مقاله کسب و کار دیجیتال

مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی ۳ پلتفرم کاربردی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز  

زمانی نه چندان دور جواب دادن به سوالات ریز و درشت مشتریان دست کمی از برنده شدن در مسابقه ماراتن نداشت و فقط از عهده کارشناس های حرفه ای برمی آمد. آن زمان نه خبری از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) با هزار و یک کاربرد مختلفش بود، نه حتی اصطلاح یادگیری ماشینی (Machine Learning) به گوش کسی خورده بود. از آنجایی هم که جواب دادن به سوالات مشتریان خیلی کار جذاب و هیجان انگیزی نیست، کارشناس های همه فن حریف این حوزه مثل سوپراستارهای دنیای سینما حسابی محبوب بودند و صدالبته حقوق خیلی بالایی هم می گرفتند. همه این شرایط دست به دست هم داده بود تا عملا کسب و کارهای کوچک با بودجه های جمع و جور هیچ شانسی برای برای استخدام کارشناس های حرفه ای نداشته باشند و صدای اعتراض مشتریان شان گوش همه را کر کند. البته این شرایط با ظهور ربات های چت (Chat Bots) کاملا تغییر کرد. 

همانطور که فناوری های جدید به ورزشکاران برای ارزیابی بهتر شرایط بدنی و آمادگی شان کمک می کند، ربات های چت هم به یکی از جدیدترین فناوری روز دنیا یک بار برای همیشه کسب و کارها را از شر استخدام یک عالمه کارشناس و پرداخت حقوق های نجومی راحت کرد. احتمالا شما هم چند باری اسم ربات چت به گوش تان خورده و شاید حتی یکی دو بار با آن چت هم کرده باشید. اگر فکر می کنید همین تجربه کوتاه کافی است تا ربات چت مخصوص برندتان را راه بیندازید، باید فورا از شما بخواهیم پای تان را روی ترمز فشار دهید، چراکه با این دست فرمان خیلی زود اتومبیل کسب و کارتان چپ خواهد کرد. 

باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان ربات های چت را از دل چندین و چند تعریف کلیشه ای با مثال های عجیب و غریب شناخته اند. اگر نظر ما را بخواهید، اتکا به چنین تعاریفی مثل آن است که یک دانشجوی تازه کار سینما بخواهد اثری در حد و اندازه جوایز معتبر دنیا بسازد. دقیقا به همین خاطر ما در این مقاله آستین ها را بالا زده ایم تا ربات های چت در دنیای کسب و کار را زیر ذره بین ببریم. 

معتقدیم هر استراتژی در دنیای کسب و کار را می شود مثل آب خوردن یاد گرفت. البته به شرط اینکه به جای تعاریف و توصیه های خاک خورده و قدیمی یک راست بروید سراغ جدیدترین روش ها، آن هم از زبان کارآفرینان و متخصصان درجه یک دنیا. اینطوری دیگر هیچ کس در عرصه کسب و کار به گرد پای تان هم نخواهد رسید. دقیقا به همین خاطر ما در این مقاله برای بررسی ربات های چت فقط و فقط از بهترین منابع دنیا استفاده کرده ایم تا شما را تبدیل به قهرمانی همه فن حریف در دنیای کسب و کار کنیم. 

اگر شما هم چندین و چند بار با دیدن ربات های چت در سایت ها و شبکه های اجتماعی شگفت زده شده اید یا دنبال استفاده از آن برای برندتان هستید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. در ادامه با نگاهی به چیستی ربات چت می اندازیم و بعد هم با بررسی مزایای آن برای کسب و کارهای مختلف ماجراجویی مان را ادامه خواهیم داد. دست آخر نیز چند تا از بهترین پلتفرم ها برای طراحی و استفاده از ربات چت را به شما معرفی می کنیم. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا حرکت کنیم. 

ربات چت چیست؟

وقتی صحبت از ربات های چت می شود، آدم فورا به یاد فیلم های علمی-تخیلی با موضوع جنگ بین انسان و ربات ها می افتد؛ از آن دست فیلم هایی که حسابی در گیشه فروش می کنند و تا آخرین تماشاچی را نیز روی صندلی میخکوب خواهد کرد. البته ماجرا در اینجا اصلا شبیه دنیای سینما نیست. در عوض ربات های چت کنار کارآفرینان هستند تا یکی یکی از شر مشکلات عرصه کسب و کار خلاص شوند. نکته کمدی ماجرا اینکه ربات های چت اصلا شبیه آنچه من و شما از ربات در ذهن داریم هم نیستند. ماجرا جالب شد، نه؟

ربات چت در ساده ترین معنا یک نرم افزار کامپیوتری است که توانایی شبیه سازی مکالمه بین انسان ها را دارد. تا اینجای کار همه چیز خیلی عادی پیش می رود. مثلا می شود انتظار داشت یک ربات چت مکالمه بین یک دانشجو و استادش را شبیه سازی کند. ماجرا از جایی جذاب و هیجان انگیز می شود که بعضی از کارآفرینان کنجکاو سراغ استفاده از این نرم افزار برای پاسخگویی به مشتریان رفتند. این یعنی یک طرف مکالمه همچنان ربات های هوشمند هستند، اما در طرف دیگر این انسان های واقعی اند که مشغول تایپ متن خواهند بود. 

بی شک اگر شما تجربه کار کردن با اولین نسل ربات های چت در ۱۵-۱۰ سال گذشته را داشته باشید، فورا اعتراض می کنید که ربات های چت چیزی به غیر از جواب های سر بالا به آدم نمی دهند. قبول دارم زمانی این ربات ها خیلی روی مخ بودند، اما امروزه ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی آنها را کاملا متحول کرده است. این یعنی ربات های چت بدون اینکه لازم باشد شما پاسخ هایی برای آن تعریف کنید، توانایی جست و جو در اینترنت و حتی یادگیری زبان های مختلف را هم دارد. 

همانطور که در دنیای خودرو بعضی ها طرفدار دو آتیشه برند بنز هستند  و برخی دیگر خودروهای آمریکایی یا حتی ژاپنی را ترجیح می دهند، در عرصه ربات های چت هم گزینه های مختلفی پیش روی کاربران قرار دارد. با این حال اگر قرار باشد یک دسته بندی ساده و سرراست از این ربات ها داشته باشیم، می توان آنها در دو دست کلی تقسیم بندی کرد. دست اول ربات های وظیفه محور (Task Oriented) هستند. این ربات ها به طور اختصاصی برای یک کار ویژه، اغلب اوقات چت کردن با دیگران، طراحی شده اند و ساختار کاملا منظمی هم دارند. دسته دوم ربات های داده محور (Data Driven) هستند که در قالب دستیارهای هوشمند شناخته می شوند. دستیارهایی مثل سیری و گوگل در این دسته قرار دارند. این ربات ها با هوش مصنوعی پیشرفته و توانایی یادگیری ماشینی کارهای بی نهایت متنوعی را انجام می دهند. 

ربات هایی که ما در این مقاله با آن سر و کار داریم، بیشتر از جنس وظیفه محور هستند. این ربات ها برای پاسخگویی سریع به مشتریان طراحی شده و در ترکیب با هوش مصنوعی بدون اینکه هنگ کرده یا جواب های اشتباه دهد، یک عالمه مشتری را مدیریت خواهد کرد. به علاوه، این ربات ها با پیش بینی سلیقه مشتریان در طول زمان حتی توانایی توصیه محصولات شخصی سازی شده به آنها را هم خواهند داشت. خب مگر یک کارآفرین چه چیزی به غیر از یک دستیار هوشمند می خواهد که اتفاقا توانایی توصیه کردن محصولات تازه به مشتریان را هم داشته باشد؟

مزایای ربات های چت: به وقت حساب و کتاب!

تا اینجای کار شما با تعریف دقیق و صدالبته ساده ربات های چت آشنا شدید و یاد گرفتید چه مدل ربات هایی در گوشه و کنار دنیا به برندها کمک می کنند. حالا نوبتی هم باشد باید سری به مزایای این ربات ها بزنیم. آیا واقعا ربات های چت به درد کسب و کارها می خورد؟ چه کارهایی از دست این ربات ها برمی آید؟ اگر شما هم هزاران سوال مثل این در سرتان دارید، ما در این بخش سعی می کنیم جوابی درست و حسابی برای این سوالات پیدا کنیم. اینطوری دست کم شما مطمئن می شوید وقت تان را با طراحی یک ربات چت و سرمایه گذاری روی آن تلف نکرده اید. اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب.

کاهش هزینه خدمات مشتری

خدمات مشتری (Customer Service) از آن دست کارهایی است که حسابی خرج روی دست برندها می گذارد. اگر یادتان باشد، اول این مقاله گفتیم کارشناس های حرفه ای که بلد باشند چطوری جواب مشتریان را بدهند، مثل ستاره های سینما کمیابند. این یعنی اگر شما خیلی شانس بیاورید و کارشناس های درست و حسابی هم به پست برندتان بخورد، احتمالا باید یک عالمه پول صرف پرداخت حقوق آنها کنید. شما را نمی دانم، ولی من که حتی با فکر کردن به هزینه چنین کاری هم طوری ناامید می شوم که حاضرم همین حالا قید کارآفرین شدن را بزنم. 

ربات ها همیشه نقش مهمی در کاهش هزینه کسب و کارها داشته اند. در این بین هم فرقی میان ربات های پیشرفته خط تولید صنایع بزرگ با ربات های چت مورد نظر ما نیست. ربات های چت با کیفیت بالا و هزینه فوق العاده کم به شما برای صرفه جویی در بودجه و همینطور جلب رضایت مشتریان کمک می کند. اجازه دهید برای اینکه بحث مان خیلی خسته کننده نشود، از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. اگر قرار باشد شما کارشناس واقعی برای پاسخگویی به مشتریان استخدام کنید، به غیر از هزینه مربوط به حقوق، باید برنامه ای برای آموزش آنها و همین طور تشکیل یک دپارتمان جدا برای آنها داشته باشید. همه اینها کلی هزینه روی دست تان می گذارد و شاید تا ناکجا زیر بار بدهی هم بروید. در عوض ربات های چت نهایتا ماهانه یک هزینه بی نهایت ناچیز روی دست تان می گذارد و اصلا هم لازم نیست پولی بابت آموزش یا تشکیل دپارتمان مخصوص برای آن کنار بگذارید. خب اگر کارآفرینی را سراغ دارید که با همه این توصیفات بازهم استخدام کارشناس ها را ترجیح می دهد، ما را بی خبر نگذارید!

دسترسی به اطلاعات دست اول درباره مشتریان

مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی 3 پلتفرم کاربردی

آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده اید چرا بعضی از برندها طوری رفتار می کنند که انگار بلدند ذهن مشتریان را بخوانند؟ شاید فکر کنید چنین برندهایی یک گوی جادویی برای پیش بینی اوضاع دارند یا حتی خیلی خوش شانس هستند، اما واقعیت کیلومترها با این حدس و گمان ها تفاوت دارد. ماجرا درباره چنین برندهایی خیلی ساده تر از این حرف هاست، چراکه برندهای بزرگ اینچنینی معمولا نان ربات های چت حرفه ای شان را می خورند، نه چیزی بیشتر!

اگر ربات های چت را از عرصه مدرن کسب و کار فاکتور بگیریم، کسب و کارها برای آگاهی از نظرات و سلیقه مشتریان چاره ای به غیر از برگشتن به روش های عصر یونان باستان ندارند. این یعنی هر کدام از اعضای شرکت باید آستین ها را بالا بزنند و با کلی دردسر سراغ مشتریان رفته و نظرشان را جویا شوند. شما را نمی دانم، ولی من که بعید می دانم در این دنیای پر سر و صدا کسی حوصله صحبت کردن با برندها را داشته باشد. دقیقا به همین خاطر ربات های چت مثل طلا با ارزش هستند و باید فرصت استفاده از آنها را روی هوا قاپید.

ربات های چت به لطف هوش مصنوعی نه تنها صفر تا صد مکالمات را ذخیره سازی می کنند، بلکه خیلی شیک و بدون چون و چرا آنها را تحلیل کرده و نتایج را به شما تحویل می دهند، آن هم در یک چشم به هم زدن. با این حساب شما همیشه خیال تان بابت اطلاع از سلیقه مشتریان راحت است و می توانید تخته گاز به سوی فروش بیشتر بروید. 

بازاریابی محاوره ای (Conversational marketing) به شیوه ای مدرن

مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی 3 پلتفرم کاربردی

دنیای بازاریابی پر از الگوها و روش های رنگارنگ است. در این بین بازاریابی محاوره ای مثل یک ماشین آخرین مدل آماده کمک به کارآفرینان باهوش است تا زودتر از رقبا خط پایان را طی کنند. همانطور که از اسم این روش می شود حدس زد، بازاریابی محاوره ای به تعامل و گفت و گوی بین کارآفرینان و مشتریان اشاره دارد. ایده پشت این الگو بی نهایت ساده و صدالبته تاثیرگذار است؛ اینکه کسب و کارها با اتکا به قدرت جادویی گفت و گو می توانند دل هر مشتری را به دست بیاورند. مهمترین چالش در این بین کمبود زمان و نیروی کار برندهاست. خب هرچه باشد کمتر برندی در دنیا هست که به اندازه کافی نیرویی داشته باشد تا بتوانند از پس گفت و گو با تک تک مشتریان بربیایند. در این بین ربات های چت مثل قهرمانان مارول از راه می رسند تا به شما برای پشت سر گذاشتن این ماموریت غیرممکن کمک کنند. 

ربات های چت کاری که برای کارشناس های واقعی مثل رفتن به قله قاف است را در یک چشم به هم زدن انجام می دهند. تازه کلی هم گزارش ریز و درشت درباره سلیقه مشتریان تحویل شما می دهند تا در تعاملات بعدی شش دانگ حواس تان جمع باشد. این یعنی شما بدون اینکه خیلی به خودتان زحمت دهید، طوری در بازاریابی محاوره ای حرفه ای می شوید که کمتر برندی حتی جرأت رقابت با شما را خواهد داشت. 

یکی از مثال های واضح و جذاب درباره استفاده از ربات های چت در بازاریابی محاوره ای مربوط به برند دومینوز است. این فست فود دوست داشتنی همیشه برای تعامل نزدیک با مشتریان و معرفی جدیدترین غذاهای منوی خودش از ربات های چت استفاده می کند. اینطوری هم مشتریان خیلی زود در جریان تازه ترین فست فودهای این برند قرار می گیرند، هم اینکه لازم نیست برای بازاریابی کلی ولخرجی انجام شود؛ به همین سادگی.

ترکیب اتوماسیون با حس انسانی

یکی از انتقادات قدیمی از ربات های چت یا به طور کلی هر فناوری که قرار است جای انسان را در مکالمات روزمره بگیرد، حس و حال بی نهایت خشک آن است. این کار دقیقا مثل آن است که در یک مسابقه فوتبال به جای اینکه گزارشگری در کلاس جهانی روی آنتن زنده باشد، یک فرد تازه کار که هیچ اطلاعی از اصطلاحات خاص فوتبالی ندارد در جایگاه گزارشگری قرار گیرد. شکی نیست که چنین بازی برای تک تک کسانی که از خانه و پای تلویزیون آن را دنبال می کنند، شبیه به شکنجه خواهد بود. البته لازم نیست درباره ربات های چت خیلی خودتان را نگران کنید، چراکه این دست انتقادات بیشتر درباره سیستم های اتوماسیون مصداق دارد. 

فرق اساسی بین اتوماسیون و ربات های چت در هوش مصنوعی به کار رفته در آنهاست. در حالی که اتوماسیون فقط برای انجام کارهای تکراری و اعصاب خُردکن طراحی شده، ربات های چت به لطف هوش مصنوعی و قابلیت یادگیری ماشینی می توانند مثل آب خوردن از پس تعامل با انسان ها برآیند؛ بدون اینکه حتی یک نفر هم شک کند که دارد با یک ربات چت می کند!

اگر شما هم تجربه های بدی از کار با اتوماسیون به عنوان ربات چت داشته اید، دیگر لازم نیست خیلی نگران باشید، چراکه ربات های چت نسل جدید دیگر مو لای درز کارشان نمی رود. این یعنی شما کافی است یک پلتفرم عالی برای طراحی ربات چت پیدا کنید و بقیه کار را به این دستیار دوست داشتنی تان بسپارید. 

برآورده کردن انتظارات مشتریان

این روزها در بازار کسب و کار شما نمی توانید یک محصول خوب با قیمتی مناسب داشته باشید تا قله های موفقیت را فتح کنید. شاید ۵۰ سال پیش فرمول بالا ردخور نداشت، اما الان ما در سال ۲۰۲۲ هستیم و خیلی چیزها تغییر کرده است. پس اگر دوست دارید مثل تیم های رئال مادرید یا منچستر یونایتد همچنان در دل طرفداران تان جای ویژه ای داشته باشید، چاره ای به غیر از کنار آمدن با شرایط تازه ندارید. 

کارآفرینان چه دوست داشته باشند چه نه، انتظارات مشتریان به طور تصاعدی افزایش پیدا کرده است. این انتظارات از کیفیت محصولات گرفته تا قیمت، نوع خدمات و حتی تعاملات ساده و روزمره برندها با خریداران را شامل می شود. از این نظر دنیای کسب و کار شبیه بازی های کامپیوتری شده که با یک اشتباه ممکن است کل امتیازات تان را از دست داده و مجبور شوید از خانه اول کارتان را شروع کنید. 

فرض کنید شما به عنوان مشتری یک برند مثل آئودی قصد دارید درباره یکی از خودروهای لوکس این برند سوالی را مطرح کنید. در این صورت احتمالا با توجه به شهرت و محبوبیت این برند انتظار خواهید داشت تا در عرض چند دقیقه جوابی دقیق و حرفه ای دریافت کنید. حالا اگر بعد از چند روز یک پیام ساده مبنی بر اینکه سوال شما در سریع ترین زمان ممکن بررس می شود، دریافت کنید چه حسی خواهید داشت؟

قبول دارم اشتباه بالا از برندهای بزرگ، به ویژه برندی در حد و اندازه آئودی، خیلی بعید است، اما کم نیستند برندهایی که اتفاقا کلی اسم و رسم برای خودشان دست و پا کرده اند و حتی حاضر نیستند یک دقیقه از وقت‎شان را به سوالات مشتریان اختصاص دهند. اینطور وقت‎ها آدم دوست دارد از شدت عصبانیت سرش را به دیوار بکوبد. خوشبختانه این روزها ربات های چت مثل یک دوست وفادار در کنار شما هستند تا لازم نباشد مشتریان از دست تان حسابی حرص بخورند. شما با استفاده از ربات های چت حس و حال کارگردانی را خواهید داشت که شب اکران تازه ترین اثرش لبخند رضایت را روی صورت تک تک تماشاچی ها مشاهده می کند؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!

خدمات ۲۴ ساعته بدون حتی یک لحظه توقف

حتی قهرمان های بوکسی که هیچ وقت در رینگ شکست نمی خورند هم بعد از یک روز سخت و پرفشار نیاز به استراحت و خواب مناسب دارند. این نکته درباره کارآفرینان نیز مصداق دارد. اصلا بر فرض که شما بهترین کارشناس برای راهنمایی و جواب دادن به سوالات مشتریان هستید، آیا می توانید ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی به آنها باشید؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «نه» قرص و محکم شک برانگیز و احتمالا نوعی خوش خیالی محض خواهد بود. واقعیت این است که شما احتمالا بعد از ساعت کاری حتی حوصله خودتان را هم نخواهید داشت، چه برسد به اینکه تا نیمه شب درگیر تعامل با مشتریان باشد. در چنین شرایطی ربات های چت مثل قهرمان های افسانه ای به کمک شما خواهند آمد. 

وقتی شما یک ربات چت خوب و حرفه ای داشته باشید، دیگر لازم نیست نگران معطل ماندن مشتریان حتی در روزهای تعطیل یا نیمه شب باشید. به زبان خودمانی، ربات های چت اصلا خستگی را درک نمی کنند. دقیقا به همین خاطر هر ساعتی از شبانه روز که مشتریان شروع به چت با این ابزار دوست داشتنی کنند، مثل روز اول و با دقتی مثال زدنی آماده جواب دادن به آنهاست. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا آستین ها را بالا بزنید و برای پیدا کردن بهترین ربات چت برای برندتان وارد گود شوید. قول می‎دهم این فرآیند آنقدر لذت بخش هست که حتی دیگر فکر استفاده از کارشناس های معمولی را هم نکنید.

شخصی سازی جواب ها

قبل از اینکه بیشتر درباره مزیت ربات های چت با شما گپ بزنیم، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به کارشناس های دنیای کسب و کار بیندازیم. منظور ما همان کارشناس هایی است که در تیم های خدمات مشتری کار می کنند و همیشه آماده‎اند تا جواب مشتریان را بدهند. شاید پیش خودتان فکر کنید این دسته از افراد همیشه در حال مطالعه و یادگیری نکات تازه هستند، اما راستش را بخواهید در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست. در عوض کارشناس ها معمولا یک دفترچه راهنما دارند که از روی آن جواب های مناسب را به مشتریان می دهند. این یعنی احتمالا بارها و بارها این افراد جواب های تکراری تحویل طرف مقابل خواهند داد؛ به همین سادگی!

در دنیایی که کارشناس ها مدام جواب های تکراری تحویل دیگران می دهند، ربات های چت با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی می توانند هر بار یک جواب تازه و دقیق مقابل مشتریان قرار دهند. بی شک تا اینجای کار کلی درباره یادگیری ماشینی صحبت کرده ایم. این مفهوم به الگوریتم های مرتبط با هوش مصنوعی اشاره دارد که به نرم افزارها امکان پیش بینی هرچه دقیق تر رفتار طرف مقابل و همچنین ارائه پاسخ های دقیق، حتی خارج از پیشفرض برنامه، را می دهد. اینطوری ربات چت شما دقیقا مثل یک پژوهشگر هر بار که با سوالی از سوی مشتریان رو به رو می شود، شروع به زیر و رو کردن منابع آنلاین کرده و بهترین جواب را پیدا می کند. جالب اینکه همه این ماجراها در عرض چند ثانیه اتفاق افتاده و اصلا خبری از انتظار بی پایان مشتریان نیست. 

اگر فکر می کنید نهایت کار ربات های چت ارائه جواب های تازه با تحلیل منابع در دسترس است، باید حسابی ناامیدتان کنیم، چراکه این ربات های هوشمند کلی ویژگی رنگارنگ دیگر برای غافلگیر کردن شما در چنته دارند. اگر ساختار ربات شما به گونه ای باشد که اجازه دسترسی به داده های گردآوری شده از مخاطب هدف را داشته باشد، آن وقت هر جواب را بسته به داده های قبلی هر کاربر طراحی کرده و شخصی سازی می کند. این یعنی دو مشتری با سوالی یکسان احتمالا براساس سلیقه و سابقه چت قبلی شان جواب های متفاوتی دریافت می کنند. 

خداحافظی با اشتباهات عامل انسانی

هیچ کس در این دنیا بی عیب و نقص نیست. حتی نویسنده های مشهوری که رمان های بی نهایت زیبایی دارند هم گاهی اوقات آثاری در حد و اندازه یک نویسنده آماتور منتشر می کنند. با این حساب نباید انتظار خیلی نابجایی از کارآفرینان یا حتی کارشناس های خدمات مشتری داشته باشیم. روزی را در نظر بگیرید که کارشناس خدمات مشتری برندتان با اندکی دعوای خانوادگی منزل را ترک می کند. در این صورت احتمالا کل روز دل و دماغ کار کردن نخواهد داشت. در این بین کافی است یک جر و بحث کوچک نیز در محل کار رخ دهد، آن وقت در یک چشم به هم زدن کارمند منظم و مرتب شما حسابی از کوره درمی رود. 

ما قصد نداریم از خطای کارمندان در محل کار دفاع کنیم، در عوض حرف ما طبیعی بودن این نوع اشتباهات است. اگر دوست دارید کار برندتان همیشه بی عیب و نقص باشد، احتمالا به غیر از سیستم های هوشمند هیچ پشت و پناه دیگری نخواهید داشت. دقیقا به همین خاطر نرخ استفاده از ربات های چت در بین کسب و کارهای بین المللی حسابی افزایش پیدا کرده است. مثلا همین فیس بوک را در نظر بگیرید. براساس گزارش برند متا در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۰۰ هزار ربات چت در فیس بوک فعال بودند. این یعنی چند سالی است که برندها متوجه اهمیت ربات های چت و نقش آنها در کاهش اشتباهات ریز و درشت شده اند. خب پس چرا شما دست روی دست گذاشته اید؟ همین حالا بهانه های مختلف را کنار گذاشته و در بخش بعدی با ما همراه شوید تا چند تا از بهترین پلتفرم ها برای راه اندازی ربات چت برندتان را زیر ذره بین ببریم. 

بهترین ربات های چت دنیا: راهنمایی جمع و جور برای شروع کار

هر کسی با یک جست و جوی ساده در گوگل متوجه حجم بالای ربات های چت و موسسات ارائه دهنده این خدمات می شود. دقیقا به همین خاطر ما دور موسسه های معمولی را خط کشیده ایم و یک راست رفته ایم سراغ بهترین های بازار. پس در بخش نهایی این مقاله هم با ما همراه باشید تا بارتان را ببندید. 

تیدیو (Tidio): ابزاری حرفه ای و ساده

مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی 3 پلتفرم کاربردی

وقتی شما یک ماشین اسپرت می خرید، بی شک اولین انتظارتان از آن دست فرمون نرم و سرعت بالاست. این ماجرا درباره ربات های چت شامل پاسخگویی سریع به مشتریان می شود. البته در این بین انتظارات جانبی دیگری هم وجود دارد که باید حواس تان حسابی به آن جمع باشد. مثلا اینکه جواب های یک ربات چقدر دقیق و کاربردی است هم مهم خواهد بود. خب هرچه باشد کسی دوست ندارد هزینه ای هر چقدر اندک برای یک ربات چت کند و دست آخر هم هیچ جواب درست و حسابی تحویل مشتریان نگردد. اگر شما هم از آن دست کارآفرینانی هستید که برای هر تصمیم‎تان حسابی وسواس به خرج می دهید، بی شک تیدیو حسابی نظرتان را جلب خواهد کرد. 

تیدیو یک ربات چت ساده است که به ادعای سازنده اش در کمتر از پنج دقیقه آماده به کار می شود و می توانید برای همیشه خیال تان بابت گفت و گو با مشتریان راحت باشد. این ربات چت به لطف استفاده از هوش مصنوعی می تواند با آنالیز دقیق داده های قبلی هر کاربر و همینطور جست و جو در اینترنت بهترین جواب ممکن را به کاربران بدهد. نکته جالب اینکه سیستم تیدیو به طور خودکار برای هر کاربر یک اکانت در فضای ابری ساخته و تاریخچه چت با آن را ذخیره سازی می کند. مزیت این کار بعدها و در گفت و گوهای آینده به چشم می آید. این یعنی شما به عنوان یک کاربر وقتی دوباره کارتان پیش برندی که ربات چت تیدیو دارد گیر می افتد، این ربات کلی اطلاعات درباره سلیقه شما خواهد داشت.

بی شک تیدیو باید یکسری ویژگی های خاص داشته باشد. وگرنه معرفی آن از سوی ما آن هم به عنوان اولین گزینه خیلی شک برانگیز می شود. شما را نمی دانم، ولی ویژگی که اول از همه چشم من را گرفت، فرآیند یادگیری زبان از سوی این ربات چت بود. این یعنی محدودیت پشتیبانی از زبان خاصی برای تیدیو طراحی نشده است و این ربات می تواند به مرور زمان همه زبان هایی که مشتریان از آن استفاده می کنند را یاد بگیرد. اگر شما حتی یک بار تجربه گیر افتادن در یک سفر تفریحی بین یک عالمه خارجی را داشته باشید، خیلی خوب می دانید که چنین رباتی چقدر به درد بخور است. از نظر هزینه ای که تیدیو روی دست تان می گذارد، سه بسته آغازین (همان آماتور خودمان)، معمولی و پیشرفته در دسترس شما قرار دارد. این بسته ها به ترتیب ماهی ۳۹، ۷۹ و نهایتا ۳۹۹ دلار هزینه روی دست تان می گذارد. اگر نظر ما را بخواهید، گزینه آماتور برای خیلی از کسب و کارهای کوچک عالی خواهد بود. پس اگر برند شما هنوز خیلی بزرگ نشده، لازم نیست الکی پول تان را بابت نسخه حرفه ای این ربات هدر دهید. 

موبایل مانکی (Mobile Monkey): یک ابزار برای همه!

مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی 3 پلتفرم کاربردی

در دنیایی که ماشین هایی مثل لامبورگینی یا بوگاتی فقط به درد تخته گاز رفتن در پیست های مسابقه می خورد، کم نیستند برندهایی که اتومبیل های خانوادگی و فوق العاده راحت طراحی می کنند. از آن دست خودروهایی که تقریبا هر آدمی را بر روی این کره خاکی راضی کرده و هیچ جوره نمی شود دست رد به آن زد. اگر بخواهیم معادلی برای چنین برندهایی در دنیای ربات های چت پیدا کنیم، بی شک هیچ موسسه ای شایسته تر از موبایل مانکی برای این جام قهرمانی نیست. 

ربات موبایل مانکی به طور اختصاصی برای سر و سامان دادن به وضعیت برندها در تعامل با مشتریان شان طراحی شده است. فرقی ندارد شما در اینستاگرام مشغول بازاریابی و گپ زنی با مشتریان تان هستید یا فیس بوک و بقیه پلتفرم های اجتماعی بزرگ، موبایل مانکی در هر صورت بهترین خدمات ممکن را به شما ارائه می دهد. مدیران ارشد این استارت‎آپ حتی به فکر برندهای سنتی کاری که هنوز هم از پیامک برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنند هم بوده اند. با این حساب از نظر سطح پشتیبانی، موبایل مانکی جای هیچ اما و اگری نگذاشته است. 

یکی از کارهای اعصاب خُردکنی که خیلی از کارآفرینان برای راه اندازی ربات چت باید انجام دهند، بارگذاری تک تک مخاطب ها در سایت اصلی ربات است. این کار می تواند ساعت ها و حتی روزها طول بکشد. به همین خاطر مدیران موبایل مانکی امکان همگام سازی مخاطب ها به بهترین شکل ممکن را فراهم کرده اند. اینطوری شما فقط با یک کلیک می توانید هرچند تا مخاطب که دوست دارید در سایت تان بارگذاری کنید. 

بی شک هیجان انگیزترین نکته درباره موبایل مانکی قیمتش است. بر این اساس شما با دسترسی محدود به امکانات این ربات می توانید از برنامه کاملا رایگانش استفاده کنید. اگر هم دوست داشتید یک ورژن پرمیوم از این ربات را داشته باشید، با پرداخت ماهی ۱۹ دلار همه امکانات آن برای تان باز می شود. البته نسخه همراه با پشتیبانی ۲۴ ساعته تیم تخصصی موبایل مانکی ماهی ۱۱۹ دلار برای تان آب می خورد که ما اصلا آن را به شما توصیه نمی کنیم، چراکه نسخه خیلی حرفه ای است و مطمئنا بسیاری از امکاناتش اصلا به دردتان نمی خورد. 

چت فول (Chatfuel): ابزاری ساده، ارزان و کار راه انداز

مزایای ربات چت برای کسب و کارها: همراه با معرفی 3 پلتفرم کاربردی

اگر شما دنبال ابزاری هستید که خیلی ارزان و صدالبته کار راه انداز باشد، چت فول بهترین گزینه خواهد بود. این ابزار در دو نسخه رایگان و پرمیوم (هزینه ماهانه ۱۵ دلار) در دسترس قرار دارد. اگرچه این ربات چت با فیس بوک سازگاری چندانی ندارد، اما در عوض با همه سایت های خرده فروشی که بر پایه شاپیفای  و وردپرس باشد، بی‎ چون و چرا هماهنگ می شود. 

اجازه دهید با هم روراست باشیم، ابزار چت فول در مقایسه با دو تا ابزار قبلی که بحث شان را کردیم، هیچ مزیت اضافه ای ندارد. ما فقط به این خاطر بحث مان را با این ابزار تمام می کنیم که کاملا به درد افراد تازه کار می خورد. چت فول نه پول زیادی از شما می گیرد، نه حتی نیاز به آشنایی با دنیای ربات های چت برای راه اندازی دارد. پس اگر دوست دارید کارتان را با یک ربات چت ساده و کار راه انداز شروع کنید، چت فول گزینه بدی نخواهد بود. البته انتظار نداشته باشید این ابزار تا ابد برای تان بهترین گزینه باشد!

منابع: 

https://www.oracle.com
https://www.techtarget.com
https://www.revechat.com
https://www.tidio.com

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا