اقتصاددیجیتال

سه مزیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار با تشریح مزیت‌های اقتصاد دیجیتال در کشور اظهار کرد: این فضا می‌تواند سه مزیت بزرگ برای ما ایجاد کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصاد دیجیتال به پلتفرم‌های قوی نیاز داریم،گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در بیشتر کشورها بالاست و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است لذا باید بسترها و زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال را در کشور فراهم کنیم.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو درباره راه‌های توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم آن در کشور اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال فضای بکری است  که می تواند مشاغل زیادی را برای کشور ایجاد کند و فقط بحث هزینه‌ها نیست. در حال حاضر یکی از حوزه‌های جدیدی که می‌تواند شرایط جدید را برای افزایش اشتغال فراهم کند، فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال است که متاسفانه هنوز مورد اقبال نیست و دولت هم بعضا در این بخش با مشکلاتی روبه‌روست و برخی مسایل هم باعث شده این فضا محدود شود.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌توانیم در حوزه اقتصاد دیجیتال دنبال کنیم، این است که اجازه بدهیم پلتفرم‌های متعدد بتوانند در این بخش فعالیت کنند زیرا بر اساس این سکوها و پلتفرم‌هاست که خرید و فروش و داد و ستد و کسب و کار می‌تواند شکل بگیرد.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

این کارشناس حوزه کار افزود: بی‌تردید برای توسعه اقتصاد دیجیتال نیاز به پلتفرم‌های قوی داریم و باید اجازه رشد و رقابت پلتفرم‌های داخلی و خارجی را بدهیم. خوشبختانه پلتفرم‌های داخلی شکل گرفته و به تدریج در حال توسعه است البته برخی پلتفرم‌هایی که روی آنها تبلیغ می‌شود، هنوز قابلیت فعالیت کسب و کار را به طور کامل به دست نیاورده‌اند و باید زمان بیشتری بگذرد تا به توسعه لازم دست پیدا کنند لذا معتقدم در عین تقویت پلتفرم‌های داخلی و تا زمانی که به شکل قوی ظاهر نشده‌اند، اجازه بدهیم از فضای پلتفرم خارجی استفاده تا به راه اندازی و توسعه کسب و  کار افراد کمک شود.

این کارشناس بازار کار در ادامه با تشریح مزیت‌های اقتصاد دیجیتال در کشور اظهار کرد: این فضا می‌تواند سه مزیت بزرگ برای ما ایجاد کند. یکی فرصت‌های شغلی و مشاغل جدیدی است که در دنیا در این زمینه مطرح است. اقتصاد دیجیتال در عمده کشورها سهم بالایی دارد و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است لذا در کشور ما که بیشتر مشاغل سنتی بوده می تواند یک فرصت مناسب باشد تا در این بخش مشاغل جدید را شناسایی کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

وی افزود: کسب و کارهای مجازی بر بستر فضای مجازی و اینترنت شکل می‌گیرند و به این منظور باید زیرساخت‌ها را برای ورود مشاغل جدید آماده کنیم زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت مشاغل جدید خواهیم رفت.

حاج اسماعیلی ادامه داد: مسأله دوم کاهش هزینه‌هاست؛ در حال حاضر یکی از بحث‌های مطرح در کشور قیمت بنزین است و چون مصرف آن بالا رفته، هزینه‌های آن هم بیشتر شده است در حالی که اگر استفاده از فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی را در کشور توسعه دهیم، حمل و نقل گسترده‌ای که برای انجام کارها و مراجعه به ادارات و سازمان‌های متعدد صورت می‌گیرد، به شدت کاهش پیدا می کند و این مسأله در بسیاری از هزینه‌ها از جمله انرژی به شدت موثر است.

وی سومین مزیت را بهره وری دانست و افزود: استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید بهره‌وری را در کشور بالا می برد. متاسفانه بهره‌وری ما هم در حوزه نیروی انسانی و هم در سرمایه پایین است و باعث هدر رفت سرمایه‌های انسانی در کشور شده است. یکی از بحث‌های جدی این است که چگونه ارتقای بهره‌وری بدهیم و راهکار مناسب استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید و پلتفرم‌ها و فضای مجازی است که بتوانیم اقتصادمان را در بخش دیجیتال رشد بدهیم.

به گفته این کارشناس حوزه کار در صورتی که به این سه مسأله توجه شود و تنها رویکرد و نگاه امنیتی به این قضیه وجود نداشته باشد، می توان بحث هزینه فایده را در اقتصاد دیجیتال مطرح و ارزیابی کرد. در آن صورت مزیت‌هایی که به معایب آن برتری دارند و احیانا بخشی از آنها به مسایل امنیتی برمی‌گردد قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: ایسنا

  • سه مزیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا