امنیت اطلاعاتپیشنهاد سردبیرمقاله

مسوول سایبری بریتانیا مرد مرموز این کشور

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 «جرمی فلمینگ» مسوول سازمان جمع‌‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سایبری بریتانیا که به عنوان مرد مرموز این کشور خوانده می‌شود و به همین دلیل از حضور در عرصه عمومی همواره پرهیز دارد، روز گذشته به دلیل تحولات چین و روسیه مجبور شد به یک نمایش در عرصه افکار عمومی دست بزند.یک مقام ارشد اطلاعاتی بریتانیا در سخنرانی خود در روز سه‌‌شنبه هشدار داد درحالی‌که حمله روسیه تهدید فوری ایجاد کرده است، اما استفاده گسترده چین از فناوری برای کنترل مخالفان و توانایی رو به رشد این کشور برای حمله به سیستم‌‌های ماهواره‌‌ای، کنترل ارزهای دیجیتال و ردیابی افراد چالش‌‌های بسیار عمیق‌‌تری برای غرب ایجاد می‌‌کند.

«دیوید ای.سنگر» در گزارش ۱۱اکتبر برای نیویورک‌تایمز نوشت، «جرمی فلمینگ» مسوول GCHQ – سازمان جمع‌‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سایبری بریتانیا که به خاطر نقشش در شکستن کدهای انیگما در جنگ جهانی دوم معروف شد – در مصاحبه‌‌ای در روز دوشنبه، گفت که درباره اینکه چین تا چه حد برای حمایت از تجاوز روسیه پیش خواهد رفت، تردید دارد.

او با استفاده از اصطلاحی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و همتای چینی او در اوایل امسال در المپیک پکن هنگام ملاقات با هم (قبل از جنگ اوکراین) به‌کار گرفتند، گفت: «من فکر نمی‌کنم این یک «رابطه بدون محدودیت» باشد.» او گفت که با توجه به عملکرد ناگوار روسیه در میدان نبرد و خشونت‌های به‌کار گرفته‌شده، چین «باید مزایا و معایب ادامه همسویی قوی خود با روسیه را مورد سنجش قرار دهد.»

آژانس فلمینگ – که به‌طور رسمی ستاد ارتباطات دولت نامیده می‌شود، همتای آژانس امنیت ملی در ایالات متحده – نقش بس مهمی را در ردیابی ارتباطات روسیه و آماده شدن برای روزی ایفا می‌کند که پیشرفت‌های چین در محاسبات کوانتومی ممکن است انواع رمزگذاری مورد استفاده برای محافظت از ارتباطات دولتی و شرکتی را شکست دهد. فلمینگ، کهنه‌کار سه‌دهه‌ایِ سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا، به ندرت در انظار عمومی صحبت می‌کند. اما در ماه‌های اخیر، چندین تن از روسای جاسوسی بریتانیا عمدا نقش عمومی به دقت تعریف‌شده‌ای در توصیف تهدیدات امنیتی آینده به عهده گرفته‌‌اند.

فلمینگ پا را فراتر گذاشته و توانایی‌ها و قوانین مربوط به استفاده بریتانیا از قابلیت‌های سایبری تهاجمی را که در سوریه علیه گروه‌های تروریستی و بنا بر گزارش‌ها علیه نیروهای روسی در اوکراین به‌کار گرفته، توضیح داده است؛ موضوعی که فلمینگ از گفت‌وگو درباره آن سر باز زد. با این حال، او در این مصاحبه، روسیه را به‌عنوان «یک اخلالگر» توصیف کرد که «در حال حاضر در اقدامات خود غیرقابل پیش‌بینی» است. اما او گفت که عملکرد ارتش روسیه ضعف‌های عمیقی را آشکار کرده است و گزیده‌هایی از سخنرانی آینده وی تصمیم‌گیری پوتین را «معیوب»، نیروهای آن را «فرسوده و خسته» و اتکایش به بسیج ۳۰۰هزار نفری را «سربازگیری ناشیانه» توصیف می‌کند و آنها را به‌عنوان شواهدی از «وضعیت ناامیدکننده» پوتین می‌نامد.

او استدلال کرد: «جمعیت روسیه شروع به درک این موضوع کرده است. آنها می‌بینند که پوتین چقدر بد وضعیت را ارزیابی کرده است.» وی افزود: «آنها از پیش‌نویس فرار می‌کنند؛ زیرا می‌دانند دسترسی آنها به فناوری‌های مدرن و تاثیرات خارجی به‌شدت محدود خواهد شد.» اما هشدار فلمینگ یادآور سرعتی است که بر اساس آن، متحدان غربی خود را در رقابت مستقیم و گاه در تضاد با هر دو ابرقدرت بزرگ هسته‌ای دیگر جهان می‌بینند. از بین این دو، او به وضوح روسیه را قابل مدیریت‌تر می‌داند. تا سال‌های اخیر، اکثر کشورهای اروپایی در انتقادات عمومی خود از پکن و جاه‌‌طلبی‌‌های آن سکوت کرده بودند؛ زیرا تجارت با چین برای رشد، به‌‌ویژه برای آلمان، حیاتی بود. بریتانیا حتی به هوآوی- غول مخابراتی چینی که ایالات متحده از آن می‌‌ترسد که مبادا تهدید امنیتی باشد- اجازه داد تا برخی از تجهیزات ۵Gرا (تحت برخی شرایط سخت) در اختیار شبکه ارتباطی بریتانیا قرار دهد تا زمانی که تحریم‌‌های اعمال‌شده علیه این شرکت توسط ایالات متحده این کار را غیرممکن کند.

هشدارهای فلمینگ درباره استراتژی‌‌های پشت سر سرمایه‌‌گذاری چین در فناوری‌‌های جدید و تلاش این کشور برای ایجاد «اقتصادها و دولت‌های اقماری»، بسیار شبیه سخنرانی‌‌های همتایان آمریکایی او در پنج سال گذشته یا بیشتر است. اما او [فلمینگ] درست قبل از افتتاحیه کنگره حزب کمونیست که در روز یکشنبه در پکن آغاز می‌‌شود، صحبت کرد و انتظار می‌‌رود شی جین‌پینگ برای سومین دوره پنج‌ساله به‌عنوان رهبر ارشد کشور انتخاب شود. فلمینگ گفت که درباره چین، این می‌تواند لحظه‌ای خاص و تعیین‌کننده در تاریخ باشد که در آن ایالات متحده و متحدانش ممکن است به زودی متوجه شوند که از یکسری فناوری‌های حیاتی برای حفظ برتری نظامی یا تکنولوژیکی نسبت به پکن بسیار عقب مانده‌اند.

او اقدام چین برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را که می‌تواند برای ردیابی تراکنش‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به‌عنوان تغییری توصیف کرد که همچنین می‌تواند «چین را قادر سازد تا حدی از انواع تحریم‌های بین‌المللی که در حال حاضر علیه رژیم پوتین در روسیه اعمال می‌شود، بگریزد.» او گفت که این یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌‌دهد چگونه چین از جنگ در اوکراین «در حال درس آموختن است» که احتمالا اگر تصمیم به اقدام علیه تایوان گرفته شود، آنها را به‌کار می‌‌گیرد و باعث تلاش‌‌های بیشتر آمریکا و متحدانش برای منزوی کردن اقتصادی این کشور می‌شود.

فلمینگ همچنین اقدامات چین را برای ایجاد «قابلیت قدرتمند ضد ماهواره‌‌ای، با دکترین عدم دسترسی سایر کشورها به فضا در صورت وقوع درگیری» توصیف کرد. او چین را متهم کرد که در تلاش برای تغییر استانداردهای فناوری بین‌‌المللی برای سهولت ردیابی افراد- بخشی از تلاش این کشور برای سرکوب مخالفان- حتی سخنرانی شهروندان چینی مقیم خارج از کشور است.

اما بزرگ‌ترین هشدار او وابستگی به شرکت‌های چینی بود که ارتباط نزدیکی با دولت دارند یا اینکه چاره‌‌ای جز تحویل دادن داده‌های افراد بر اساس درخواست مقامات چینی ندارند. او در این مصاحبه گفت: تجربه هوآوی «چشمان ما را تا حدی باز کرد که حتی بزرگ‌ترین کسب‌‌وکارها در چین در نهایت با دولت چین در هم تنیده شده‌اند» و چاره‌‌ای جز پیروی از آن «به‌دلیل شیوه‌‌ای که کمونیست‌‌ها آن را به‌کار می‌گیرند و قوانین امنیت ملی عمل می‌کند» ندارند. با این حال، مقامات بسیاری از کشورها می‌گویند که درباره هوآوی، ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش هنوز جایگزین‌های واقعا رقابتی برای بسیاری از تجهیزات شبکه‌ای این شرکت ارائه نکرده‌اند. فلمینگ گفت: «ما باید بتوانیم جایگزین‌هایی ارائه کنیم.»

هنگامی که تحت فشار قرار گرفت و از او پرسیده شد که آیا اروپا و ایالات متحده این جایگزین‌‌ها را در سال‌های پس از گسترش کمپین علیه هوآوی ارائه کرده‌‌اند، او اذعان کرد: «نه، ما این کار را نمی‌‌کنیم.» هفته گذشته، دولت بایدن محدودیت‌‌های گسترده‌‌ای را برای فروش فناوری نیمه‌‌رسانا به چین اعلام کرد، به این امید که دسترسی پکن به فناوری‌‌های حیاتی مورد نیاز برای ابررایانه‌ها، سلاح‌‌های پیشرفته و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را فلج کند. این نشانه‌ای از سرعت درگیری دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر مزیت فناوری است و ایالات متحده تلاش می‌کند تا در محاسبات پیشرفته و فناوری نیمه‌هادی که چین آن را برای جاه‌طلبی‌های خود ضروری می‌بیند، پایگاهی ایجاد کند. اما فلمینگ اذعان داشت که طی چند ماه آینده، او روی این سوال متمرکز خواهد شد- همان‌طور که رهبران آمریکایی هستند – که آیا روسیه ممکن است به دنبال استفاده از یک سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی در اوکراین برای جبران شکست‌‌های خود در میدان نبرد باشد یا خیر؟

او گفت: «این یک لحظه نگران‌کننده است.» اما او خاطرنشان کرد که پوتین محتاط بوده و «مواظب بوده تا اوضاع فراتر از مرزهای اوکراین تشدید نشود.» فلمینگ گفت: «او [پوتین] مراقب است که از نظر انواع سلاح‌‌هایی که استفاده می‌‌کند، اوضاع بدتر از این نشود.» فلمینگ افزود: «ما در شرایطی هستیم که تشدید وضعیت خطرات بسیار واقعی دارد.» اما اگر پوتین تصمیم بگیرد که از سلاح‌‌های هسته‌‌ای تاکتیکی استفاده کند، این یک «گسست کامل» از اقدامات گذشته او و دکترین نظامی روسیه خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا