گزارشهوش مصنوعییادگیری ماشین

نسخه دیجیتالی زمین در راه است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

«جن‌‌سن هوآنگ» مدیرعامل شرکت انویدیا اخیرا میزبان جدیدترین کنفرانس سالانه GTC بوده است؛ کنفرانسی جهانی که توسعه‌‌دهندگان را گرد هم می‌‌آورد و با تمرکز بر هوش مصنوعی، گرافیک کامپیوتری، یادگیری ماشینی و موضوعات مشابه برگزار می‌شود. این کنفرانس امسال با حضور بیش از ۲۰۰هزار نفر شرکت‌‌کننده برگزار شد.

هر چند انویدیا به تازگی در فرآیند خرید بزرگ شرکت ‌‌‌‌ARM ناکام ماند، اما موضوعات جالبی برای شرکت‌‌کنندگان در این کنفرانس داشت که مهم‌ترین آنها برنامه‌های انویدیا برای طرح Earth ۲ (همتای دیجیتالی سیاره ما که در کنار قابلیت شبیه‌‌سازی فوق کامپیوتری OmniVerse امکان پیش‌‌بینی تغییرات آب‌‌وهوایی زمین را به دانشمندان می‌دهد) بود.

سیستم شبیه‌‌سازی Earth ۲ به بهترین تکنولوژی‌‌ها نیاز دارد؛ چیزی شبیه به واحد پردازش گرافیکی یا GPU جدید انویدیا به نام Hopper و واحد پردازش مرکزی تازه‌‌وارد آن یعنی‌Grade. هوآنگ در کنفرانس مطبوعاتی به سوالاتی درباره تداوم بحران کمبود تراشه، امکان سرمایه‌‌گذاری در راه‌‌اندازی کارخانه‌ها، رقابت با شرکت‌های رقیب و برنامه‌های انویدیا بعد از شکست در خرید شرکت  ARM، پاسخ داد. او در این کنفرانس آرامشی داشت که حس قدرتمند بودن انویدیا را القا می‌‌کرد.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

درآمد این شرکت در فصل چهارم سال گذشته به ۶۴/ ۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به یک سال قبل، رشد ۵۳ درصدی داشته است. بخش‌های مختلف گیمینگ، دیتاسنتر و پلتفرم‌‌های بازار شبیه‌‌سازی حرفه‌‌ای، هر کدام رکورد جدیدی را در میزان تولید درآمد ثبت کرده‌‌اند. او همچنین بر ادامه برنامه انویدیا برای ورود به بازار خودروهای خودران تاکید کرد که کمی بیشتر از آنچه پیش‌‌بینی می‌شد زمان برده است. هوآنگ در حاشیه رویداد GTC به سوالات خبرنگار مجله آنلاین VentureBeat پاسخ داده است.

 با وجود جنگ در اوکراین و ادامه نگرانی‌‌ها درباره ذخایر تراشه و تورم در بسیاری از کشورها، چه چشم‌‌اندازی از برنامه زمان‌‌بندی محصولاتی دارید که معرفی کردید؟ به عنوان مثال می‌خواهید DRIVE Hyperion را – که پلتفرم توسعه ماژولار سیستم‌‌های خودروهای خودران است- ارائه کنید. با این شرایط هیچ دغدغه و نگرانی ندارید؟

نگرانی‌‌های زیادی وجود دارد. قطعا حق با شماست. هرج‌‌ومرج زیادی در جهان امروز وجود دارد. من باید این واقعیت را بگویم که انویدیا در دو سال گذشته سریع‌‌تر از ۱۰ سال اخیر، حرکت کرده و جلو رفته است. شاید یک شرکت دیجیتال خوب و مرفه باشیم. شاید به خوبی از پس دورکاری و همکاری در سرتاسر جهان برآمده باشیم.

ممکن است با دادن اختیار به کارمندان‌‌مان برای انتخاب مدل و زمان‌‌بندی کاری، واقعا به شکلی بهتر و کارآمدتر کار کنیم و رضایت شغلی بیشتری برای همکاران‌‌مان فراهم آورده باشیم. اما این واقعیت دارد که شرایط موجود ما را در فشار گذاشته است تا انرژی بیشتری برای کارها‌‌ی‌‌مان بگذاریم. به عنوان مثال، کار روی پلتفرم OmniVerse  در دو سال گذشته کمی کندتر پیش رفته است. به جای آنکه بتوانیم به آزمایشگاه‌های‌مان برویم و روی روبات‌‌های‌مان کار کنیم، یا به خیابان‌‌ها برویم و خودروهای‌‌مان را آزمایش کنیم، ناچار بودیم همه اینها را در دنیای مجازی آزمایش کنیم. می‌توانستیم میلیون‌ها خودروی دیجیتال داشته باشیم، نه فقط یک ناوگان صد تایی.

فکر می‌‌کنید ذخایر تراشه شما همچنان کافی و رضایت‌‌بخش باشد؟

در لحظه‌‌ای که درگیر این چالش شدیم، تقاضا برای تراشه‌های ما زیاد بود و این تقاضا همچنان زیاد باقی مانده است. ما این چالش را در زنجیره تامین هم تجربه کردیم. نخستین کاری که کردیم این بود که تنوع و فراوانی ایجاد کنیم که نخستین اصول ما برای مقاومت است.

متوجه شدیم که در ادامه باید مقاوم‌‌تر باشیم. در دو سال گذشته سعی کردیم تنوع محصولات و کیفیت آنها را بهبود ببخشیم تا بتوانیم با شرکای‌‌مان همکاری بهتری داشته باشیم. در دو سال گذشته زنجیره تامین و تولید را تا حدود چهار برابر توسعه دادیم. این همان موضوعی است که باعث رشد انویدیا در این دو سال شده. امسال انتظار داریم این نرخ رشد، بیشتر هم بشود. وقتی با معضل و چالشی بزرگ مواجه می‌‌شوی، باید به عقب برگردی و سراغ اصول اولیه را بگیری.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 خیلی مشتاقیم که درباره پروژه Earth ۲ بیشتر بدانیم. دوست داریم ببینیم که در پلتفرم OmniVerse چه چیزی می‌سازید که امکان بازیابی برای کاربردهای دیگر را دارد. فکر می‌‌‌‌کنید ایده‌‌ای که دارید، عملی باشد و برای کاربردهای دیگری بیش از مقابله با تغییرات آب‌‌وهوایی، مفید باشد؟

اتفاق‌‌های زیادی در ۱۰ سال گذشته افتاده است که این امکان را به ما داد تا درباره انجام این کار فکر کنیم. همان‌طور که انتظار داشتم، سرعت پردازش تراشه‌ها با روند بسیار سریعی رشد می‌‌کند؛ برخلاف قانون مور که نشان می‌دهد سرعت تراشه‌ها در ۱۰ سال، صد برابر می‌شود؛ این سرعت تا میلیون برابر هم می‌‌رسد. نخستین کاری که انجام دادیم شتاب بخشیدن به پردازش موازی در نرم‌‌افزارها بوده است.

اگر نرم‌‌افزارها با سرعت پردازش تراشه‌ها هماهنگ بشوند، می‌توان سیستمی مبتنی بر چندین GPU یا حتی یک دیتاسنتر بنا کرد. یکی از دلایل همکاری ما با شرکت Mellanox (تامین‌‌کننده محصولات شبکه کامپیوتری) همین کار بود تا امکان هماهنگی نه تنها در عملکرد تراشه‌ها، بلکه در سطح گره‌ها و دیتاسنترها را هم داشته باشیم. این کار امکان افزایش سرعت تراشه‌ها تا ۲۰برابر، ۱۰۰ برابر یا حتی هزار برابر را هم فراهم می‌‌کند. اتفاق دیگر امکانی است که باعث ابداع و ترویج هوش مصنوعی می‌شود. الگوریتم هوش مصنوعی که به دنبال فعالیت‌‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی انویدیا ابداع شده و می‌تواند عملکردی تقریبا فراجهانی داشته باشد. یک سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند فیزیک را یاد بگیرد و سپس بازگردد و قوانین آن را پیش‌‌بینی کند.

 هر چند فرآیند خرید شرکت ARM متوقف ماند و به نتیجه نرسید، اما مشخصا انویدیا حالا یک شرکت کاملا متفاوت است. می‌توانید درباره جزئیاتی که باعث این تفکر متفاوت شما و تمرکزتان بر بخش تحقیق و توسعه شد، بیشتر توضیح بدهید؟ چشم‌‌انداز شما برای بلندمدت چیست؟

ARM برای ما حکم نوعی دارایی را دارد که تصمیم داشتیم آن را در اختیار بگیریم. اما حالا قرار نیست یک ARM دیگر بسازیم. این کار ۳۰ سال زمان می‌‌برد و در این مدت می‌توانیم به شرکتی بهتر تبدیل بشویم. آیا ما به ARM به عنوان یک شرکت نیاز داشتیم تا به موفقیت برسیم؟ قطعا خیر. آیا داشتن چنین دارایی می‌توانست فوق‌العاده باشد؟ قطعا بله. از اینکه نتوانستیم فرآیند خرید ARM را تکمیل کنیم و این شرکت را در اختیار بگیریم، ناراحتم، اما نتیجه این اتفاق آن شد که روابط و همکاری بسیار خوبی با تمام تیم مدیریتی ARM ایجاد کنیم. آنها دیدگاه انویدیا برای ایجاد آینده‌‌ای با عملکرد پردازشی بهتر را درک می‌‌کنند و قبول دارند. از این چشم‌‌انداز لذت می‌‌برند و انگیزه بیشتری برای پیشرفت در مسیرشان پیدا می‌‌کنند، چون ما برای ترسیم این آینده به آنها و محصولات‌شان نیاز داریم. چنین اتفاقی برای انویدیا بسیار خوشایند و مهم است.

دستگاه‌های موبایل همچنان محبوبیت دارند و به همین دلیل بازار آنها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. از طرفی فرصت‌‌های دیگری در هوش مصنوعی و رایانش لبه وجود دارد که باعث می‌شود فرآیند توسعه نرم‌‌افزار، انقلابی‌‌تر بشود. در حال حاضر فقط قله کوه یخ مشخص است، اما باید منتظر یک کوه یخ بزرگ باشیم.

 ما همچنین هیجان زیادی برای توسعه همکاری با  ARM داریم. در حال حاضر می‌توانید ببینید که میزان استفاده ما از تراشه‌های این شرکت دو برابر شده است. تراشه‌های روباتیک ARM حالا محصولاتی مهم و جذاب هستند. ما می‌خواهیم یک CPU بسیار متفاوتی از آنچه در حال حاضر موجود هست، تولید کنیم که بتواند پاسخگوی مشکلات جدیدتر باشد و به خصوص در دنیای آینده که در تصرف هوش مصنوعی خواهد بود، به قدر کافی مفید واقع شود. ابداع تکنولوژیک ما به کمک محصولات ARM سرعت بسیار بیشتری می‌گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا