تحلیل ارز دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

معرفی ارز های دیجیتال با بیشترین میزان رشد و سقوط ارزش در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با اتمام سال میلادی قصد داریم مروری بر سال گذشته داشته باشیم و بدترین و بهترین ارز های دیجیتال سال ۲۰۲۲ را معرفی کنیم.

کوین تلگراف به بررسی بهترین و بدترین ارز های دیجیتال سال ۲۰۲۲ در میان ۱۰۰ دارایی برتر بر اساس ارزش بازار می‌پردازد. ما از بالاترین و کمترین بازده سال تا به امروز (YTD) تا پایان ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲ استفاده کردیم.

به طور کلی، Cryptoindex 100 (CIX100)، شاخصی که ۱۰۰ ارز دیجیتال با بهترین عملکرد را ردیابی می‌کند، تقریباً ۶۸ درصد YTD (سالانه) سقوط کرد که نشان می‌دهد اکثر سکه‌های برتر در سال ۲۰۲۲ عملکرد ضعیفی داشتند.

استیبل کوین‌ها به طور طبیعی به دلیل داشتن ارزش ثابت از لیست زیر حذف می‌شوند. به طور مشابه، سکه‌هایی که ارزشی مشابه طلا و دارایی‌های اصلی را تقلید می‌کنند نیز نادیده گرفته شده‌اند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

در عوض، سکه‌های ذکر شده در زیر شامل ارزهای غیرمتمرکز، توکن‌های قرارداد هوشمند، توکن‌های مبادله و موارد دیگر است.

بهترین ۵ ارز های دیجیتال سال ۲۰۲۲

۱. GMX (GMX)

ارز GMX به عنوان یک ابزار و یک توکن حاکمیتی در اکوسیستم صرافی غیرمتمرکز GMX (DEX) عمل می‌کند و بهترین دارایی دیجیتالی را در میان ۱۰۰ سکه برتر (به استثنای استیبل کوین) دارد.

1. GMX (GMX)

روند صعودی قیمت GMX بیشتر عملکرد خود را از سقوط FTX، یک صرافی متمرکز، و فهرست شدن آن در پلتفرم‌های تجاری محبوب (از جمله Binance و Huobi Global) در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد. این ارز رقیب برتر DEX، Uniwap، در کارمزد معاملات روزانه است.

  • بازده سالانه: ۱۱۱%
  • بخش: صرافی غیرمتمرکز
  • ارزش بازار: ۳۷۹.۴ میلیون دلار

۲. توکن کیف پول اعتماد (TWT)

ارز Trust Wallet Token (TWT) به عنوان یک ابزار کاربردی و یک توکن حاکمیتی در اکوسیستم Trust Wallet عمل می‌کند. این توکن همراه با بقیه بازار کریپتو، عمدتاً در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، اما مانند GMX، در بازه زمانی سقوط صرافی FTX در نوامبر، شتاب صعودی آن شروع شد.

 ارز های دیجیتال سال 2022

همانطور که کوین تلگراف گزارش داد، سقوط FTX باعث افزایش بی‌اعتمادی نسبت به صرافی‌های متمرکز شد، که ممکن است باعث شود سرمایه گذاران سرمایه خود را به کیف پول‌هایی مانند Trust Wallet منتقل کنند. این حدس و گمان می‌توانست نقش مهمی در افزایش ارزش TWT داشته باشد.

  • بازده سالانه: ۹۲%
  • بخش: بستر پرداخت
  • ارزش بازار: ۵۷۰ میلیون دلار

محتوی بیشتر از تحلیل‌ ارز دیجیتال:


۳. Unus Sed Leo (LEO)

ارز Unus Sed Leo (LEO) بومی اکوسیستم iFinex است. این توکن در سال ۲۰۲۲ متحمل ضرر شد، اما کاهش ۳.۵ درصدی، در مقایسه با اکثر کوین‌های برتر، از جمله بیت کوین و اتر که در همان دوره بیش از ۶۵ درصد سقوط داشتند، چندان هم بد نیست.

یکی از دلایلی که LEO از اکثر دارایی‌های دارای رتبه برتر بهتر عمل کرد، می‌تواند تعهد iFinex باشد. شایان ذکر است، این شرکت در زمان فروش خصوصی LEO در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ۲۷ درصد از درآمد خود را برای بازخرید توکن‌ها تا زمانی که کل عرضه ۹۸۵.۲۴ میلیون واحدی از گردش خارج شود، به کار خواهد گرفت.

 ارز های دیجیتال سال 2022

آی فاینکس همچنین اعلام کرد که از وجوهی که در هک Bitfinex در آگوست ۲۰۱۶ از دست داده برای خرید توکن‌های LEO استفاده خواهد کرد. این توضیح می‌دهد که چرا LEO در ابتدای سال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. بعد از بازیابی ۹۴۰۰۰ بیت کوین توسط وزارت دادگستری ایالات متحده از هکرهای Bitfinex، روند صعودی این ارز آغاز شد.

این رالی، قیمت LEO را به بالاترین سطح سالانه ۸.۱۵ دلار در ماه فوریه رساند. با این حال، این توکن از آن زمان تا کنون ۵۵ درصد کاهش یافته است، با این حال همچنان یکی از بهترین عملکردها را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است.

  • بازده سالانه: -۳.۵٪
  • بخش: صرافی متمرکز
  • ارزش بازار: ۳.۴۴ میلیارد دلار

۴. OKB (OKB)

ارز OKB که توکن بومی صرافی با همین نام است، به کاربران تخفیف‌هایی در کارمزد معاملات، دسترسی به پلتفرم پیشنهاد مبادله اولیه (IEO) OKX و حق رای برای توکن‌هایی که در صرافی فهرست می‌شوند، ارائه می‌کند.

 ارز های دیجیتال سال 2022

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ همزمان با صعود بازار ارز دیجیتال، صعود بزرگی تجربه کرد و توانست بهبود ۱۵۰ درصدی را ثبت کند و به ۹.۵۰ دلار در ماه ژوئن، برسد. اصلاح این صعود بدون حضور یک رویداد مهم در بازار رخ داد، که نشان می‌دهد عمدتاً حدس و گمان کاربران بوده است.

به طور کلی، بازیابی ناپایدار OKB به آن کمک کرد تا ضررهای YTD خود را در مقایسه با اکثر دارایی‌های دیجیتال برتر کمتر کند.

  • بازده سالانه: -۱۹٪
  • بخش: صرافی متمرکز
  • ارزش بازار: ۱.۳۸ میلیارد دلار

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال


۵. The Open Network (TON)

پروژه The Open Network یک اکوسیستم بلاک چین لایه ۱ است که توسط بنیانگذاران تلگرام نیکلای دوروف و پاول دوروف توسعه یافته است. توکن اصلی آن، TON، در بیشتر سال ۲۰۲۲ مطابق با سایر دارایی‌های ارز دیجیتال برتر روند نزولی داشت اما قبل از پایان سال به طرز چشمگیری بهبود یافت.

 ارز های دیجیتال سال 2022

دوره بهبودی TON با اخبار خوب پشت سر این ارز هم همزمان شد. به عنوان مثال، در ماه اکتبر، تلگرام اعلام کرد که از TON برای حراج نام‌های کاربری استفاده می‌کند. به طور مشابه، TON یک ربات در ماه بعد آن ساخت که به کاربران تلگرام امکان داد و ستد ارزهای دیجیتال را به صورت درون برنامه‌ای می‌دهد.

با این وجود، TON نتوانست تمام ضررهای خود را جبران کند و همچنان با کاهش ۳۳.۵ درصدی YTD به ۲.۳۶ دلار رسید.

  • بازده سالانه: -۳۳.۵٪
  • بخش: قراردادهای هوشمند
  • ارزش بازار: ۳.۵۲ میلیارد دلار

بدترین پنج ارز های دیجیتال سال ۲۰۲۲

۱. Terra (LUNA)

ارز Terra پس از سقوط ۹۹.۹۹ درصدی ارزش بازار در ماه می، به یک شکست برای بخش ارزهای دیجیتال تبدیل شد. این سقوط با انفجار استیبل کوین الگوریتمی TerraUSD (UST) Terra آغاز شد که یکی از بزرگترین رکودها در تاریخ صنعت کریپتو را رقم زد.

 ارز های دیجیتال سال 2022

انفجار Terra بنیانگذار آن Do Kwon را بر آن داشت تا یک فورک برای احیای پروژه پیشنهاد دهد. در نهایت، Terra تحت یک تقسیم زنجیره‌ای قرار گرفت، تا زنجیره قدیمی به عنوان Terra Classic و زنجیره جدید به عنوان Terra 2.0 به کار خود ادامه دهند.

ارز Luna Classic (LUNC) پس از عرضه در اواخر ماه مه ۲۰۲۲ تقریباً ۱۰۰٪ جهش کرد در حالی که LUNA (LUNA2) در همان دوره حدود ۴۰٪ کاهش یافت.

  • عملکرد سالانه: -۹۹.۹۹٪
  • بخش: قراردادهای هوشمند
  • ارزش بازار: ۶۰۴ میلیون دلار

۲. توکن FTX (FTT)

توکن FTX به عنوان یک توکن بومی برای FTX عمل کرد که پس از مواجهه با بحران نقدینگی در ماه نوامبر از بین رفت.

 ارز های دیجیتال سال 2022


این توکن به تجارت در چندین صرافی ادامه می‌دهد، اما با نقدینگی و حجم ضعیف همراه است. با توجه به وضعیت از بین رفته FTX، این ارز از نظر فنی “مرده” است.

  • عملکرد سالانه: -۹۸٪
  • بخش: صرافی متمرکز
  • ارزش بازار: ۳۰۷ میلیون دلار

۳. سولانا (SOL)

ارز Solana، یک پروتکل بلاک چین لایه ۱، به دلیل توالی اخبار بد در سراسر سال ۲۰۲۲، ۹۳.۳۵٪ نسبت به اول سال از ارزش خود از دست داد. این شامل شش قطع شبکه  کامل در سال، هک ۲۰۰ میلیون دلاری کیف پول مبتنی بر Solana و ارتباط Solana با FTX است.

 ارز های دیجیتال سال 2022

اخبار بد بیشتر در قالب اتهاماتی مبنی بر عدم غیرتمرکز بودن سولانا آنطور که ادعا می‌شد، ظاهر شد و در نتیجه SOL یکی از بدترین عملکردهای سال ۲۰۲۲ بود.

  • عملکرد سالانه: -۹۳.۳۵٪
  • بخش: قراردادهای هوشمند
  • ارزش بازار: ۴.۱۱ میلیارد دلار

۴. Axie Infinity (AXS)

ارز Axie Infinity Shard در درجه اول به عنوان ارز حاکمیتی برای Axie Infinity، یک اکوسیستم بازی برای کسب درآمد (P2E) به کار می‌رود. همچنین به عنوان یک مناقصه قانونی در بازار Axie Infinity عمل می‌کند، جایی که می‌توان توکن‌های غیرقابل تعویض درون بازی (NFT) را خریداری کرد.

 ارز های دیجیتال سال 2022

بازار AXS در سال ۲۰۲۲ به طور مداوم روند نزولی داشته است که دلیل آن حضور کم‌نظیر بازیکنان (که تقاضا برای توکن‌ها را کاهش می‌دهد)، هک ۶۵۰ میلیون دلاری مربوط به بلاک چین رونین Axie Infinity در اواخر مارس و نگرانی‌ها در مورد باز شدن ۸ درصد از عرضه در ماه اکتبر است.
ارز AXS تقریباً ۹۳٪ YTD کاهش یافته است و به یکی از بدترین دارایی‌ها در بازار نزولی فعلی تبدیل شده است.

  • عملکرد سالانه: -۹۳٪
  • بخش: بازی / متاورس
  • ارزش بازار: ۷۷۵ میلیون دلار

۵. The Sandbox (SAND)

همانند Axie Infinity، پروژه The Sandbox یک پلتفرم مجازی است که در آن کاربران می‌توانند مهارت‌های بازی خود را با استفاده از NFT و توکن کاربردی پلتفرم سندباکس، ایجاد و کسب درآمد کنند. با وجود موفقیت اولیه، طبق داده‌های DappRadar، این پلتفرم اکنون کمتر از ۵۰۰ کاربر منحصر به فرد دارد.

مشارکت کمتر بر تقاضای SAND در سراسر مبادلات نقدی تأثیر گذاشته است که به نوبه خود قیمت آن را ۹۳.۵۰ درصد YTD کاهش داده است. از دیگر عوامل کاهش بهره این ارز، فقدان تقاضای کلی برای دارایی‌های پرریسک در محیط نرخ بهره بالاتر است.

  • عملکرد YTD: -92.50٪
  • بخش: بازی / متاورس
  • ارزش بازار: ۶۹۰ میلیون دلار

توکن‌های دیگری که بیش از ۹۰ درصد YTD سقوط کرده‌اند عبارتند از Fantom، Avalanche، Algorand، Decentraland، BitTorrent (BTT) و موارد دیگر.

منبع: آی‌تی رسان

  • معرفی ارز های دیجیتال با بیشترین میزان رشد و سقوط ارزش در سال ۲۰۲۲

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا