اتریوم

افزایش استیکینگ باعث متمرکز شدن شبکه اتریوم شده است!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
آرمین آزاد

گزارشی تازه از بانک جی پی مورگان نشان می‌دهد که به نظر افزایش استیکینگ از زمان به‌روزرسانی مرج و شانگهای باعث بیشتر شدن متمرکز سازی اتریوم و همچنین سود کمتر فرایند استیک شده است. تحلیلگران این بانک روز گذشته گزارشی در رابطه با وضعیت اتریوم منتشر کردند و در آن نسبت به ریسک‌های مربوط به متمرکز شدن اتریوم هشدار داده‌اند.

نگرانی از متمرکز شدن اتریوم

پلتفرم‌های لیکوئید استیکینگ لیدو، کوین بیس، بایننس و کراکن در حال حاضر بیش از ۵۰% تمام اتریوم‌های استیک شده را کنترل می‌کنند. همچنین در میان پلتفرم‌های اشاره شده، یک‌سوم از سهم اتریوم‌های سپرده‌گذاری شده در اختیار لیدو فایننس است.

تحلیلگران این بانک اشاره داشتند که اعضای جامعه پلتفرم غیرمتمرکز لیدو را انتخاب بهتری نسبت به پلتفرم‌های متمرکزی مانند صرافی‌های بایننس و کوین بیس می‌دانند. با این حال، هنگام استفاده از این پروتکل‌ها، حتی پلتفرم‌های غیرمتمرکزی مانند لیدو نیز شامل درصد زیادی از متمرکز بودن هستند. برای مثال، یک اپراتور نود تنها در لیدو شامل بیش از ۷ هزار اعتبارسنج و ۲۳۰ هزار اتریوم می‌شود.

همچنین باید توجه داشت که اپراتورها توسط دائو لیدو انتخاب می‌شوند که خود توسط چند کیف پول کنترل می‌شود. این موضوع لیدو را نیز به‌نوعی به یک پلتفرم متمرکز تبدیل می‌کند. جی پی مورگان در این باره توضیح داد که نیازی نیست بگوییم که متمرکز سازی در هر سازمان یا پروتکلی می‌تواند ریسک‌های زیادی را برای شبکه اتریوم به همراه داشته باشد. چرا که تعدادی اپراتور نود متمرکز یا تأمین‌کننده نقدینگی می‌توانند هدف مهاجمین یا … قرار گیرند و مشکلاتی را ایجاد کنند.

علاوه بر نگرانی‌ها از متمرکز شدن شبکه اتریوم در پی موارد اشاره شده، جی پی مورگان توضیح داد که شبکه پس از به‌روزرسانی مرج با کاهش سود استیکینگ نیز همراه بوده است. پاداش استاندارد بلاک‌ها از ۴.۳% قبل از به‌روزرسانی شانگهای به ۳.۵ درصد در حالت فعلی کاهش داشته است. سود کلی فرایند سپرده‌گذاری نیز از ۷.۳ به محدوده ۵.۵ درصدی سقوط کرده است.

باید توجه داشت که تحلیلگران این بانک تنها افرادی نیستند که نسبت به متمرکز شدن اتریوم ابراز نگرانی کرده‌اند. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم نیز در رابطه با متمرکز بودن نودهای شبکه ابراز نگرانی کرده و اشاره داشته است که این موضوع اتریوم را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده است. وی همچنین توضیح داد که راهکار مناسبی که مشکل مذکور را برای همیشه حل کند ممکن است در ۲۰ سال آینده یافت شود.

منبع: فکت‌کوینز به نقل از کوین تلگراف و بنا بر گزارش تازه جی پی مورگان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا