اپلیکیشن و نرم افزاررسانه دیجیتال

هوش مصنوعی جدید متا می‌تواند ۲۰۰ زبان را به‌طور لحظه‌ای به یکدیگر ترجمه کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدل هوش مصنوعی جدید متا می‌تواند ۲۰۰ زبان را درک و به‌طور لحظه‌ای آن‌ها را با دقتی کم‌نظیر به یکدیگر ترجمه کند.

درحال‌حاضر، بیش از ۷,۰۰۰ زبان در جهان وجود دارد و به‌نظر می‌رسد متا قصد دارد همه‌ی آن‌ها را درک کند. حدود ۶ ماه قبل، این شرکت پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی خود موسوم به NLLB را راه‌اندازی کرد و هوش مصنوعی (AI) جدیدی را آموزش داد تا با استفاده از آن بتواند زبان‌های مختلف را به یکدیگر ترجمه کند. این شرکت اولین موفقیت بزرگ این پروژه را با نام NLLB-200 اعلام کرد. این مدل هوش مصنوعی می‌تواند ۲۰۰ زبان مختلف را درک کند؛ ازجمله زبان‌های کمتر شناخته‌شده‌ای همچون لائو و کامبا.

متا در پستی وبلاگی اعلام کرد NLLB-200 می‌تواند ۵۵ زبان آفریقایی را با نتایج عالی ترجمه کند. این شرکت به عملکرد مدل هوش مصنوعی در معیار Flores-101 افتخار می‌کند؛ مدلی که به‌طور متوسط ۴۴ درصد از مدل‌های پیشرفته‌ی موجود بهتر عمل می‌کند و ۷۰ درصد از گویش‌های آفریقایی و هندی را پوشش می‌دهد.

ترجمه میان هر دو زبان خاص، به‌خصوص اگر هیچ‌یک از آن‌ها انگلیسی نباشند، برای مدل‌های هوش مصنوعی زبان مشکلاتی به‌همراه دارد؛ زیرا بسیاری از این سیستم‌ها تا حدودی به داده‌های کتاب‌های اینترنتی‌ای متکی هستند که برای آموزش استفاده می‌شوند. متا مانند بسیاری از برنامه‌های هوش مصنوعی عمومی خود تصمیم گرفته است NLLB-200 را متن‌باز ارائه دهد و ۲۰۰ هزار دلار کمک مالی برای افراد و سازمان‌های غیرانتفاعی در نظر گرفته است که به توسعه‌ی برنامه‌های مبتنی‌بر این مدل مثل فیسبوک نیوز یا اینستاگرام کمک کنند.

این شرکت در پست وبلاگی خود توضیح داد: تصور کنید که از گروه دلخواهتان در فیسبوک بازدید می‌کنید و به پستی با زبان لوگاندا (Luganda) مواجه می‌شوید. با استفاده از مدل هوش مصنوعی جدید متا، می‌توانید با یک کلید آن پست را به زبان مدنظرتان ترجمه کنید.

منبع: اقتصاد ایران از  انگجت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا