اینترنت اشیاشهر هوشمند

اهمیت تمرکز بر نقش شهروندان در مسیر توسعه اینترنت اشیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: در حوزه اینترنت اشیا و شهر هوشمند باید به نقش شهروندان برای توسعه شبکه توجه ویژه‌ای شود.

حسین ملازاده در همایش روز اینترنت اشیا در شهر هوشمند که صبح امروز در ساختمان ستاره ونک همراه اول برگزار شد، اظهار کرد: چالش‌های موجود در مسیر توسعه اینترنت اشیا به چهار دسته تقسیم می‌شوند که اولین دسته چالش‌های سازمانی است. سازمان‌های دولتی عموما تمرکز و یکپارچگی بین تولید کننده و نهادهای بهره‌بردار را ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود: همچنین سازمان‌های حاکمیتی تمایل چندانی به همکاری فراسازمانی ندارند. در حقیقت شرکت‌های دولتی بیشتر به دنبال فعالیت جزیره‌ای دارند. دسته دوم مربوط به چالش‌های قانونی است. متأسفانه چون هنوز اینترنت اشیا در ایران نوظهور محسوب می‌شود ورود قانونی به این حوزه دغدغه مسئولان نیست. شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیا دسترسی پایین به تسهیلات مالی-بانکی دارند و به راحتی نمی‌توانند منابع مالی برای توسعه کسب‌وکار خود را فراهم کنند. از طرف دیگر در ایران وقتی قانونی برای حوزه‌ای خاص وجود ندارد کسب‌وکارهای موجود در آن حوزه با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی بیان کرد: دسته سوم چالش‌های فرهنگی است و در این دسته با چالشی نظیر اولویت نداشتن افزایش بهره‌وری به دلیل کم‌ بودن هزینه تولید و یارانه‌ها به ویژه در بخش انرژی مواجه است. موضوعی که مشکلات زیادی به وجود آورده است اعتماد پایین شرکت‌های بزرگ به سرویس‌ها و محصولات داخلی است. برای توسعه فناوری‌های هوشمند در اکوسیستم دانش‌بنیان کشور نباید به نقش دانشگاه‌ها کم‌توجهی یا بی‌توجهی کرد. چهارمین دسته چالش‌ها نیز موضوعات اجرایی است.

ملازاده عنوان کرد: وجود خرده مالکیتی و عدم صرفه مقیاس در حوزه‌هایی مثل کشاورزی، عدم درک درست از نیازها در حوزه‌های مختلف صنعت و هزینه بالای پیاده‌سازی و توسعه پروژه‌ها از جمله چالش‌هایی است که در دسته اجرایی با آن مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه شهر هوشمند باید مسائلی از قبیل تامین مالی متنوع، استراتژی توسعه و نقش شهروندان را مورد بررسی قرار دهیم. نهادهای دولتی و خصوصی کمتر به نقش شهروندان در شبکه اینترنت اشیا توجه کرده و باید تمرکز بیشتری بر این زمینه صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ادامه داد: سعی می‌کنیم با استفاده قوانین جدیدی که در مجلس تصویب شده است بستر باز اشتراک داده و بازار شهر هوشمند را در کشور ایجاد کنیم.

منبع: آنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا