خود معرفی کند.

لیدی جاستیس لینگ درباره قضاوت خود نوشت: “فقط یک شخص می تواند حقوق داشته باشد – ماشین نمی تواند.” حق اختراع یک حق قانونی است و فقط می تواند به انسان اعطا شود.

اما IPO همچنین گفت که “باید درک کند که چگونه سیستم IP ما باید از اختراعات ابداع شده با هوش مصنوعی در آینده محافظت کند” و متعهد به پیشبرد بحث‌های بین‌المللی با هدف رقابتی نگه داشتن انگلستان باشد.

جولای ۲۰۲۱، در پرونده ای که توسط آقای تالر مطرح شده بود، یک دادگاه استرالیایی دادخواست وی را تایید کرد و رای به ثبت اختراع با مالکیت معنوی ماشین‌ها داد!. چند روز قبل، آفریقای جنوبی نیز حکم مشابهی را صادر کرده بود.

بسیاری از سیستم های هوش مصنوعی بر روی مقادیر زیادی از داده‌های کپی شده از اینترنت آموزش دیده اند.

روز سه‌شنبه، IPO اعلام کرد که قصد دارد قانون کپی رایت را تغییر دهد تا بر اساس آن ماشین‌ها نیز از حقوق قانونی مالکیت معنوی برخوردار شوند،‌ این سازمان بر اساس این قانون می‌تواند و از تکنیک‌ها برای منافع عمومی استفاده کند.  

واقعیت این است که تعداد زیادی از مردم از ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALL.E 2 برای ایجاد تصاویری شبیه به یک اثر هنری انسانی استفاده می کنند.

آقای تالر اخیراً از اداره کپی رایت ایالات متحده به دلیل امتناعش از قبول به رسمیت  شناختن یک سیستم نرم افزاری به عنوان “نویسنده” یک تصویر شکایت کرده است!

معیشت بازیگران

در این نظریه،، IPO خاطرنشان کرد که انگلیس یکی از معدود کشورهایی است که از آثار تولید شده توسط رایانه محافظت می کند و هیچ خالق انسانی وجود ندارد. در این بیانیه آمده است: «نویسنده یک «کار تولید شده توسط رایانه» به عنوان «شخصی است که ترتیبات لازم برای خلق اثر توسط او انجام می‌شود».و حفاظت از زمان ساخته شدن کار به مدت ۵۰ سال ادامه دارد. 

اتحادیه کارگران هنرهای نمایشی Equity خواستار تغییر قانون کپی رایت برای محافظت از معیشت بازیگران در برابر محتوای هوش مصنوعی مانند “دیپ فیک” شده بود که از تصاویر چهره یا صدای آنها ایجاد می شود.

به گفته آن، IPO این موضوع را جدی گرفت، اما «در این مرحله، تأثیرات فناوری‌های هوش مصنوعی بر روی اجراکنندگان نامشخص است». در انتهای این بیانیه آمده است: «ما این موضوعات را تحت بررسی خواهیم کرذ».

منبع: برنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا