تحلیل ارز دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

پیشنهاد جدید مالیاتی ژاپن برای ارزهای دیجیتال‌

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
حسین قطبی

آژانس خدمات مالی، قانون‌گذار مسائل مالی ژاپن، رسماً پیشنهاد کرده است که بار مالیاتی شرکت‌ها بر دارایی‌های رمزنگاری شده را کاهش می‌دهد. این اقدام با تلاش‌های اخیر نخست وزیر فومیو کیشیدا (Prime Minister Fumio Kishida) برای تحریک اقتصاد کشور با استفاده از ارزهای دیجیتال، طنین انداز شد.

 با توجه به ثبت درخواست تغییر سالانه کد مالیاتی تنظیم‌کننده، نهادهای شرکتی نباید مالیات بر سود کاغذی از ارزهای رمزنگاری شده در اختیارشان بپردازند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری‌های کریپتویی به غیر از روی کوین یا توکن‌ها اعمال می‌شود یا خیر؟

نخست وزیر طرف دار کریپتو

موضع نخست وزیر کیشیدا در مورد ارزهای دیجیتال نسبتاً گرم بوده است. در اوایل سال جاری، نخست وزیر کیشیدا در پارلمان ژاپن سخنرانی کرد و به نفع صنعت کریپتو صحبت کرد. وی در این سخنرانی گفت “ما مطمئن هستیم که ترکیب خدمات دیجیتالی جدید مانند متاورس و NFT به رشد اقتصادی ژاپن منجر خواهد شد. با ورود به عصر وب ۳، من به شدت احساس می‌کنم که باید قاطعانه این محیط را از نقطه نظر سیاسی ترویج کنیم”.

طبق قوانین مالیاتی فعلی، تمام درآمدهای مربوط به کریپتو به عنوان درآمدهای متفرقه در اظهارنامه‌های مالیاتی طبقه بندی می‌شوند. سرمایه گذاران و مخالفان بارها خواستار سیستمی شده‌اند که در آن بر درآمدها با نرخ ثابت، مشابه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات می‌شود. به عبارت ساده، مالیات تنها زمانی که سود محقق شود، نه بر اساس ارزش رو به رشد دارایی‌های رمزنگاری شده، وضع می‌شود.

ایده این پیشنهاد این است که معافیت‌های مالیاتی به سرمایه گذاران فردی آنها را تشویق به سرمایه گذاری در فضای رمزارزها می‌کند. مردم ژاپن ۱۴.۵ تریلیون دلار دارایی مالی نقد و سپرده دارند. از نظر تئوری، اگر ژاپنی‌ها ۰.۵ درصد از پس‌انداز خود را وارد صنعت ارزهای دیجیتال کنند، صنعت باید شاهد هجوم ۷۰ میلیارد دلاری باشد. ذکر این نکته ضروری است که این فقط یک پیشنهاد از سوی آژانس خدمات مالی است و به هیچ وجه الزام آور در اجرا نیست. برای پذیرش، این پیشنهاد باید در کمیسیون مالیاتی مجلس بررسی شود که قرار نیست به این زودی تشکیل شود. با این حال، با توجه به اینکه FSA نفوذ قابل توجهی بر سیاست گذاری کریپتو دارد، بعید است که این پیشنهاد رد شود.

درخواست‌های مکرر برای اصلاحات مالیاتی

منتقدان اعلام کرده‌اند که سیاست‌های غیردوستانه مالیاتی کشور، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلف را بر آن داشته تا به خارج از کشور مهاجرت کنند تا علاقه‌شان به این صنعت را دنبال کنند. البته لازم به ذکر است که یویچیرو تاماکی (Yuichiro Tamaki)، رهبر مخالفان این طرح، منتقد سرسخت قوانین مالیاتی فعلی بوده و تا آنجا پیش می‌رود که از مقامات می‌خواهد، امتیازات مالیاتی بدهند.

این امر علاوه بر اصلاحات، به منظور جلوگیری از خروج نیروی انسانی و کسب و کار در خارج از کشور است.در اوایل این ماه، دو گروه از تأثیرگذارترین گروه‌های لابی کریپتو، انجمن تبادل دارایی‌های رمزنگاری ژاپن (JVCEA) و انجمن تجاری دارایی رمزنگاری ژاپن (JBCA) درخواست مشابهی را از دولت ارائه کردند. آنها برای کاهش مالیات‌های کریپتو، از جمله پیشنهادی برای مالیات بر عایدی سرمایه ۲۰ درصدی برای سرمایه گذاران خرد درخواست کردند، در مقایسه با ساختار مالیاتی فعلی که در آن سرمایه گذاران تا ۵۵ درصد برای همین مالیات مشمول مالیات هستند.        

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف این سایت یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

منبع: اقتصادآنلاین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا