انقلاب صنعتی چهارمهوش مصنوعی

اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی در چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

چین روز چهارشنبه از راه‌اندازی ناو پهپادبر که مجهز به یک سامانۀ هوش مصنوعی منحصربه‌فرد است، خبر داد. بنا به گزارش The South China Morning Post، رونمایی از اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی در چین، روز چهارشنبه، طی مراسمی برگزار شد. این ناو قادر به حمل تعداد زیادی هواپیمای بدون سرنشین، کشتی و زیردریایی برای مشاهدات و تحقیقات دریایی است.

در ادامۀ گزارش آمده است که اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی در چین، با ۸۸ متر طول، ۱۴ متر پهنا و ۶ متر عمق، به شکل خودران عمل می‌کند و قابلیت کنترل از راه دور و هدایت خودکار در آب‌های آزاد را دارد. از دیگر امکانات آن، می‌توان به طراحی شبکه نظارت بر اهداف و تأمین امنیت دریایی اشاره کرد.

بر پایۀ گزارش دیگری که دولت در Science and Technology Daily به انتشار رسانده است، این ناو، قابلیت کنترل و هدایت از راه دور را دارد و به ابزاری قدرتمند برای مشاهدات و تحقیقات دریایی چین تبدیل شده است.

ناو پهپادبر

اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی در چین که «ژو های یون» نامگذاری شده است و سرعتش می‌تواند تا ۱۸ گره دریایی افزایش یابد، توانایی حمل تعداد بسیار زیادی شناور و هواپیماهای بدون سرنشین را دارد. IMOSOS، ساختۀ آزمایشگاه علوم و مهندسی گواندونگ جنوب (ژوهای) می‌باشد که از آن به‌ عنوان «آزمایشگاه اقیانوس جنوب» در دانشگاه سان یَت – سِن نیز یاد می‌شود.

ناو ژو های یون، بر اساس بیانیۀ شرکت کشتیرانی سازنده‌اش، CSSC Huangpu Wenchong، مملو از هواپیماهای بدون سرنشین، کشتی‌ها و زیردریایی‌هایی است که می‌توانند مناطقی خاص از دریا را به شکل «متحرک سه‌بُعدی» پایش کنند.

ناو ژو های یون، به عنوان اولین ناو پهپادبر مجهز به هوش مصنوعی در چین، در کنار افزایش کارآیی و سطح پیمایش اقیانوسی، به رشد و توسعۀ نوآوری‌ها و مهارت‌های علوم و فناوری دریایی پیشرفته کمک می‌کند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا