دولت دیجیتالهوش مصنوعی

رونمایی کاخ سفید از منشور حقوق AI برای کمک به شرکت ها در توسعه آن

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
علیرضا پارساپور 

کاخ سفید این هفته به تازگی از منشور حقوق هوش مصنوعی یا AI Bill of Rights رونمایی کرد که در نظر دارد آسیب‌ها و خطرات احتمالی استفاده از سیستم‌های خودکار و اتوماتیک مبتنی بر هوش مصنوعی را کاهش دهد. با این حال طرح جدید بیشتر به یک پیشنهاد شبیه است تا الزام به اجرای آن و به راهنمایی کردن شرکت‌ها و نهادهای دولتی برای طراحی و استقرار ابزارها و تکنولوژی‌های مبتنی هوش مصنوعی با رعایت حقوق شهروندی مردم آمریکا تاکید دارد.

این طرح پیشنهادی جدید شامل پنج اصل است که بر حفاظت از حقوق مردم آمریکا در دوره‌ای که هوش مصنوعی در حال ظهور و توسعه است پرداخته و اصل اول شامل استفاده و پیاده‌سازی سیستم‌های ایمن و کارآمد می‌شود که در واقع بر حق شهروندان آمریکایی مبنی بر استفاده از سیستم‌های ایمن و کارآمد که توسط شرکت‌های ثالث توسعه یافته‌اند تاکید شده است.

AI Bill of Rights مبتنی بر پنج اصل است و بر رعایت حقوق شهروندی آمریکایی ها در سیستم های AI تاکید دارد

اصل دوم نیز Algorithmic Discrimination Protections نام دارد و بر دوری جستن از تبعیض حقوق شهروندی در الگوریتم‌های هوش مصنوعی اشاره دارد. اصل دیگر به حق افراد برای برخورداری از حریم خصوصی دیتاهای دیجیتال اشاره دارد و مورد دیگر نیز در ارتباط با هوش مصنوعی و سرویس‌های اتوماتی که بر علاقه و نتایج انتخابی کاربر تاثیر می‌گذارد و در آن تاکید شده که کاربر باید از این موضوع آگاه شود.

کاخ سفید حقوق AI

آخرین اصل نیز نشان می‌دهد که افراد باید بتوانند از چنین سیستم‌هایی انصراف دهند و در صورت بروز خطا در سیستم، به توجه به موقع و پاسخگویی انسانی دسترسی داشته باشند. به گفته کاخ سفید این اصول برای حفاظت از حقوق مدنی آمریکایی‌ها و دسترسی به خدمات مهم، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی و امنیتی طراحی شده است. طبق گفته کاخ سفید این اصول همچنین قرار است به بهبود فرصت‌های برابر در جامعه کمک کند.

در سال‌های اخیر شواهد زیادی در دسترس قرار گرفته که نشان می‌دهد هوش مصنوعی به دلیل شکل‌گیری بر اساس دیتا‌های زیاد و بعضا انحرافی، می‌تواند از نظر الگوریتمی دچار تعصب و سوگیری شود. گفته می‌شود که این تبعیض‌های الگوریتمی بیشتر بر زنان و افراد رنگین پوست تاثیر منفی گذاشته است.

با این حال به نظر می‌رسد که همه موافق طرح جدید کاخ سفید نیستند و در همین رابطه Jordan Crenshaw عضو اتاق بازرگانی ایالات متحده در بیانیه‌ای اظهار کرده که برخی از توصیه‌های منشور حقوق AI در صورت تصویب توسط قانو‌ن‌گذاران آمریکایی می‌تواند توانایی رقابتی آمریکا در عرصه بین‌الملل را محدود کند.

با این حال نظر این فرد نظر تمام اعضای اتاق بازرگانی آمریکا نیست و آن‌ها قرار است در اوایل سال ۲۰۲۳ از توصیه‌های خود در این زمینه رونمایی کنند. در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را خودشان بدون نظارت خارجی تنظیم می‌کنند و منشور حقوق AI کاخ سفید از شرکت‌ها و نهادهای دولتی درخواست کرده که سیستم‌های خود را به صورت شفاف‌تر در دسترس عموم قرار دهند تا مردم بتوانند تصمیم آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.

منبع: سخت‌افزار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا