مقاله کسب و کار دیجیتال

تغییر نقشه تجارت جهانی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

وال‌استریت ‌ژورنال گسترش روابط تجاری- اقتصادی آمریکا و اروپا را تحلیل کرد.

 تجارت و سرمایه‌گذاری میان ایالات متحده و اروپا شدت گرفته است و به نظر می‌رسد نقشه جهانی در حال تغییر است. چراکه واردات آمریکا از اروپا در سال جاری میلادی بسیار بیشتر از چین بوده است. شدت گرفتن جنگ در اوکراین و تیره‌تر شدن روابط غرب با چین به اتحاد بیشتر این متحدان دامن زده است. موضوعی که در گزارش وال‌استریت ژورنال به آن پرداخته شده است.

نقشه اقتصاد جهانی به‌سرعت در حال تغییر است، به‌طوری‌که تجارت و سرمایه‌گذاری میان ایالات‌متحده و اروپا با شدت‌گرفتن جنگ در اوکراین و تیره‌شدن روابط بین غرب و چین افزایش یافته‌است و به اتحاد بیشتر این متحدان دو سوی اقیانوس اطلس منجر شده‌است.

براساس گزارشی از وال‌استریت‌ژورنال، در سال‌جاری، واردات آمریکا از اروپا بسیار بیشتر از چین بوده‌است که تغییر بزرگی نسبت به دهه ۲۰۱۰ که چین شریک تجاری قدرتمند آمریکا بود به حساب می‌‌‌‌‌‌آید. از ساعت‌‌‌‌‌‌های سوئیسی گرفته تا ماشین‌آلات آلمانی و اقلام لوکس ایتالیایی، به اقیانوس اطلس سرازیر شده‌اند. این امر به بهبود وضعیت تولیدکنندگان اروپایی که این روزها با قیمت‌های سرسام‌‌‌‌‌‌آور انرژی دست‌‌‌‌‌‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک کرده‌است و بنادر ساحل شرقی را پس از سال‌ها حرکت ایالات‌متحده به‌سوی آسیا از همتایان ساحل غربی خود در حجم جابه‌جایی محصولات کانتینری پیش‌می‌‌‌‌‌‌اندازد. صادرات آلمان به ایالات‌متحده تنها در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال‌قبل حدود۵۰‌درصد افزایش داشته است. 

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

براساس این گزارش، به دلیل ضعیف‌شدن یورو، بازارهای آمریکایی مزیت بالایی برای شرکت‌های اروپایی دارند. شرکت‌های اروپایی نیز منابع خود را به آمریکای‌شمالی، از جمله مکزیک، سرازیر می‌کنند که بخشی از آن به دلیل دستیابی به انرژی ارزان‌‌‌‌‌‌قیمت است. در همین حال، ایالات‌متحده در حال تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌‌‌‌‌‌کنندگان انرژی و منابع نظامی برای اروپاست و به اروپایی‌‌‌‌‌‌ها کمک می‌کند تا صنایع دفاعی خود را تقویت کنند. آلمان قصد دارد ۳۵ جنگنده جت F-35 ساخت لاکهید‌مارتین، شرکت صنایع هوافضایی، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی‌ را خریداری کند. داده‌های اتحادیه‌‌‌‌‌‌ اروپا نشان می‌دهد صادرات خدمات ایالات‌متحده به این منطقه در ۲۰۲۱ با افزایش ۱۷‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به ۳۰۵‌میلیارد یورو، معادل ۳۱۵‌میلیارد دلار، افزایش یافته‌است. 

روابط رو به رشد اروپا و آمریکا بخشی از سازماندهی مجدد اقتصاد جهانی در امتداد خطوط شرق و غرب است. قطع منابع انرژی اروپا توسط روسیه و ترس از اتکای بیش از حد به چین، نحوه تجارت شرکت‌ها را تغییر داده است.  دولت‌‌‌‌‌‌ها در دوسوی اقیانوس اطلس شرکت‌ها را تشویق می‌کنند تا در عوض واردات از آسیا، خود به تولید محصولات کلیدی بپردازند. به گفته گروه‌های تجاری، برخی از شرکت‌های آلمانی تا حدی برای اجتناب از تعرفه‌‌‌‌‌‌ها، به‌جای کارخانه‌‌‌‌‌‌های مستقر در چین، از کارخانه‌‌‌‌‌‌های مستقر در آلمان اقدام به صادرات به ایالات‌متحده می‌کنند. براساس مطالعه اخیر شرکت مشاوره رودیوم‌گروپ، شرکت‌های آلمانی کوچک و متوسط، به سرمایه‌گذاری‌های متنوع خارج از چین می‌پردازند، چراکه در چین با افزایش رقابت داخلی، افزایش هزینه‌های نیروی کار و مقررات سنگین کووید-۱۹ روبه‌رو هستند.

براساس گزارش اکتبر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آمریکا، در سه ماه منتهی به ژوئن به ۷۴‌میلیارد دلار رسیده که بسیار بالاتر از هر کشور دیگری است و همچنین بالاتر از سرمایه‌گذاری خارجی ۴۶‌میلیارد دلاری در چین به‌حساب می‌‌‌‌‌‌آید. 

براساس داده‌های دفتر تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی آمریکا، اقتصاد ایالات‌متحده با وجود اقدامات تهاجمی فدرال‌رزرو در سال‌جاری برای کاهش تقاضا، همچنان شتاب قابل‌توجهی دارد و در مسیر واردات کالا و خدمات به ارزش ۴تریلیون دلار در سال‌جاری است که نشان‌دهنده افزایش حدود یک‌‌‌‌‌‌سوم نسبت به ۲۰۱۹ است. شرکت‌های مهندسی مکانیک آلمان، بخشی که تقریبا یک‌میلیون نفر در آن مشغول به‌کار هستند، صادرات به ایالات‌متحده را در ۹ ماه منتهی به سپتامبر حدود ۲۰‌درصد نسبت به سال‌گذشته افزایش داده و به ۱۸‌میلیارد یورو رسانده است. در مقابل، طبق اعلام انجمن صنعت مهندسی مکانیک آلمان، فروش این بخش به چین در طول این دوره ۳‌درصد کاهش یافته و به ۱۴‌میلیارد یورو رسیده‌است. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

رالف ویچرز، اقتصاددان ارشد در انجمن صنعت مهندسی مکانیک آلمان، با اشاره به محدودیت‌های شدید کووید-۱۹ در چین در سال‌گذشته، می‌گوید: موانع فزاینده‌ای برای مقابله با چین وجود دارد، درحالی‌که تجارت با آمریکا باز است. بنادر نیویورک و نیوجرسی اعلام کرده‌اند که در ماه سپتامبر برای دومین ماه متوالی شلوغ‌ترین بندر کانتینری ایالات‌متحده بوده‌‌‌‌‌‌اند و جابه‌جایی محموله‌‌‌‌‌‌های کانتینتری از این بنادر ۳۵‌درصد بیشتر از سپتامبر ۲۰۱۹ بوده‌است. 

گردشگران آمریکایی نیز با استفاده از دلار قوی به اروپا سرازیر می‌شوند. سازمان جهانی گردشگری در اواخر سپتامبر اعلام کرد که اروپا در هفت ماه اول سال ‌تقریبا سه‌برابر بیشتر از مدت مشابه۲۰۲۱ بازدیدکنندگان بین‌المللی داشته است که به‌دنبال افزایش سفر گردشگران آمریکایی اتفاق‌افتاده است. گروه کالاهای لوکس فرانسوی کرینگ که برندهای آن شامل گوچی و ایو سن‌لوران است، ماه گذشته اعلام کردند که فروش آنها در اروپای‌غربی در سه ماه منتهی به سپتامبر، ۷۴‌درصد افزایش یافته‌است، چراکه گردشگران آمریکایی به شهرهای این منطقه هجوم آورده‌‌‌‌‌‌اند.  به دنبال ادامه جنگ در اوکراین، دولت‌های اروپایی درحال تقویت قابلیت‌‌‌‌‌‌های نظامی و دفاع سایبری خود هستند و ساخت کارخانه‌‌‌‌‌‌های نیمه‌‌‌‌‌‌هادی‌‌‌‌‌‌های بیشتری در داخل کشور و تولید داخلی در صنایعی مانند هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند. 

براساس داده‌های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در ماه ژوئیه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اروپا در ایالات‌متحده در سال‌گذشته نسبت به سال‌قبل از آن ۵/ ۱۳‌درصد افزایش یافته و به حدود ۲/ ۳ تریلیون دلار رسیده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آمریکا در اروپا در سال‌گذشته حدود ۱۰‌درصد افزایش یافته و به ۴ تریلیون دلار رسیده است. البته نزدیکی بین اروپا و آمریکا بدون اصطکاک هم نیست. تورم، ترس از رکود و تلاش برای کاهش اتکای اقتصادی غرب به چین، منجر به برخی سیاست‌های حمایت‌‌‌‌‌‌گرایانه در هر دو سوی اقیانوس اطلس شده‌است.  برنامه مشوق مالیاتی جدید ایالات‌متحده برای وسایل نقلیه الکتریکی که برای کاهش اتکا به باتری‌‌‌‌‌‌های چینی و در عین‌حال توجه به تغییرات آب‌وهوایی طراحی شده‌است، اعتراضات شدید اتحادیه اروپا و دیگر متحدان آمریکایی را برانگیخته است که می‌گویند این یک سیاست تبعیض‌‌‌‌‌‌آمیز علیه سازندگان آنهاست.

اتحادیه اروپا معتقد است این مشوق‌‌‌‌‌‌ها در زمانی‌که ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا متعهد به همکاری نزدیک‌تر در زمینه تاب‌‌‌‌‌‌آوری در زنجیره تامین هستند، باعث تقویت رقابت مضر در واردات می‌شود.  درحالی که دولت‌ها اعتراض می‌کنند، شرکت‌های اروپایی، از سازندگان پنل‌‌‌‌‌‌های خورشیدی گرفته تا تولیدکنندگان باتری، به‌دنبال این هستند که از یارانه‌‌‌‌‌‌های جدید ایالات‌متحده استفاده کنند.

براساس برآوردهای وال‌استریت‌ژورنال، غول انرژی ایتالیایی Enel SpA پنج‌شنبه گذشته اعلام کرده‌است که یک کارخانه تولید سلول‌‌‌‌‌‌های خورشیدی در ایالات‌متحده خواهد ساخت؛ پروژه‌‌‌‌‌‌ای که ممکن است بیش از یک‌میلیارد دلار هزینه داشته باشد.  پس از تدوین یک سیاست سختگیرانه برای محدودکردن صادرات فناوری پیشرفته نیمه‌هادی‌‌‌‌‌‌‌ها به چین بدون مشارکت متحدان اروپایی و آسیایی در ماه اکتبر، دولت بایدن درحال مذاکره با دولت‌های هلند و ژاپن برای رسیدگی به تاثیر این سیاست بر سازندگان تجهیزات نیمه‌هادی آنها بوده‌است. ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا همچنین با وظیفه بزرگی برای هماهنگ‌کردن ده‌‌‌‌‌‌ها‌میلیارد دلار یارانه از طریق برنامه‌های مربوطه خود برای احیای تولید نیمه‌هادی داخلی روبه‌رو هستند.

منبع: دنیای‌اقتصاد

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا