بانکداری دیجیتالهمایش و نمایشگاه

تحول در مدل کسب‌وکار بانکی با ظهور نسل جدید مشتریان بانکی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ابوالحسنی گفت: یکی از مهم‌ترین پیشران‌های بانکداری دیجیتال ظهور نسل جدید مشتریان بانکی است که از آن‌ها با نام نسل Z یـاد مـی‌شود.

نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بعداز چهار سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد آغاز شد.

اصغر ابوالحسنی؛ قائم مقام بانک مرکزی و سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی در این‌ همایش با بیان اینکه مسیر بانکداری دیجیتال کاهش هزینه‌ها را به همراه‌ خواهد‌ داشت، اظهار کرد: اگر ارزش‌آفرینی صورت بگیرد به اهداف اقتصادی خواهیم رسید. مهمترین هدف اقتصادی بدیهی است که افزایش سود آوری باشد که یک بال آن کاهش هزینه است. کاهش هزینه‌ها در همه بخش‌ها قطعا به افزایش سود می‌انجامد.

وی‌ با اشاره به ۳ موضوع مهم که در همایش بانکداری الکترونیک مورد توجه ویژه قرار دارد، ادامه داد:‌ مولفه زیست بوم در این همایش مهم‌ است که چگونه برای کشور، منطقه و حتی جهان موضوع بانکداری دیجیتال و الکترونیک را تعریف کنیم. تا نه تنها عقب نباشیم بلکه آینده را براساس آن بسازیم. موضوع بعدی امنیت و حریم‌های خصوصی و امثال آن و بخش سوم نیز تنظیم گری و‌حکمرانی است.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

ابوالحسنی با بیان اینکه ۱۲۲ مقاله با محوریت این همایش برای پژوهشکده پولی بانکی ارسال شده است، تصریح کرد: بیش از ۲۰ کارگاه‌ و بخش‌های ارائه محصول در این‌همایش خواهیم‌ داشت که تمام این مسائل در نهایت باید ما را با ۳ موضوع مهم برساند. نخست اینکه وضع موجود چیست؟ دوم اینکه آینده قرار است به‌کجا برسیم؟ و سومین مورد اینکه چگونه حرکت کنیم‌ که در جهانی که با سرعت نور در حال حرکت است، عقب نمانیم؟

قائم مقام بانک‌مرکزی در ادامه گفت: خلق ارزش دیجیتال در صنعت بانکداری در سه حوزه قابل‌ بررسی است؛ نخست خلق ارزش از کانال مشتریان از طریق افزایش وفاداری و بهبود تجربهٔ مشتری است. دوم خلق ارزش از کانال عملیات بانکی از مسیر افزایش کارایی و بهره‌وری با استفاده از خودکارسازی فرایندهای بانکی و سومین حوزه خلق ارزش از اکوسیستم بانکی از طریق تعامل و همکاری با بازیگران جدید به‌ منظور دسترسی به مشتریان بیشتر و طیف وسیعی از محصولات و خدمات است.

ابوالحسنی تاکید کرد: بانکداری دیجیتال ساختاری کم‌هزینه برای عرضهٔ خدمات با تأکید بر شخصی‌سازی محصولات فراهم آورده است، به‌نحوی‌که دسترسی به آن‌ها از هر مکان و در هر زمان امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه دیجیتالی‌شدن خدمات بانکی منجر به اصلاح روش‌های ارتباطی و ارائهٔ خدمات به مشتریان شده است گفت: در بانکداری دیجیتال، تمرکز بر تغییر انتظارات مشتری، بهبود تجربه مشتری و شخصی‌سازی محصولات مبتنی بر نیاز هر گروه از مشتریان، محور اصلی در طراحی و ارائهٔ خدمات مالی است؛ به‌نحوی‌که سیر تحول و تکامل بانکداری دیجیتال از نسل ۱ تا نسل ۴ بر محوریت «تمرکز بر مشتریان، بخش‌بندی آن‌ها، و راهکارهای شخصی‌سازی و سفارشی‌شده» استوار است.

ابوالحسنی تصریح‌کرد: یکی از مهم‌ترین پیشران‌های بانکداری دیجیتال ظهور نسل جدید مشتریان بانکی است که از آن‌ها با نام نسل Z یـاد مـی‌شود. در واقع تغییراتی که نسل  Z به‌عنوان مشتریان آینده صنعت بانکداری و گروه هدف بانکداری دیجیتال در نوع رفتار مالی و انتظارات مشــتریان ایجاد کرده باعث بروز تحولات جدی در مدل کسب‌وکار بانکی شده است.

ابوالحسنی ادامه‌داد: با هدف واکاوی هرچه بهتر ابعاد موضوع خلق ارزش دیجیتال در همایش امسال، محورهای مهمی اعم از «زیست‌بوم بانکداری دیجیتال و ارزش‌آفرینی»، «امنیت و پایداری در ارزش‌آفرینی دیجیتال»، و «حکمرانی و سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در ارزش‌آفرینی دیجیتال» مورد بررسی و تبادل‌نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی تامید کرد: اگر تمام ابعاد و اضلاع تحول دیجیتالل را با هم نبینیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی و راهکار نداشته باشیم، استقرار کامل بانکداری دیجیتال در عمل امکان‌پذیر نخواهد بود. بازیگران جدید حوزه بانکداری دیجیتال اعم از فین‌تکها اپراتورها، پلتفرم‌ها و … نقش کلیدی در گذار از بانکداری سنتی به‌سمت بانکداری دیجیتال و افزایش سهم درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها ایفا می‌کنند

در خصوص بانکداری دیجیتال، تلاش‌های قابل‌قبولی توسط بانک‌های کشور انجام شده، ولی تا رسیدن به نقطهٔ ایده‌آل راه بسیاری باقی مانده است. در این مسیر، بهره‌گیری از تجارب کشورهای پیشرو، به‌ویژه در حوزه پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال و فعالیت نئوبانک‌ها می‌تواند به ما در رسیدن به نقطهٔ مطلوب کمک کند.

یکی دیگر از اضلاع ارزش‌آفرینی دیجیتال موضوع امنیت است که ضرورت توجه به موضوع مهم ملاحظات امنیتی در بانکداری دیجیتال، باعث شد تا در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، یکی از محورهای کلیدی به موضوع «امنیت و پایداری» اختصاص داده شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه مباحث مربوط به احراز هویت امن و توجه به حفظ حریم خصوصی مشتریان، از موضوعات کلیدی در تحول دیجیتال محسوب می‌شود. درحال حاضر در حوزه‌هایی نظیر احراز هویت غیرحضوری و هویت دیجیتال، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است که باید این مسیر تا رسیدن به نقطهٔ مطلوب ادامه یابد.

منبع: ایبنا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا