به صفر رسیدن گردش مالی تبلیغات در اینستاگرام
تبعات ادامهدار فیلترینگ برای کسبوکارها!
گردش مالی تبلیغات در اینستاگرام با وجود اختلالات اخیر در اینترنت به صفر رسیده است. پلتفرم «جریان» گزارشی از خسارات اخیر منتشر کرده است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
اقتصاد دیجیتال ایران در میان مسدودسازیها و قطعیهای اینترنت در بیش از یک ماه گذشته دچار ضرر و زیان گستردهای شد. جریان یکی از پلتفرمهایی است که در حوزه تبلیغات در شبکههای اجتماعی فعال است و گزارشی در این خصوص منتشر کرده. علاوه بر آن نصر (سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران) نیز در خصوص خسارتهای اخیر گزارشی انتشار داد. در ادامه به بررسی این گزارشها میپردازیم.
خسارات گردش مالی تبلیغات در اینستاگرام به گزارش «جریان»
اندازه بازار تبلیغات به گزارش «جریان» ۲۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته. این گزارش میگوید:
اندازه این بازار در سال ۱۴۰۱ و تا پیش از بروز قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده که پس از اعمال محدودیت برای این شبکه اجتماعی این رقم کاهش ۲۵۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است.
فیلترینگ در ایران به صورت مستقیم بر شبکههای اجتماعی چون: اینستاگرام، توییتر، واتساپ و … اعمال میشود. بیش از یک میلیون کسب و کار کوچک و بزرگ بخش بزرگی از تبلیغات خود را روی این پلتفرمها انجام میدادند.
با ایجاد اختلال در اینترنت و به خصوص دسترسی به اینستاگرام میتوان گفت آسیبهایی به کسب و کارهای فعال در بستر اینستاگرام وارد شده است که شاید با تداوم شرایط این آسیبها به نابودی این کسب و کارها بیانجامند.
علاوه بر برآورد خسارت ۱.۵ میلیون دلاری اقتصاد ایران توسط نتبلاکس در نتیجه هر ساعت قطعی اینترنت در ایران، انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز از قرار گرفتن ۴۰۰ هزار کسبوکار در آستانه نابودی و در خطر افتادن معاش یک میلیون نفر خبر داد.
” اقتصادالکترونیکی“ آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال
تخمین سازمان نصر از میزان حجم خسارات قطعی اینترنت
سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران بر اساس تخمینی که ارائه داد اعلام کرد حدود ۴۷ درصد از شرکتهای عضو نظام صنفی رایانهای تهران به دلیل محدودیتهای اینترنت در هفتههای گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش فروش داشتند.
سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران در مجموع خسارتهای وارده به مشاغل از طریق قطعی اینترنت را روزانه ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پست نیز پیش از این اعلام کرده بود که بروز اختلالات در اینترنت درآمدهای پست را یکسوم کاهش داده است. محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات، در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در این خصوص گفت:
با توجه به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرمهای خارجی، مثل اینستاگرام و واتساپ، درآمد شرکت پست یکسوم کاهش یافته و این موضوع نشان میدهد یک سوم مرسولههای پستی و معاملات ازطریق اینترنت بینالملل و پلتفرمهای خارجی انجام میگرفته است.
بر اساس بخش دیگری از گزاش جریان بیش از ۱۰ هزار صفحه فارسیزبان در اینستاگرام فعالیت که در حوزه تبلیغات فعالیت میکنند. در حدود یک ماه اخیر که اینستاگرام از دسترس کاربران با IP ایران خارج شده، گردش مالی در این حوزه که روزانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده، به صفر رسیده است.
علاوه بر زیان به وجود آمده برای صفحات نمایشدهنده تبلیغات، گزارش (جریان) حاکی از آن است که بیش از ۳۰ هزار کسبوکار ایرانی از اینستاگرام برای تبلیغات خود استفاده میکنند و در حال حاضر، با فیلترینگ این پلتفرم یکی از مهمترین بسترهای بازاریابی کسبوکارهای ایرانی از بین رفته است.
کلام آخر
اقتصاد دیجیتال ایران شامل استارتاپهای حوزه تکنولوژی، بلاکچین، حوزههای فعال در تبلیغات همگی از اختلالات ایجاد شده در اینترنت دچار ضرر و زیان شدهاند. اکنون به صفر رسیدن گردش مالی تبلیغات در اینستاگرام آخرین گزارشی است که از خسارات قطعی اینترنت به گزارش «جریان» منتشر شد.
به طور گستردهتری میتوانیم بگوییم با تدوام قطعی اینترنت کل اکوسیستم تکنولوژی ایران تحت خطر قرار میگیرد.
منبع: تکراتو
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم
- به صفر رسیدن گردش مالی تبلیغات در اینستاگرام