سلامت و پزشکی هوشمندهوش مصنوعی

مبارزه با سلول‌های سرطانی با استفاده از هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دانشمندان از قرن‌ها پیش برای درمان بیماری‌ها تلاش می‌کردند و امروز هوش مصنوعی از ابزار‌های پیشرفت در تشخیص و درمان سرطان شناخته می‌شود. 

در سال ۲۰۱۹، هوش مصنوعی (AI) توانست یک بیمار سرطانی در بازی AlphaGo را نجات دهد. AlphaGo یک برنامه رایانه‌ای است که توسط DeepMind (ذهن عمیق گوگل) در لندن توسعه یافته‌ است.

به گزارش venturebeat، محققان سال‌ها تلاش کردند تا یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کنند که بتواند انسان‌ها را در این بازی سرطانی شکست دهد. در سال ۲۰۱۶، یک سیستم هوش مصنوعی بازی AlphaGo را شکست داد. این شکست نشان داد که ماشین‌ها می‌توانند استراتژی‌های بازی را پیدا کنند که هیچ انسانی به آن دست پیدا نمی‌کند.

الگوریتم آلفاگو در این بازی از تکنیک جستجوی درختی مورنت کارلو برای پیدا کردن اطلاعات علمی قبلی درباره یادگیری ماشینی و شبکه عصبی مصنوعی استفاده می‌کند. در این بازی هوش مصنوعی با حرکتی غیر منتظره که برای متخصصان غیر معمول و عجیب بود، توانست بیمار سرطانی را نجات دهد و در نتیجه پیروز شود.

فراتر از نمونه‌سازی پتانسیل بازی AlphaGo، هوش مصنوعی می‌تواند به بشریت کمک کند تا مشکلات مهم و دنیای واقعی را پیدا و در نتیجه آن‌ها را حل کند. از جمله مواردی که هوش مصنوعی می‌تواند به بشریت کمک کند، مبارزه با سرطان است. برای مثال اگر سیستم ایمنی بدن همانند یک پلیس باشد که از بدن در برابر آسیب‌ها و بیمار‌ها محافظت می‌کند، سرطان هم مانند یک دزد سعی دارد تا فرار کند. در حالی که سیستم ایمنی بدن (پلیس) به دنبال سلول‌های سرطانی مضر، ویروس‌ها، عفونت‌ها و هر گونه اختلال می‌گردد تا آن‌ها را از بین ببرد.

دانشمندان و پزشکان از قرن‌ها پیش برای درمان بیماری‌ها تلاش می‌کردند. امروزه بشر با کمک پیشرفت‌های علمی تلاش می‌کند تا مدل‌های مختلف هوش مصنوعی را ایجاد و از تک تک داده‌های موجود استفاده کند. برای مثال سلول‌های CAR-T ویرایش شده با CRISPR (فناوری ویرایش ژنتیکی) را در نظر بگیرید تا بتوانید راه حلی امیدوار کننده برای درمان سرطان ایجاد کنید.

بسیاری از رویکرد‌های فعلی و گذشته در این زمینه به شهود یک محقق یا گروه دانشگاهی متکی بودند. برخی از متخصصان جهان در سلول‌های T دستکاری شده ژنتیکی، ایده‌ای برای از بین بردن PD۱ را مطرح کردند که در نتیجه نتوانست به بهبود بیمار کمک کند. اخیراً، با پیشرفت‌هایی در روش‌های توالی‌یابی تک سلولی CRISPR، دانشمندان توانستند به انجام آزمایش روی ژن‌ها به طور همزمان در شرایط برابر نزدیک شوند. از این رو با کمک هوش مصنوعی می‌توان تصمیم گرفت که کدام ژن‌ها برای مبارزه با سرطان نیاز به اصلاح دارند.

منبع: جهت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا