مقاله کسب و کار دیجیتال

مشاوره هایی که بهتر است آن ها را نشنیده بگیرید!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده و مترجم : صدرا شریفی

معمولاً هیچ کمبودی برای مشاوره مالی شخصی وجود ندارد! به نظر می رسد به تعداد تمام افراد حقوق بگیر، پست وبلاگ، اینستاگرام، ویدئو، دوره آنلاین و مشاورانی وجود داد که ادعا می کنند می توانند تمام نگرانی های مالی شما را برطرف کنند. حتی برخی جنبش ها و باورها هم گاهی اوقات شکل می گیرد و تاثیر زیادی در تصمیم گیری افراد می گذارد. به عنوان مثال، چندی پیش جنبش «استقلال مالی، بازنشستگی زودهنگام» در کشور آمریکا شکل گرفته بود. در ایران نیز گاهی اوقات جنبش های این چنینی شکل می گیرد. همانند جنبش خوداشتغالی و کارآفرینی که برای مدتی تبلیغ می شد.

وجود این انبوه اطلاعات نکات مثبتی نیز به همراه دارد. سواد مالی همچنان یکی از مشکلات کشورهای درحال توسعه است. حتی بسیاری از مردم کشورهای توسعه یافته نیز در این موضوع ضعف دارند. بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده بود، تنها ۳۷ درصد از ۳۰ هزار پاسخ دهنده آمریکایی توانسته بودند به چهار سؤال از پنج سؤال اساسی در مورد پول پاسخ دهند. دسترسی آسان به اطلاعات مسلماً بالاتر بردن سواد مالی را برای افراد امکان پذیر و آسان تر می کند.

  جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲۲، مردادماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

علی رغم مزیت فوق، تعدد توصیه ها و مشاوره مالی یک تهدید نیز به حساب می آید. متأسفانه، با افزایش تعداد افراد توصیه کننده و مطالب پیرامون مشاوره مالی، تعداد مشاور و مشاوره های غیراصولی نیز بالاتر می رود. در واقع، بسیاری از توصیه های موجود بیشتر ممکن است به ضرر کردن و آسیب مالی رساندن منجر شوند. بر همین اساس، نظر چند کارشناس حرفه ای و معتبر را پرسیده و از آن ها خواستیم چند توصیه و مشاوره مالی که به اشتباه میان مردم متداول شده است را به ما معرفی کنند. در واقع، اگر هر زمانی با این مشاوره ها مواجه شدید، بهتر است آن ها را نشنیده بگیرید!

اشتباه اول: بودجه بندی راه حل مناسبی برای تمام افراد نیست

کارشناسان روی این موضوع تاکید دارند که برنامه ریزی مالی «شخصی» را کاملاً جدی بگیرید. وقتی صحبت از امور مالی شخصی به میان می آید، هیچ فرمول یکسانی برای تمام افراد وجود ندارد. آنچه برای شما مفید است، ممکن است برای فرد دیگری ضرر داشته باشد. در واقع، همه چیز به شرایط منحصر به فرد شما و اهداف نهایی شما در زندگی بستگی دارد.

با این حال، این ایده که بودجه بندی درآمد برای تمام افراد کارآمد نیست، یک اشتباه رایج است. این ایده شاید از آنجایی که سرچشمه بگیرد که بودجه بندی کار دشوار و محدوده کننده ای است. اما در واقع، بودجه بندی یعنی اینکه پول و مخارج خود را برنامه ریزی می کنید. برخی افراد دلایل مختلفی در راستای مخالفت خود با بودجه بندی بیان می کنند. ولی مسئله اصلی این است که آن ها احتمالاً از روش مناسبی برای بودجه بندی استفاده نکرده اند؛ بنابراین، مشکل از روش به کارگیری آن ها است، نه خود موضوع بودجه بندی درآمد.

روش های بسیار متنوعی برای بودجه بندی وجود دارد. در خیلی از این روش ها نیازی نیست که تمام هزینه ها و درآمدهای خود را در صفحات پیچیدهٔ اکسل یادداشت کنید. به عنوان یکی از سنتی ترین روش ها، فردی ممکن است پول نقد خود را در چند پاکت جداگانه قرار دهد و هر پاکت هم مخصوص خرج شدن برای موضوعی خاص باشد. به عنوان مثال، یک پاکت مخصوص خرید لوازم خوراکی منزل، یک پاکت مخصوص پرداخت صورت حساب ها و … برخی دیگر شاید ترجیح دهند از اپلیکیشن های موبایل امروزی استفاده کنند که البته این روش بسیار هوشمندانه و جالب است. نرم افزارهای بسیار ساده و کارآمد زیادی برای این کار طراحی شده است. برخی هم شاید روش «بودجه بندی معکوس» را انتخاب کنند. بر اساس این روش، آن ها فقط تلاش می کنند تا صورت حساب ها و بدهی های اصلی خود را پرداخت کنند.

اشتباه دوم: برای کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری، باید ریسک بزرگی کنید

خیلی از مردم گمان می کنند که راه حل پولدار شدن، انجام سرمایه گذاری های پر ریسک است. این موضوع ممکن است شامل خرید سهام های داغ روز و یا سرمایه گذاری در بازار رمزارزها باشد. ولی افراد ثروتمند به خوبی می دانند که کلید اصلی ثروت سازی، دست یابی به سود مرکب است.

اگر اهل ریسک نیستید، سرمایه گذاری غیرمستقیم در صندوق های شاخصی می تواند رویکرد مناسبی باشد. سرمایه گذاری مستقیم در بازارهای مالی می تواند ریسک بیشتری برای شما به همراه داشته باشد و مستلزم دانش کافی برای فعالیت در این بازارها است. برخی از صندوق های سرمایه گذاری نیز از روش مدیریت فعال استفاده می کنند؛ یعنی مدیریت آنها به نحوی است که تلاش می کنند بازدهی بیشتری از بازدهی شاخص داشته باشند. این روش اگرچه ممکن است بازدهی بیشتری برای شما به همراه داشته باشد، ولی ریسک بیشتری به همراه دارد. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که برخلاف تصور عمومی، سرمایه گذاری موفق به معنای کاهش ریسک است!

اشتباه سوم: باید تا حد ممکن بر کاهش هزینه های خود تمرکز کنید

یکی از اصلی ترین اشتباهات رایج در زمینه مشاوره مالی، تاکید روی مسئله مدیریت و پس انداز پول است. مدیریت هزینه ها و کاهش آن ها اگرچه موضوع بسیار مهمی است، ولی گاهی اوقات بیش از اندازه روی آن ها تاکید می شود. این در حالی است که بهتر است بیشتر روی موضوع افزایش درآمد تمرکز داشته باشیم.

این ذهنیت در میان بسیاری از افراد شایع است و بیشتر تمرکز خود را معطوف به کاهش هزینه ها کرده اند. آن ها تا حدی در این زمینه موفق شده و به نقطه ثبات نیز رسیده اند و تلاش دارند تا همیشه خود را در این سطح نگاه دارند. ولی زمانی که نوبت به سایر بخش های مدیریت مالی، مانند سرمایه گذاری می رسد، آن ها به خودشان اعتماد کافی ندارند تا این کار را انجام دهند. آن ها می ترسند در این زمینه شکست بخورند و این تعادل نسبی که به دست آورده اند را نیز از دست بدهند.

اشتباه چهارم: پول خود را صرف هزینه های رفاهی و تفریحی نکنید

برخی مشاورهای مالی اخیراً مصرف کنندگان را به شدت تشویق می کنند که از خرج کردن در محصولات و خدماتی که زندگی را آسان تر می کنند، اجتناب کنند. آن ها بر این باور هستند که این مسائل در بلندمدت زندگی شما را دشوارتر خواهند کرد! به عنوان مثال یکی از متداول ترین این باورها اخیراً در مورد خرید یک لیوان قهوه در مسیر حرکت به سمت محل کار بوده است. آن ها بر این باور هستند که خرید روزانه یک لیوان لاته ۵ دلاری در بلندمدت می تواند صرفه جویی بسیار بزرگی برای شما باشد.

با این حال، مسئله اصلی این است که آیا خرید یک قهوه ۵ دلاری و یا استخدام شخصی برای تمیز کردن خانه ی شما، واقعاً روی درآمد شما تأثیر می گذارد؟ چه اتفاقی می افتد اگر به جای اینکه ۳ ساعت را صرف تمیز کردن منزل کنید، ۳ ساعت را به ایجاد یک تجارت جانبی و یا شغل دوم اختصاص دهید که می تواند هزاران دلار در طول سال برای شما درآمد داشته باشد؟

از نظر ما این توصیه کاملاً اشتباه است که برای کارهایی که خودتان می توانید انجام دهید، نیازی نیست خرجی کنید. رسانه ها و برنامه های تلویزیونی باعث می شوند که ساخت پروژه های خانگی خیلی آسان تر از چیزی که است به نظر برند، ولی در واقع این طور نیست و شرایط پیچیده تر است. در واقع، شما می توانید با انجام این کارها کمی در هزینه ها صرفه جویی کنید، ولی در عوض زمان را از خودتان، دوستانتان و خانواده خود می دزدید. برون سپاری برخی وظایف، اگرچه ممکن است هزینه چشمگیری داشته باشد، ولی باعث می شود زمان بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهید و یا اینکه زمان بیشتری را بتوانید صرف کار اصلی خودتان کنید و از این طریق درآمد بیشتری به دست بیاورید.

اشتباه پنجم: هر نوع بدهی بد است

آخرین مشاوره مالی که بهتر است آن را نشنیده بگیرید، در مورد وام و بدهی است. برخی می گویند داشتن هر نوع بدهی بد و اشتباه است. این بدهی ممکن است هرگونه وام و یا قرض باشد. ولی آیا این موضوع صحیح است؟ به نظر کارشناسان ما خیر! زمانی که از بدهی به صورت عاقلانه و هدفمند استفاده می کنید، منبعی عالی بری پیشبرد برخی نیازها و سرمایه گذاری های شما محسوب می شود. به عنوان مثال، زمانی که برای خرید یک مسکن از وام استفاده می کنید، این بدهی بسیار مفید و توانمندساز خواهد بود. در واقع، این کار در زمینه خلق ثروت به شما کمک می کند. در واقع، همه ی بدهی ها بد نیستند و می توانند برای ایجاد ارزش خالص و رسیدن به اهداف مالی شما سازنده باشند.

این موضوع به خصوص در شرایط تورمی اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر شما پول حاصل از یک وام را در جای درستی سرمایه گذاری کنید، در چند سال آینده که موعد بازپرداخت وام شما است، سود خیلی بیشتری نصیب شما خواهد شد.

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا