بیت‌کوین

مقایسه بلاکچین شبکه بیت کوین و اتریوم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مقایسه بیت کوین و اتریوم همیشه جذاب است و ما در این مقاله آن‌ها را از لحاظ بلاکچین مقایسه می‌کنیم. ابتدا به معرفی هر کدام و سپس به بیان تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

بیت کوین و اتریوم دو رمزارز محبوب هستند و کمک زیادی به رشد حوزه ارزهای دیجیتال کرده‌اند. این دو با اختلاف زیاد از سایر رمزارزها در صدر جدول قرار گرفته‌اند و با هم بیش از ۵۰ درصد ارزش کل این بازار را در اختیار دارند. 

قیمت بیت کوین امروز، یعنی در زمان نگارش این مقاله ۴۱,۷۹۲ دلار است و قیمت اتریوم نیز با قیمت ۲,۲۶۵.۵۹ دلار به فروش می‌رسد. 

مقدمه‌ای بر بیت کوین و اتریوم

بیت کوین (BitCoin) که با نماد اختصاری BTC شناخته می‌شود، اولین ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد. BTC را به‌عنوان طلای دیجیتال می‌شناسند؛ چون مانند طلا کمیاب، ارزشمند و بادوام است. از جمله عواملی که بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد، قیمت بیت کوین است.

اتریوم (Ethereum) که با نماد اختصاری ETH شناخته می‌شود نیز، یک رمزارز محبوب دیگر محسوب می‌شود که 6 سال بعد از بیت کوین، یعنی در 2015 پا به عرصه گذاشت. این رمزارز شبکه‌‌ای غیرمتمرکز متشکل از کامپیوترهایی است که امکان ساخت و اجرای انواع اپلیکیشن‌ را فراهم کرده‌اند.

به منظور انتخاب بهترین رمزارز برای سرمایه‌گذاری یا حفظ ارزش دارایی، شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم بسیار مهم خواهد بود.

شباهت‌ها و تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم هر دو مبتنی بر بلاکچین هستند و بر این اساس فضایی را برای تبادل غیرمتمرکز پول فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کاربران در حوزه کریپتوکارنسی، خرید بیت کوین با هدف سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی است. ETH نیز به دلیل روند صعودی و همچنین باتوجه به تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، گزینه خوبی برای رشد سرمایه به حساب می‌آید. خوب است بدانید که این رمزارز نیز از نوسانات قیمت بیت کوین تأثیر می‌پذیرد. BTC و ETH هر دو ارز دیجیتال برتر هستند. معیارهای برتربودن آن‌ها مواردی از قبیل ارزش بازار، حجم معاملات، ذخیره در کیف پول دیجیتال، فهرست شدن در صرافی‌های معتبر و … را شامل می‌شود.

تفاوت‌های مهمی بین بیت کوین و اتریوم وجود دارد که علاوه‌بر ایجاد تمایز، به استدلال برخی از افراد، آن‌ها را به رقیب هم تبدیل می‌کند. در واقع این دو ارز ممکن است مکمل یکدیگر باشند؛ زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. بیت کوین ممکن است به‌عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گیرد، درحالی که از اتریوم برای تعامل با برنامه‌های ساخته شده روی بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود.

به‌طور کلی، در یک سبد سرمایه‌گذاری کریپتویی، BTC ممکن است برای حفظ ارزش و به‌عنوان یک پناهگاه امن استفاده شود، درحالی که ETH می‌تواند برای دسترسی به خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده شود. پناهگاه امن به دارایی گفته می‌شود که انتظار می‌رود در طول رکود بازار ارزش آن حفظ شود یا افزایش یابد. وضعیت قیمت بیت کوین در سال‌های گذشته آن را به ارز مناسبی برای افزایش ارزش تبدیل کرده است.

بلاکچین بیت کوین

بلاکچین بیت کوین به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزی را خارج از کنترل هر دولت، بانک یا موسسه مالی مدیریت کنند؛ در مقابل، تراکنش‌ها متکی به شبکه غیرمتمرکز کاربرانی است که نرم‌افزار بلاکچین بیت کوین را اجرا می‌کنند و با مجموعه قوانین آن موافق هستند. قوانین تعیین شده توسط نرم‌افزار، نحوه عملکرد تراکنش‌ها، مدت زمان تسویه تراکنش‌ها، محدودیت عرضه 21 میلیون بیت کوین و موارد دیگر را تعیین می‌کند.

بلاکچین بیت کوین از روش الگوریتم اثبات کار (PoW) و یک زنجیره بلوکی استفاده می‌کند. در این روش، اثبات کار از طریق محاسبات کامپیوتری پیچیده برای حل کردن برخی معماهای سخت ریاضی صورت می‌گیرد.

بلاکچین اتریوم

با اینکه توجه به قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها در موفقیت معامله‌گری در بازار کریپتو اهمیت زیادی دارد؛ اما توجه به نحوه عملکرد شبکه‌های رمزارزها نیز بسیار مهم است. درخصوص مقایسه شبکه بیت کوین و اتریوم باید گفت که در حالی که بیت‌کوین از فناوری بلاک چین برای تراکنش‌های پولی استفاده می‌کند و به گره‌ها و پیام‌ها اجازه می‌دهد به هر تراکنش متصل شوند، اتریوم با استفاده از بلاک چین برای ایجاد یک کامپیوتر غیرمتمرکز، قدمی فراتر می‌گذارد.

مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های بلاکچین بیت کوین و اتریوم

  • اگرچه شبکه‌های بیت کوین و اتریوم مبتنی بر مفهوم دفتر کل توزیع شده و رمزگذاری هستند؛ اما از نظر مشخصات فنی تفاوت‌‌های بسیاری دارند. به‌عنوان مثال، باتوجه به رشد قیمت بیت کوین در طول سال‌ها از آن به‌عنوان معادل دیجیتالی طلا برای ذخیره ارزش استفاده می‌کنند؛ از طرفی اتر برای تامین انرژی شبکه اتریوم و برنامه‌های کاربردی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • امکان صدور توکن‌های جدید در هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم وجود دارد. بیت کوین از لایه Omni که یک پلتفرم برای ایجاد و تجارت ارز در بلاکچین است، استفاده می‌کند. از سوی دیگر، توکن‌های اتریوم طبق استانداردهای مختلف که محبوب‌ترین آن‌ها ERC-20 است، صادر می‌شوند.
  • اتریوم دارای زبان برنامه‌نویسی خاص خود به نام Solidity است که برای برنامه‌ریزی قراردادهای هوشمند برای اجرا روی بلاک چین استفاده می‌شود. اتریوم به لطف استفاده از قراردادهای هوشمند، کاربردهای گسترده‌ای دارد. موارد استفاده اصلی آن ممکن است هنوز اختراع نشده باشد.
  • اگرچه رشد قیمت بیت کوین در طول سال‌ها منجر به محبوبیت این رمرزارز شده؛ اما نوآوری در شبکه اتریوم نیز یکی از مهم‌ترین دلایل رشد ارزش اتریوم است. از جمله آن می‌توانیم به برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه‌دهنده خدمات مالی، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) اشاره کنیم.  ایجاد قراردادهای هوشمند و استفاده از DApps، کاربران را ملزم به پرداخت هزینه در اتر می کند. با افزایش ارزش اتر، استفاده از آن به‌عنوان ذخیره ارزش نیز آغاز شد.
  • از دیگر تفاوت‌های این شبکه‌ها می‌توان به زمان اضافه شدن بلوک‌های جدید داده اشاره کرد که زمان تایید تراکنش‌ها را تعیین می‌کند. در شبکه بیت کوین برای اضافه شدن هر بلوک، 10 دقیقه زمان نیاز است، درحالی که اضافه شدن بلاک‌ها در اتریوم حدود 15 ثانیه طول می‌کشد.

نتیجه گیری

در این مطلب برخی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های شبکه‌های بلاکچین اتریوم و بلاکچین را توضیح دادیم. توجه داشته باشید که متن این محتوا هیچگونه پیشنهادی برای خرید بیت کوین یا هر ارز دیگری نیست. هرگونه تصمیم‌گیری در مورد خرید ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه صورت گیرد.

منبع: طلا

  • مقایسه بلاکچین شبکه بیت کوین و اتریوم
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا