اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

تصمیم‌های اشتباه در مدیریت اینترنت، تیشه به ریشه اقتصاد دیجیتال زده است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

انجمن تجارت الکترونیک با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت آسیب‌های جدی از محل قطع اینترنت را متوجه نهادهای تصمیم‌ساز دانست.

انجمن تجارت الکترونیک با ابراز نگرانی و اعتراض نسبت به تشدید فیلترینگ در روزهای اخیر، از خطر نابودی بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در پی این شرایط خبر داد و مسئولیت این آسیب را متوجه نهادهای تصمیم‌ساز دانست.

انجمن تجارت الکترونیک تهران با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به وقایع اخیر کشور و محدودیت‌های اینترنت ضمن تسلیت به دلیل از دست دادن جمعی از هم‌وطنان در اعتراض‌های اخیر، اعلام کرد: «بیش از همیشه نگران آینده صنعت تجارت الکترونیک در کشور هستیم.»

این انجمن همچنین در بخشی از بیانیه خود چنین عنوان کرده است: «این انجمن وظیفه خود می‌داند، هم‌سو با نظر اکثریت شرکت‌های عضو این تشکل، اعتراض خود را به فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اعلام کند.»

در ادامه این بیانیه انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه محدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خسارت سنگینی را به کسب‌وکارها و بخصوص کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد می‌کند، اعلام کرد: «قطع دسترسی به اینستاگرام، بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است.»

برخورد قهری، تیشه به ریشه تجارت الکترونیک می‌زند

نویسندگان این بیانیه با تاکید بر اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، برخورد قهری با کاربران این فضا و ده‌ها تصمیم اشتباه دیگر، تیشه به ریشه تجارت الکترونیک کشور زده، اعلام کردند: «این بار موجی از نارضایتی در بین پرسنل شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فناور پدید آمده و باعث اعتصاب بخشی از کارکنان این شرکت‌ها شده است.» عصر دیروز برخی کارکنان اسنپ و دیجی‌کالا با انتشار بیانیه‌ای دست از کار کشیدند.

در بخش پایانی این بیانیه، انجمن تجارت الکترونیک تهران با اعلام اینکه شیوه تصمیم‌گیری فعلی درباره مدیریت اینترنت ضربه‌ای بازگشت ناپذیر بر پیکره اقتصاد دیجیتال وارد می‌کند، به مختصر امید باقی‌مانده در بین متخصصان و از بین رفتن این امید اشاره کرد.

این بیانیه همچنین به روند مهاجرت نخبگان از کشور اشاره و بر این موضوع تاکید دارد که این روند مسیر مهاجرت نخبگان را هموارتر کرده است. در نهایت این انجمن مسئولیت شرایط موجود را به طور کامل به عهده نهادهای تصمیم‌ساز می‌داند.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که روز گذشته وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت به فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ اشاره کرد و اعلام کرد: «این پلتفرم‌های عمدتا آمریکایی در اعتراضات اخیر نقش داشته‌اند و به مردم آسیب زده‌اند. او همچنین رفع فیلتر این پلتفرم‌ها را وابسته به نظر مراجع ذی‌صلاح دانست.»

در کمتر از ۱۰ روز گذشته بیشتر شبکه‌های اجتماعی در ایران زیر تیغ فیلترینگ رفته‌اند. از سوی دیگر اینستاگرام به عنوان بستری که کسب‌وکارهای خرد بسیاری بر روی آن فعال بودند نیز فیلتر شد که این موضوع نگرانی و اجرای چراغ خاموش طرح صیانت در روزهای اخیر را تشدید کرد.

منبع: ایستنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا