ارز دیجیتال در ایرانقوانین مقررات ارزدیجیتال

دارندگان ارز دیجیتال ملزم به پرداخت مالیات به دولت می‌شوند!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

طبق طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که در مسیر تصویب در مجلس قرار دارد، دارندگان ارز دیجیتال هم باید به دولت مالیات بدهند.

با شدت گرفتن تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی، مجلس تصمیم گرفته تا با افزایش مالیات بخشی از کمبود درآمد دولت را جبران کند. یکی از طرح‌ها در همنی راستا، «طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» نام دارد. حالا مشخص شده در این طرح، ارز دیجیتال و رمزدارایی هم به عنوان «سرمایه» شناخته شده و مشمول مالیات است. به این ترتیب دارندگان ارز دیجیتال نیز باید به دولت مالیات بدهند.

طرح اصلاح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی چیست؟

این طرح در واقع اصلاح طرحی است که چند سال پیش در مجلس مطرح شده بود. طبق این طرح کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در مخصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

  • املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
  • انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری
  • انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات
  • انواع ارز
  • انواع رمزپول و رمزدارایی

با این‌حال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید هدف این طرح اساساً معطوف به فعالیت افرادی است که دست به سوداگری، سفته‌بازی و دلالی کاذب می‌زنند و اخذ مالیات مشمول بیش از ۹۹ درصد مردم نمی‌شود. به‌طور مثال خانواده چهارنفره می‌تواند چهار خودرو و مسکن داشته و مالیات پرداخت نکند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

آیا خرید ارز دیجیتال از این پس مشمول مالیات می‌شود؟

جزئیات این طرح برای دارندگان ارز دیجیتال هنوز مشخص نیست. آیا مجلس سقف خاصی برای داشتن رمزارز برای هر فرد تعیین کرده است؟ آیا توکن‌هایی مثل NFT هم یک رمزدارایی محسوب می‌شوند؟

علاوه بر این هنوز مشخص نیست مالیات این افراد بر چه اساس محاسبه می‌شود. آیا دولت به حساب‌های رمزارزی کاربران در صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی دسترسی دارد؟ یا این مالیات براساس خوداظهاری محاسبه می‌شود؟ تکلیف رمزارزهای درون کیف پول‌های شخصی چه می‌شود؟

پاسخ این پرسش‌ها هنوز مشخص نشده است. طبق تبصره ۸ این طرح، آیین‌نامه اجرایی در خصوص نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی دارایی‌های رمزارزی، ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این ماده توسط سازمان با همکاری با بانک مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

آیا ارز دیجیتال یک سرمایه رسمی می‌شود؟

در حال حاضر ارز دیجیتال یک سرمایه رسمی محسوب نمی‌شود و بانک مرکزی نیز بارها اعلام کرده خرید ارز دیجیتال با مسئولیت کاربر انجام می‌پذیرد. با این‌حال اگر قرار باشد ارز دیجیتال هم یک دارایی سرمایه‌ای مشمول مالیات باشد، می‌توان انتظار داشت رسمیت پیدا کرده و قوانین بیشتری پیرامون آن وضع شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا