انقلاب صنعتی چهارمگفت و گوهوش مصنوعی

مسوولان با کارکردهای هوش مصنوعی آشنا نیستند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدیرعامل یک شرکت مجری پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی به وسیله هوش مصنوعی گفت: بسیاری از مسوولان تصمیم ساز در رده استانی و کشوری  با کارکردهای هوش مصنوعی آشنا نیستند و به همین دلیل باید برای آنها یک تور چند روزه آشنایی با این فناوری گذاشته شود تا با هوش مصنوعی به درستی آشنا شوند.

مرتضی تقوایی حسین زاده افزود: به واسطه اینکه بسیاری از مدیران به صورت سنتی در حال اجرای برنامه های کلان هستند وقتی در جلسات به آنها گفته می‌شود می توان با استفاده از هوش مصنوعی بهره وری آنها را در سال به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان رساند می‌گویند اگر این گونه است چرا تاکنون این موضوع به ذهن ما نرسیده است؟ که نشان از فهم نادرست هوش مصنوعی در میان برخی از مدیران است.

وی اضافه کرد: در جلسات متفاوتی با حضور مسوولان در رده های مختلف تصمیم سازی کشور وقتی از هوشمند سازی سخن به میان می‌آید، تصور درستی از آن در ذهن ندارند و هوش مصنوعی را در سطح اتوماسیون اداری می‌دانند و حال آن که در قیاس می توان گفت، اتوماسیون اداری همچون یک کفش برای هوش مصنوعی است.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

مدیرعامل این شرکت فنی مهندسی گفت: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به پژوهشکده‌هایی در این حوزه هستند و با هزینه خود، بدون کمک های دولتی در حال توسعه هستند.

تقوایی افزود: گاهی اتفاق می‌افتد برای یک پروژه تا ۵۰۰ درصد و به صورت میلیاردی ضرر داده‌ایم تا آن فناوری که گاهی همچون حیوان چموش و زمختی است را رام و در نهایت، بومی سازی کنم و این هزینه از سوی شرکت تامین شده است که از عهده بسیاری از شرکت‌ها بر نمی آید و بقای آنها کوتاه مدت است، به همین دلیل باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

او اظهار کرد: باید برای این موضوع چاره ای اندیشید و به نظر می رسد که این پژوهشکده‌ها باید به صورت پروژه محور تعریف شود تا شرکت‌ها توان رقابت و در عین حال قوت خود را نسبت به یکدیگر نشان دهند.

تقوایی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه هوش مصنوعی میان رشته‌ای است و باید از توان علمی تمام حوزه‌ها برای پیشرفت این موضوع استفاده شود گفت: باید نیروی انسانی متناسب با این فضا تربیت شود تا متخصصان بین رشته‌ای در این حوزه به درستی آینده نگری و برنامه سازی کنند به عنوان مثال در حوزه مالیات و هوش مصنوعی باید فردی که مسلط بر حوزه مالیات و هوش مصنوعی است بگوید هوش ماشینی چگونه می‌تواند در حوزه مالیات تاثیر داشته باشد و امیدوارم مجموعه‌های کارفرمایی و دانش بنیان در این موضوع به هم فکری بیشتری برای ساخت آینده‌ای کشورمان برسند.

وی در مورد پیش بینی آینده هوش مصنوعی افزود: در جایی از هوش مصنوعی بهره برده می شود که ذهن انسان کشش محاسباتی و تصمیم گیری در لحظه را به واسطه دقت و سرعت ندارد.

مدیراین شرکت دانش بنیان گفت: در حال حاضر، شبکه‌ها، ساختارها و تصمیم سازی‌ها با توجه به شرایط فعلی روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن هستند و می‌توان  در صنایع مادر همچون نفت، گاز، پتروشیمی، زنجیره تامین، حوزه‌های اجتماعی و انسانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارای شاخص‌های زیادی در تصمیم گیری دخیل است و حتی گاهی فرصت محاسبه و تاثیر پارامترهایی از موضوع بر سایر قسمت‌های دیگر را نداریم از هوش مصنوعی یا ماشینی استفاده کرد.

تقوایی افزود:هوش مصنوعی می‌خواهد با صرف کمترین امکانات و هزینه‌ها، بهره‌وری را افزایش دهد تا شاهد بیشترین مقدار آسایش برای انسان باشد و از سوی دیگر اعلام شده است اگر کشوری بتواند در ۱۰ سال آینده به هوش مصنوعی مسلط شود می‌تواند در ۷۰ سال آینده، یکی از امپراتورهای دنیا باشد.

وی ادامه داد: به عبارتی اگر کشوری نتواند در حال حاضر تلاش لازم را در موضوع هوش مصنوعی کند در سالهای آینده و به واسطه واردات این فناوری مورد استعمار سایر کشورها قرار خواهد گرفت و بر همین اساس وارد کننده هوش مصنوعی، تصمیم گیری خود را به کشور دیگر واگذار کرده است و بر همین اساس ما باید سعی کنیم خود را در این حوزه به جایگاه بهتری برسانیم و در این حوزه خود را قوی کنیم.

این کارشناس هوش مصنوعی با اشاره به این که شرکت‌های دانش بنیان این حوزه بعد از تهران در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند گفت:رقبای ما در سطح جهان انگشت شمار و اندک هستند و این بدان معنی است که اگر موضوع فعالیت بر هوش مصنوعی با جدّیت در کشور پیگیری شود وارد کننده این فناوری از سایر کشورها نخواهیم بود که باعث جلوگیری از استعمار می شود، همچنین می توان شاهد افزایش بهره‌وری در حوزه های مختلف بود به طوری که هم اکنون در یک قرارداد بیش از  ۱۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای کشور ایجاد شده است.

تقوایی افزود: همان گونه آغاز سریع در تحقیق و پژوهش در موضوعات مرتبط با نانوتکنولوژی وسلول‌های بنیادی باعث شد تا از فناوری آن نسبت به سایر کشورها عقب نمانیم، در حال حاضر هم با صبر و حوصله هوش مصنوعی باید دنبال شود و این در حالی است که کارفرما باید اطمینان داشته باشد و شرکت های دانش بنیان نیز در حوزه فنی دقت را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: تفاوت ما با سایر کشورهای دنیا در این است که ایرانی ها مطالعات بین رشته‌ای بسیاری دارند ولی در کشورهای دیگر آنها به صورت متمرکز در یک موضوع کار می‌کنند و این در حالی است که هوش مصنوعی به واسطه این که دارای شبکه‌های پیوسته و همچنین دانستن اطلاعات جامع است، سایر کشورها به سختی می‌توانند در حوزه های بین رشته‌ای فعالیت کنند و حال آن که آنها دارای زیر ساخت مناسب، نظم در کارها و فراهم بودن سایر امکانات دیگر هستند.

وی با اشاره به این که هزینه تمام شده هوش مصنوعی در کشور ما از سایر کشورها کمتر است افزود: با تقویت این حوزه می‌توانیم از صادرات آن سود بسیاری عاید کشور کنیم زیرا به گفته متخصصان این حوزه در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که صدها هزار استارتاپ در حوزه هوش مصنوعی مشغول به کار شوند و تمام زندگی انسانی را احاطه کنند.

مدیرعامل این شرکت بهینه سازی در مصرف انرژی با هوش مصنوعی گفت: در آینده هوش مصنوعی در تمام حوزه های علمی همچون، پزشکی، علوم انسانی و صنعت تاثیر خواهد داشت که اثرات آن منجر به ارتقای کیفیت زندگی خواهد شد.

تقوایی افزود: متاسفانه در کشور ما برخی موضوعات به درستی مطرح نشده است و به همین دلیل جایگاه آن افت پیدا کرده است و یکی از این موارد هم هوش مصنوعی است که به همین دلیل عدم دقت در بیان درست آن باعث شده تا اطمینان جامعه در استفاده از آن افت کند.

هوش مصنوعی که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی نشان‌داده‌شده به‌وسیله ماشین‌ها در شرایط مختلف، اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان‌ها قرار دارد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اخیرا در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور از «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک مساله مهم و آینده‌ساز نام برده و تاکید کردند: این مساله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزء ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار گیرد.

منبع: ایرنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا