آموزش و همایش دیجیتالفناوری بلاک چین

تحصیل در رشته مهندسی بلاک چین در ایران، بهترین دانشگاه‌ها و اساتید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

شرکت‌های موفق به تیم‌هایی از افراد بسیار ماهر برای ساخت و نگهداری پلتفرم‌های بلاک ‌چین خود وابسته هستند که از وظایف مهندسی بلاک چین است

موضوع ارزهای دیجیتال در سیستم آموزش عالی کشورمان در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال از ابتدای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۶ واحد درسی «بلاک چین و ارزهای دیجیتال» در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری اضافه و ارائه شده است.

هدف از این دوره آشنایی دانشجویان با مبانی نظری و عملی بلاک چین و کاربردهای آن است. پس از آن، دانشجویان می‌توانند در زمینه ارزهای دیجیتال تحقیق و پژوهش کنند و محصولات جدیدی را توسعه دهند. با آگاهی از اینکه سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین به اندازه کافی در حال توسعه و تکامل هستند، به زودی شاهد خواهیم بود که استفاده از آنها در کشور ما نیز افزایش خواهد یافت.

مهندسی بلاک چین چیست؟

بسیاری از ما ممکن است نام فناوری بلاک چین را با بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال مرتبط کنیم، اما اکوسیستم بلاک چین کاربردهایی دارد که فراتر از ارزهای دیجیتال است. در واقع، بلاک چین در صنایع مختلفی، از بانکداری گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و املاک و مستغلات، مورد استفاده یا کاوش قرار می‌گیرد. با توجه به پتانسیل عظیم این فناوری، جای تعجب نیست که ما با تقاضای مشاغل مبتنی بر مهارت‌های مهندسی بلاک چین مواجه باشیم.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

یک مهندس بلاک چین به طور واقع بینانه چه می‌کند؟

یک روز معمولی در زندگی یک مهندس بلاک چین ممکن است شامل رهبری تیمی از مهندسان باشد که مسئول جنبه‌های مختلف یک یا چند پلتفرم بلاک چین، توسعه و استقرار قراردادهای هوشمند، انجام ممیزی و تجزیه و تحلیل امنیتی قراردادهای موجود هستند.

مهندسان موفق بلاک چین نه تنها در فناوری بلاک چین متخصص هستند، بلکه اغلب در زبان‌های برنامه نویسی مانند Solidity، Python و Java نیز مهارت دارند و از آنجایی که فناوری بلاک چین هنوز نسبتاً جدید است، معمولاً تعداد کمی از افراد در یک سازمان با مهارت‌های توسعه و نگهداری پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین وجود دارند.

در نتیجه، بسیاری از افرادی که مهارت‌های لازم را دارند، نقش‌های مختلفی را به عهده می‌گیرند و در عین حال نقش مهندس بلاک چین را حفظ می‌کنند. در نهایت آن‌ها مسئولیت همه چیز از نظارت بر فرآیند توسعه گرفته تا حمایت از مشتریان پلتفرم را بر عهده می‌گیرند.

این مسئولیت بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود!

نقش مهندسی بلاک چین در کسب و کارها چیست؟

در حالی که اصطلاح مهندس بلاک چین ممکن است تصاویری از شخصی که برنامه نویسی انجام می‌دهد را تداعی می‌کند، واقعیت این است که شرکت‌های موفق به تیم‌هایی از افراد بسیار ماهر برای ساخت و نگهداری پلتفرم‌های بلاک ‌چین خود وابسته هستند. نقش‌های دیگر در این تیم‌ها می‌تواند شامل مدیران پروژه و محصول، تحلیلگران، متخصصان تضمین کیفیت، طراحان و بسیاری از موارد دیگر باشد.

شرکت‌ها در حال پیاده سازی فناوری بلاک چین برای حل مشکلات خاص هستند. به عنوان مثال، یک شرکت خرده‌فروشی می‌تواند از بلاک چین برای ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری استفاده کند که به مشتریان برای هر خریدی که انجام می‌دهند پاداش دهد، یا یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی می‌تواند از بلاک چین برای ذخیره ایمن سوابق بیماران استفاده کند. همچنین یک تولید کننده مواد غذایی می‌تواند از این فناوری برای ردیابی منشا مواد تشکیل دهنده استفاده کند. به طور کلی نتیجه می‌گیریم که امکانات این فناوری جذاب بی حد و حصر هستند.

برای دستیابی به این پتانسیل، دانستن این نکته ضروری است که شروع یک کسب و کار یا شرکت در سرمایه گذاری‌های مختلف مبتنی بر فناوری بلاک چین ابتدا نیازمند دانش بلاک چین است. در نتیجه، هر شرکت به مهندسان بلاک چین برای ساختن پلتفرم‌هایی نیاز دارد که بتوانند چنین اکوسیستم‌هایی را تامین کنند. از آنجایی که هر روز شاهد رشد این اکوسیستم هستیم، تقاضا برای مهندسان ماهر بلاک چین نیز در حال افزایش است.

یک مهندس بلاک چین فعالیت خود را از کجا شروع می‌کند؟

اگر شروع حرفه‌ای در مهندسی بلاک چین یکی از اهداف و علایق ما باشد، چند کار وجود دارد که می‌توانیم برای شروع انجام دهیم.

قبل از هر چیز بهتر است با اصول فناوری بلاک چین آشنا شوید و برای رسیدن به این هدف می‌توانید از بسیاری از مقالات و منابع آنلاین مانند دوره‌های آموزشی بلاک چین استفاده کنید. پس از آن، یادگیری یک زبان برنامه نویسی مانند Solidity، Python یا Java بسیار مهم است.

در نهایت، کسب مدارک یا گواهی‌های مختلف مرتبط با فناوری بلاک چین، حتی اگر از طریق فرصت‌های آموزشی آنلاین و دیجیتالی انجام شود، می‌تواند تاثیر زیادی بر رزومه افراد داشته باشد. این بدان معناست که با کسب مهارت و تجربه مناسب می‌توانیم موقعیت‌های موفقی را در این زمینه مهیج و رو به رشد کسب کنیم.

اولین واحد دانشگاهی در ایران با عنوان «بلاک چین و ارزهای دیجیتال» در دانشگاه شریف ارائه شد!

اکنون که اهمیت مهندسی بلاک چین را می‌دانیم و با فرصت‌های شغلی این رشته آشنا هستیم، باید این مژده را به شما بدهیم که در کشور ما نیز یک واحد دانشگاهی با عنوان بلاک چین و ارزهای دیجیتال وجود دارد.

از ابتدای ترم تحصیلی پاییز ۱۳۹۶، درس «مبانی بلاک چین و ارزهای دیجیتال» به منظور آشنایی دانشجویان با مبانی نظری و عملی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این واحد درسی شامل مباحث مرتبط با بلاک چین و کاربردهای آن و آماده سازی دانشجویان برای ورود به تحقیق یا توسعه محصولات جدید در این زمینه است.

محمد علی مداح علی، استاد دانشگاه و مدرس این واحد درسی، درباره آن اینگونه می‌گوید: «دوره بلاک چین در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد تایید دانشگاه صنعتی شریف است. دوره آموزشی بنیاد بلاک چین و رمزارزها یکی از دوره‌های رسمی دانشگاه است و در ۳۰ جلسه ارائه می‌شود.»

آینده مهندسی بلاک چین در ایران چیست؟

یادگیری بلاک چین در هر شغلی می‌تواند به آینده شما کمک کند! با پیشرفت فناوری بلاک چین در زمینه‌های مختلف؛ شاید بتوانید آن را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای پیشرفت شغلی و رشد حرفه‌ای خود در نظر بگیرید. امروزه بلاک چین یک موضوع حیاتی برای متخصصان و فعالان فناوری تبدیل شده است و زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد آن می‌کنند.

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی بر جهان داشته‌اند و این فناوری سیستم‌های سنتی را مختل کرده است، می‌توانید مطمئن باشید که بلاک چین به این زودی‌ها ناپدید نخواهد شد و آینده درخشانی خواهد داشت.

مهمتر از همه، فناوری بلاک چین به تدریج در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف نفوذ کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی زیادی برای متخصصان این فناوری ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در تلاش برای ورود به فضای بلاک چین هستند، کسب مدرک در این رشته می‌تواند امتیاز قابل توجهی برای افراد مشتاق باشد.

بازار کارفرمایان بلاک چین در ایران

وقتی صحبت از مشاغلی می‌شود که در آن کارشناسان بلاک چین یا متخصصان در زمینه‌های دیگر فعالیت‌های طولانی مدت در این زمینه داشته‌اند، می‌بینیم که فعالیت‌های امروزی بسیار گسترده هستند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است. همچنین می‌توان دید که اکثریت گرداننده‌های دنیای بلاک چین و کریپتو را استارت آپ‌ها تشکیل می‌دهند.

این استارت آپ‌ها طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را از پلتفرم‌های معاملاتی و ارائه دهندگان کیف پول گرفته تا سایت‌های آموزشی با هدف ارائه محتوای ارزشمند به مخاطبان خود پوشش می‌دهند. این مشاغل اغلب نمی‌توانند حقوق بالایی را پرداخت کنند، اما به طور کلی نقطه شروع خوبی برای افرادی هستند که می‌خواهند آموزش ببینند و در یک سازمان بزرگتر و قوی تر کار کنند.

شرکت‌های فناوری بخش مهمی از بازار کارفرمایان بلاک چین هستند. این شرکت‌ها معمولاً قصد دارند محصولی را که ارائه می‌دهند در چارچوب بلاک چین بگنجانند تا ارتباط خود را در بازارهای آینده حفظ کنند.

بلاک چین به طور کلی چشم انداز شغلی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. درک خوب این حوزه در حال حاضر به عنوان یک مهارت بسیار مرتبط در اکوسیستم کسب و کار مدرن در نظر گرفته می‌شود و قطعا برای سال‌های آینده تقاضای زیادی خواهد داشت. بنابراین، می‌توان گفت که ورود به دنیای بلاک چین؛ ارزش وقت گذاشتن را دارد.

سخن پایانی

یک صنعت در حال توسعه به مهندسان انعطاف پذیر نیاز دارد. دامنه کاربردهای بلاک چین بسیار گسترده است و امروزه بسیاری از استارتاپ‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند. در این میان مهندسان این فناوری موارد زیادی برای یادگیری دارند و خدمات زیادی در اختیار این صنعت می‌گذارند. مهندسان این فناوری در زمینه‌های مختلف می‌توانند در کشور ما موثر باشند.

موقعیت مهندس بلاک چین و به طور کلی حوزه مهندسی بلاک چین، یک حوزه نسبتاً جدید محسوب می‌شود. اما با شروع بررسی کاربردهای بالقوه این فناوری مخرب، به سرعت در حال رشد است. به همین دلیل تحصیل در رشته مهندسی بلاک چین در ایران می‌تواند آینده شغلی درخشانی داشته باشد.

منبع: پلازا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا