ارزدیجیتالمقاله

مقایسه ارز دیجیتال «تتر» با دلار آمریکا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عرفان آشتیانی رئیس هیات مدیره بیت ایمن«تتر»

یک ارز دیجیتال پایدار یا به اصطلاح استیبل کوین (Stable-coin) است که در سال‌های اخیر نقش موثری در اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد ایران داشته است. از آنجاکه ایران تحت فشار تحریم‌های اقتصادی مختلف قرار دارد و ورود سرمایه به آن به سختی صورت می‌گیرد، تتر یک دارایی حیاتی برای کشور محسوب می‌شود. تتر شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با دلار دارد که با دانستن آنها می‌توانید درک بهتری از اهمیت این ارز دیجیتال داشته باشید. به همین منظور قصد داریم با مقایسه دلار و تتر، انتخابی هوشمندانه بین آنها داشته باشیم. بر همین اساس، ابتدا با ارز دیجیتال تتر آشنا می‌شویم سپس به مقایسه آن با دلار آمریکا می‌پردازیم.

 اهمیت ارز دیجیتال«تتر»

ارز دیجیتال تتر، یکی از متفاوت‌ترین ارزهای دیجیتال با ویژگی‌های جالب توجه است که پیدایش آن به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. معمولا از این رمز ارز برای اهدافی غیر از افزایش میزان سرمایه استفاده می‌شود. از این رمز ارز می‌توان به عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش سرمایه استفاده کرد. به طور مثال فرض کنید قیمت بیت کوین رو به کاهش است و می‌خواهید ارزش دارایی خود را حفظ کنید. در این صورت می‌توانید بیت کوین‌های خود را تبدیل به تتر کنید تا در موقعیت مناسب بتوانید خرید بهتری داشته باشید.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

تتر در سر‌ا‌سر جهان کاربردهای پرشماری دارد. صرافی‌ها، کشورهای تحریم‌شده، صادرکنندگان و وارد‌کنندگان کالاها، خریداران و فروشندگان رمز ارزها و اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی از تتر استفاده می‌کنند. این رمز ارز در بازار ارز دیجیتال با نماد USDT نشان داده می‌شود. از سه حرف اول آن می‌توان به راحتی متوجه شد که شباهت‌هایی با دلار دارد. با این حال تتر دارای ویژگی‌هایی است  که در دلار به چشم نمی‌خورند. با مقایسه دلار و تتر، به خوبی می‌توانید قدرت این استیبل کوین دیجیتال را درک کنید.

 مقایسه ارز دیجیتال «تتر» و دلار آمریکا

تتر بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال که ماهیتی مستقل دارند، یک رمز ارز متمرکز و وابسته به دلار است. پشتوانه این ارز دیجیتال دلار آمریکا است و به همین دلیل، قیمت آن معمولا با دلار برابری می‌کند. البته روند عرضه و تقاضا می‌تواند اختلاف قیمت بین این دو را تا حد کمی ‌افزایش دهد. با این حال به طور کلی قیمت هر دو ارز تقریبا برابر است.  خرید و فروش با تتر به ویژه در سطح بین‌الملل، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از دلار است. با تتر می‌توانید در کمترین زمان و بدون نیاز به نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌های فراوان با هر جای جهان که می‌خواهید معامله کنید. از طرفی امکان معامله با تتر در تمامی ‌ساعات شبانه‌روز وجود دارد و انجام آن صرفا به زمان مشخص اداری محدود نمی‌شود. بر این اساس، تتر می‌تواند گزینه‌ای بهتر نسبت به دلار آمریکا باشد. با این حال تتر هم به دلیل متمرکز بودن برخی از مشکلات دلار را شامل می‌شود. به همین منظور می‌توانیم به جای آن از گزینه‌های دیگری هم استفاده کنیم.

 آیا استفاده از تتر از نظر امنیتی خطرناک است؟

چندی پیش، اخباری تحت عنوان قطع ارائه خدمات تتر به کشورهای تحریم شده منتشر شد. این خبر برای ایرانیانی که از تتر استفاده می‌کردند ناخوشایند و نگران‌کننده بود. به همین دلیل برخی از صرافی‌ها دست به اقداماتی زدند که خطرات تحریم تتر را کمرنگ کند یا کلا از بین ببرد.

طبق گفت‌وگوی انجام شده با مدیران صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن، این صرافی برای افزایش امنیت دارایی کاربران و ایجاد حس آرامش و امنیت در آنها، امکان معامله با تتر BEP-۲۰ را برای آنها فراهم کرده است. علاوه بر این، ارز دیجیتال دای (DAI) که کاربردی مشابه تتر دارد و امنیت معامله با آن بسیار بالاتر است نیز به لیست رمز ارزهای موجود در این صرافی اضافه شد. ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین مانند تتر است که هیچ نهادی آن را کنترل نمی‌کند و کاملا غیرمتمرکز است. همین امر باعث می‌شود که امکان انسداد و تحریم تراکنش‌ها در آن وجود نداشته باشد و کاربران بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.بنابراین در یک جمع‌بندی کلی، به خوبی می‌توان متوجه شد تتر نسبت به دلار اولویت دارد. با این حال اگر باز هم به دنبال گزینه‌ای بهتر و مطمئن‌تر می‌گردید، ارز دیجیتال دای می‌تواند انتخاب نهایی شما باشد.

 خرید تتر و دای چگونه است؟

همان طور که گفتیم، استفاده از تتر BEP-۲۰، امن‌ترین روش به کارگیری تتر است. در صرافی بیت ایمن می‌توانید تتر را با این روش خرید و فروش کنید و از بابت امنیت آن نگرانی نداشته باشید. با این حال اگر می‌خواهید در کمال آرامش و با ایمنی کامل از دارایی خود نگهداری کنید، خرید دای انتخاب مطمئن‌تری است.

در نهایت باید در نظر داشته باشید که هدف کلی رمز ارزها تمرکززدایی بوده است و هر چیزی که کنترل آن در اختیار خود شما باشد، مطمئن‌تر است!

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا