ارزدیجیتالدولت دیجیتال

مشکل طالبان با رمزارزها چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ارزهای دیجیتال در زمان اشغال افغانستان توسط طالبان تنها راه فرار از تورم و انتقال پول است چون ارز ملی کم‌ارزش شده و بانک‌ها تعطیل است.

مکنزی سیگالوس، کارشناس فناوری CNBC داستان‌هایی را در رابطه با جوانان فعال در بازار رمزارزها در افغانستان به اشتراک می‌گذارد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

سیگالوس در رابطه با فرهان هوتک، یک برنامه‌نویس که از بیت‌کوین به عنوان راهی برای انتقال پول استفاده می‌کند حرف زد.

فرهان هوتک می‌گوید: ارزهای دیجیتال در زمان اشغال افغانستان توسط طالبان تنها راه فرار از تورم و انتقال پول است چون ارز ملی کم‌ارزش شده و بانک‌ها تعطیل است.

هوتک می‌گوید: منابع مالی ما در افغانستان به دلیل جنگ محدود است و من با همین منابع مالی کم بازدهی زیادی از بازار رمزارزها کسب کردم. با حمله طالبان به افغانستان بیشتر بانک‌ها با کمبود نقدینگی روبه‌رو شدند و وسترن یونیون تمام نقل و انتقالات به افغانستان را مسدود کرده و بسیاری از مهاجران نمی‌توانند برای خانواده خود پول ارسال کنند. همین موضوع باعث جذابیت رمزارزها شده است.

به گزارش سایت مانیتورینگ جست‌وجوی رمزارزها در گوگل بعد از حمله طالبان به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

فعالیت مخفیانه با حضور طالبان

از آنجا که طالبان در حال ایجاد یک حکومت جدید در افغانستان فعالان بازار ترجیح می‌دهند مخفیانه در بازار فعالیت کنند. حتی برخی از افراد دارایی خود را به رمزارز تبدیل می‌کنند تا هم درصورت خروج از کشور دسترسی راحتی به دارایی خود داشته باشند و هم دارایی خود را از طالبان حفظ کنند.

همچنین براساس معیارهای سایت چین‌آنالیز شاخص پذیرش رمزارزها در افغانستان از بقیه کشورهای منطقه بالاتر است. شاخص پذیرش رمزارزها در افغانستان معادل کشورهای اروپایی چون بریتانیاست.

سال‌ها پیش دو خواهر افغان صندوق شهروندی دیجیتال در افغانستان راه‌اندازی کردند و به مردم در رابطه با فناوری بلاکچین آموزش دادند و یکی از دلایل آشنایی مردم افغانستان با رمزارزها تلاش‌های این دو خواهر است.

خیلی از فعالان این بازار به واسطه کار در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و در جست‌وجوی راهی ساده برای انتقال پول برای خانواده با بازار رمزارزها آشنا شدند.

هنوز معلوم نیست که بیت‌کوین در افغانستان استخراج می‌شود یا نه اما مسئله مشهود این است که با روی کار آمدن طالبان تمام زیرساخت‌های ایجاد شده برای آموزش مردم در این حوزه از بین رفته و فعالان این بازار کاملا مخفیانه در رمزارز خرید و فروش می‌کنند.

طالبان هنوز حرفی در رابطه با رمزارزها نزده است اما مردم با شناختی که از این گروه دارند فعالیت خود در این بازار را مخفی نگه می‌دارند.

منبع: گسترش

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا