پیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتالهوش مصنوعی

مزایا و معایب فناوری هوش مصنوعی در کسب و کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : ایوان ویدجایا – کارشناس کسب و کار   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

فناوری هوش مصنوعی در طول سال های اخیر هرچه بیشتر در بخش های مختلف زندگی ما نفوذ پیدا کرده است. امروزه حضور دستیارهای هوشمند بدل به امری رایج برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا شده و کاربردهای زیادی هم دارد.

ورود این فناوری به حوزه کسب و کار همراه با موافقت ها و مخالفت های گسترده ای بوده است. هدف اصلی در این مقاله مروری بر مهمترین مزایای و معایب این فناوری در حوزه کسب و کار است. این امر به شما برای استفاده هرچه بهتر از فناوری موردنظر کمک خواهد کرد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

مزایای فناوری هوش مصنوعی

افزایش کیفیت کار

کار کردن در دنیای کنونی جلوه تازه ای پیدا کرده است. امروزه شما ابزارهای بسیار زیادی برای بهبود کیفیت کاری تان در دسترس دارید. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. یکی از ابزارهای مناسب در این میان هوش مصنوعی است. شما با استفاده از هوش مصنوعی امکان افزایش کیفیت کاری در کنار کاهش ساعت های طولانی کار را خواهید داشت.

وقتی ساعت های کاری و سختی آن کاهش پیدا کند، انگیزه کارمندان برای ایده پردازی بیشتر خواهد شد. این امر به کسب و کارها برای توسعه فعالیت شان کمک شایانی خواهد کرد بنابراین اگر به دنبال افزایش کیفیت کاری در تیم برندتان هستید، حساب ویژه ای بر روی هوش مصنوعی باز کنید.

افزایش دقت عمل

برخی از کارها نیاز به دقت بالایی دارد. اگر شما حتی یک اشتباه کوچک در برخی از حوزه های کسب و کار انجام دهید، هیچ شانسی برای جبرانش نخواهید داشت. فناوری هوش مصنوعی در چنین شرایطی به شما برای افزایش دقت در کارهای تان کمک خواهد کرد.

نمونه بارز این امر استفاده از ابزارهای دارای هوش مصنوعی در عمل های جراحی بسیار حساس است. این امر به دلیل دقت بالای چنین دستگاه هایی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین اگر شما هم از چنین الگویی در کارهای حساس برندتان استفاده نمایید، شانس بسیار بالاتری برای پیشبرد بهتر آن خواهید داشت.

کاهش هزینه های اضافی

کارهایی که پیش از این چندین کارشناس به طور همزمان ساماندهی می کردند، اکنون از سوی ابزارهای دارای هوش مصنوعی با سرعت و دقت بسیار بالایی دنبال می شود. این امر به معنای عدم نیاز به نیروی انسانی در بسیاری از بخش هاست. برخی از کسب و کارها سالانه هزینه بسیار زیادی برای استفاده از خدمات کارشناس های حرفه ای پرداخت می کنند. اکنون با استفاده از فناوری هوش مصنوعی امکان کاهش هزینه ‏ها به طور قابل ملاحظه ای فراهم خواهد شد.

شکل گیری موقعیت های شغلی تازه

فناوری هوش مصنوعی فقط موقعیت های شغلی پیش روی افراد را از بین نمی برد. وقتی استفاده از این فناوری در میان کسب و کارها توسعه پیدا کند، فرصت های شغلی تازه بر مدار خلاقیت و ایده پردازی هرچه بهتر توسعه خواهد یافت. به عبارت دیگر، کارآفرینان و کارمندان فرصت بسیار بیشتری برای پرهیز از کارهای تکراری و پرداختن به اموری که بدان علاقه دارند، خواهند داشت.

هوش مصنوعی در عرصه کسب و کار همیشه نیاز به دست کم یک کارشناس حرفه ای برای مدیریت ایرادات غیرمنتظره دارد. این امر موقعیت شغلی تازه ای پیش روی اهالی کسب  و کار قرار می دهد.

معایب هوش مصنوعی

تنبلی فزاینده

یکی از نگرانی های اصلی در زمینه توسعه استفاده از هوش مصنوعی تنبلی روز افزون است. وقتی انسان ها و به طور ویژه کارآفرینان بسیاری از کارهای شان را با کمک هوش مصنوعی انجام دهند؛ به تدریج دیگر توانایی شان برای انجام کارها به طور مستقل کاهش پیدا خواهد کرد.

شاید نگرانی نسبت به تنبلی فزاینده انسان ها در پی توسعه فناوری هوش مصنوعی عجیب باشد، اما در صورت مدیریت نامناسب این فناوری احتمال بروز چنین چالش هایی دور از ذهن نیست.

رکود تفکر خارج از چارچوب

تفکر خارج از چارچوب به کارآفرینان برای فراتر رفتن از محدودیت های موجود کمک می کند. این امر در طول تاریخ به نوآوری های متعددی منجر شده است. اکنون اگر فناوری هوش مصنوعی تمام بخش های فعالیت کاری را اشغال کند، دیگر فرصتی برای تفکر خارج از چارچوب باقی نخواهد ماند. شاید این امر مهمترین نگرانی از فناوری هوش مصنوعی در میان انسان ها باشد.

فناوری هوش مصنوعی با تمام مزایای و معایبش در طول سال های اخیر به طور خیره کننده ای توسعه پیدا کرده است با این حساب تنها راهکار مناسب توجه به معایب احتمالی این فناوری و تلاش برای پرهیز از آنها در صورت امکان است.

منبع: فرصت امروز


بیشتر از
هوش مصنوعی در اقتصادالکترونیکی:
چگونه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیش بینی های هواشناسی را پیش می برند؟
روایتی متفاوت از نابغه‌سازان هوش مصنوعی
راه‌های کمک‌رسانی هوش مصنوعی به اکتشافات فضایی
فراخوان اولین رویداد «بوتکمپ» تخصصی هوش مصنوعی، هوشمندسازی و فناوری‌های دیجیتال
تشخیص صحت و منبع اطلاعات با هوش مصنوعی
نقش هوش مصنوعی در فعالیت‌های کاری
هوش مصنوعی صنعت فین تک را متحول خواهد کرد
وقتی هوش‌ مصنوعی نویسنده می‌شود!
ترجیح مردم اروپا به استفاده از هوش مصنوعی به جای قانون‌گذاران
چهره ترسناک فناوری؛ از هوش مصنوعی افسار گسیخته بترسید!
رئیس مایکروسافت: هوش مصنوعی می‌تواند شرایط رمان «۱۹۸۴» را در سال ۲۰۲۴ ایجاد کند
ظرفیت‌های قابل قبول ایران در فناوری هوش مصنوعی
فناوری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی صنعت دوبله را متحول می‌کند
تاثیر هوش مصنوعی بر خرده فروشی آنلاین
“دیپ فیک” کاری می‌کند که بازیگر مورد علاقه‌تان به زبان شما صحبت کند!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: فناوری های هوشمند در خدمت «ایمنی و سلامتی صنعتی»؛ بهره گیری از هوش مصنوعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: آیا هوش مصنوعی، مترجمی و زبان اشاره را منسوخ می‌کند؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا