اتریوم

اختلال‌ در بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

برخی از متخصصان اعتقاد دارند که پلتفرم‌های سازگار با EVM، بهترین راه برای ایجاد دارایی‌هایی مشابه Ordinals در بلاکچین بیت کوین هستند، البته این دارایی‌ها در شبکه‌هایی همچون اتریوم تحت نام کتیبه (inscription) شناخته می‌شوند. در حالی که برخی دیگر استدلال می‌کنند که این یک ادعای بیش از حد تبلیغاتی است. در هر صورت هجوم کاربران برای ایجاد این نوع دارایی‌ها باعث از اختلال‌هایی در بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) شده است.

جدیدترین هجوم کاربران برای ثبت دارایی‌های دیجیتال از تصاویر پروفایل گرفته تا میم کوین ها منجر به از کار افتادن نیمی از شبکه‌های متکی به EVM شد.

به گفته محققان ارز دیجیتال که در ۱۸ دسامبر اسکرین شات‌هایی از مرورگرهای بلاکچین‌ها منتشر کردند، شبکه‌هایی مانند آربیتروم، آوالانچ، کرونوس، zkSync و The Open Network اخیراً به دلیل هجوم کاربران قطعی جزئی یا کامل را تجربه کرده‌اند و حتی شبکه داده‌های ماژولار Celestia نیز دچار این بحران شده است.

آربیتروم در ۱۶ دسامبر یک قطعی ۷۸ دقیقه‌ای را تأیید کرد. در همین حال، کن تیمسیت (Ken Timsit) توسعه‌دهنده کرونوس گزارش داد که تیم یک به‌روزرسانی شبکه را برای فعال کردن کارمزد تراکنش‌های پویا که با حجم تراکنش تغییر می‌کنند، اجرا کرده است. او اضافه کرد این زنجیره اکنون می‌تواند به طور موثرتری در برابر افزایش ترافیک مانند آنچه در این هفته رخ داد، مقاومت کند.

دلیل هجوم کاربران به پلتفرم‌های سازگار با EVM

مانند اوردینال (Ordinal) در شبکه بیت کوین که به داده‌هایی مانند متن، تصاویر و ویدیوها اجازه می‌دهد مستقیماً روی زنجیره ثبت شوند، کاربران اکنون متوجه شده‌اند که می‌توانند همین کار را در اتریوم و دیگر زنجیره‌های مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM) با درج داده‌ها در تراکنش انجام دهند.

شاردل ماهادیک (Shardul Mahadik) توسعه‌دهنده ارز دیجیتال توضیح داد اوردینال‌های بیت کوین معادل نوشتن روی کوچک‌ترین اسکناس ارز (مدل UTXO) است. کتیبه‌های EVM معادل فیلد یادداشت‌ها در یک برنامه پرداخت هستند. جایی که یک تراکنش ۰ با خودتان انجام می‌دهید و داده‌ها را در قسمت یادداشت‌ها نوشته و منتشر می‌کنید.

طبق اطلاعات پلتفرم Ordinals Tracker، بیشتر این توکن‌ها از نوع BRC-20 بوده‌اند که مضمون آن‌ها مجموعه‌های مختلفی مانند Bitcoin Frogs و نمادهای جدیدی مانند BMBI، BEEG و GROK است.

در واقع کاربران به‌دلیل هزینه پایین ضرب کردن توکن در مقایسه با تعاملات قراردادهای هوشمند، مکرراً به تراکنش‌های اسپم اقدام می‌کنند. ایجاد کتیبه‌ها، زنجیره‌های متعددی را از کار انداخته و کارمزدهای زیادی را در چند روز گذشته ایجاد کرده‌ است. بر اساس گزارش Dune Analytics، در ۱۶ دسامبر کاربران مبلغ ۸.۳ میلیون دلار برای کتیبه‌ها کارمزد پرداخت کرده‌اند. این رقم با کاهش نسبی به ۶ میلیون دلار در ۱۸ دسامبر رسیده بود.

چارت ارائه‌شده توسط پلتفرم تحلیلی Dune که حاوی آمار هزینه‌های کارمزد پلتفرم‌های مبتنی بر EVM است.

اریک وال (Eric Wall)، توسعه‌دهنده بیت‌کوین، اوایل این ماه پیشنهاد داد که می‌توان کتیبه‌های EVM را به عنوان راهی برای دسترسی سرمایه‌گذاران خرد به دارایی‌های ارزهای دیجیتال با ارزش پایین در نظر گرفت.

در فضای حال حاضر کریپتو، عرضه اولیه کوین (ICO) محدود شده است و بسیاری از پروژه‌ها با فروش توکن‌هایشان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر کار خود را شروع می‌کنند. او اضافه می‌کند ایجاد کردن دارایی جدید به وسیله سوزاندن فضای بلوک یکی از آخرین مکانیسم‌های توزیعی است که در دسترس سرمایه‌گذاران خُرد قرار دارد.

با اینکه این موضوع چه در شبکه بیت کوین چه در سایر شبکه‌ها موافقان و مخالفان زیادی به همراه داشته است، اختلال‌های این چنینی می‌تواند تبعات زیادی را برای بلاکچین‌ها به همراه داشته باشد. قطعی شبکه و از دسترس خارج شدن آن موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است و ادعاهای طرفداران بلاکچین‌ها در خصوص مقیاس پذیری و غیرمتمرکز بودن آنها را به چالش می‌کشد.

منبع: والکس و به نقل از کوین‌تلگراف

  • اختلال‌ در بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا