اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرگزارشهوش مصنوعی

رشد اقتصادی با هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
دکتر علی رسولی‌زاده

ظهور فناوری هوش مصنوعی و پیشرفت تکنولوژی بر کل جهان تأثیر گذاشته است. کارشناسان و تحلیلگران بازار کسب‌وکار، صنعت هوش مصنوعی را بسیار امیدوارکننده ارزیابی می‌کنند و حتی به کسب‌وکارهای زیادی توصیه می‌کنند که مشاغل مربوط به این فناوری را انتخاب نمایند. پیشرفت فناوری هوش مصنوعی متناسب با نیازهای کسب‌وکار از یک طرف و استقبال از این فناوری از سوی فعالان اقتصادی برای پیشبرد اهداف خود از طرف دیگر، بدون شک فناوری «اقتصاد دیجیتال» را به نحوی در فضای کسب‌وکار رونق خواهد داد که اقتصاد یک کشور از پرتو آن، سرعت بیشتری خواهد گرفت. این مقاله به مطالعه توسعه فناوری هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال می‌پردازد. هدف از تحقیق انجام‌شده در این مقاله، تحلیل زمینه‌های کاربرد مؤثر هوش مصنوعی در حوزه کسب‌وکار دیجیتالی است.

اهمیت هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی فعالیت‌های اقتصادی، تراکنش‌های تجاری و تعاملات حرفه‌ای است که توسط فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات امکان‌پذیر می‌شود. واژه اقتصاد دیجیتال را برای اولین بار، دان تاپسکات در سال ۱۹۹۵ در کتاب پرفروش خود به نام «اقتصاد دیجیتال: وعده و خطر در عصر هوشمندی شبکه‌ای» ابداع کرد.

با سرایت فناوری هوش مصنوعی به موقعیت‌های کسب‌وکار، نحوه تعامل اقتصاد با کسب‌وکار افراد تغییر یافت و اهمیت هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکار الکترونیکی روزافزون گشت و به عنوان یکی از مهم‌ترین تحولاتی محسوب شد که هوش مصنوعی از طریق پیوند علم و فناوری ایجاد نمود. می‌توان گفت اقتصاد دیجیتال نشان‌دهنده حرکت به انقلاب صنعتی چهارم است. انقلاب صنعتی سوم که گاهی «انقلاب دیجیتال» نامیده می‌شود، به تغییراتی اشاره دارد که در اواخر قرن بیستم با گذار از دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال رخ داد. چهارمین انقلاب صنعتی مبتنی بر انقلاب دیجیتال است، زیرا امروزه فناوری‌ها به پل زدن بین دنیای فیزیکی و سایبری ادامه می‌دهند.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

این زاییده هوش مصنوعی، چنان بر اقتصاد سنتی پیش افتاده است که بی‌شک بدون تغییر و تحولاتی که در روند امور مالی و کسب‌وکار ایجاد کرده است، آینده‌ای برای رشد اقتصادی وجود نخواهد داشت و در واقع بدین شکل اهمیت هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال مشخص می‌گردد. از طرفی، رشد اقتصاد دیجیتال، باعث می‌شود که کسب‌وکارهای کوچک قوی‌تر شوند. کسب‌وکارهای کوچک از اتوماسیون استفاده می‌کنند، تا به کالاها و خدمات دیجیتال خود فرصت مبارزه بدهند.

اتوماسیون نیز با خودکار کردن فعالیت‌های بازاریابی، فروش دیجیتال و حتی کارهای چندوجهی مانند حمل‌ونقل، تکمیل و خدمات مشتری، به کاهش هزینه‌ها برای مشاغل کوچک کمک می‌کند. همین امر در مورد مشاغل بزرگ نیز صدق می‌کند. به عبارت دیگر، اقتصاد دیجیتال توانایی استفاده از فناوری‌ها برای اجرای وظایف و شرکت در فعالیت‌هایی را نشان می‌دهد که در گذشته امکان‌پذیر نبودند. علاوه بر آن، این فناوری نیاز سازمان‌ها و افراد را برای استفاده هرچه بهتر، سریع‌تر و متفاوت‌تر از فناوری‌ها مرتفع می‌کند.

اگر بخواهیم اهمیت هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال را از زاویه‌ای دیگر بنگریم، باید بگوییم هوش مصنوعی استاندارد بهره‌وری و کارایی را به طرز چشمگیری متحول کرده است، به طوری که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در سراسر جهان روش کار خود را برای تطبیق با این فناوری تغییر داده‌اند. در مجموع، اقتصاد جهانی دستخوش دگرگونی دیجیتالی است که این اتفاق با سرعت سرسام‌آوری در حال وقوع است.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

آینده اقتصاد دیجیتال

کارشناسان کسب‌وکار بر این باورند که اقتصاد دیجیتال در ابتدای راه است. آن‌ها معتقدند که برای رقابت در سال‌های آینده، سازمان‌ها به رهبران و کارکنانی نیاز دارند که قادر به نوآوری در این خصوص باشند و همچنین از فناوری‌های نوظهور امروزی مانند اینترنت اشیاء و پاسخگویی بیشتر و کارآمدتر و مؤثرتر برای ارتباط بهتر با مشتریان استفاده کنند. علاوه بر این، سازمان‌ها باید برای کشف بهترین روش برای توسعه یا استفاده از فناوری‌های نوظهور با پیشروی اقتصاد دیجیتال آمادگی خود را اعلام کنند و این مسائل، بی‌شک آینده اقتصاد دیجیتال را روشن‌تر خواهد کرد.

دگرگونی اقتصاد از سنتی به دیجیتال، تصورات مرسوم را در مورد چگونگی ساختار کسب‌وکارها، نحوه دستیابی مصرف‌کنندگان به کالاها و خدمات و اینکه دولت‌ها چگونه باید با چالش‌های نظارتی جدید سازگار شوند، تغییر می‌دهد. در واقع، هوش مصنوعی با ارائه این فناوری، به‌ویژه از زمان همه‌گیری COVID-19، به اقتصاد جهانی کمک کرد و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، شرکت‌هایی موفق عمل خواهند کرد و سودآورتر خواهند بود که از سیستم‌های اینترنت پشتیبانی می‌کنند و با نفوذ بیشتر هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال، این موفقیت کم‌کم همه سازمان‌ها را در بر خواهد گرفت.

هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال

هوش مصنوعی با همه چیز در زندگی روزمره ما در هم تنیده شده است، از فیلتر کردن ایمیل گرفته تا تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده در بورس‌های بی‌ثبات. در واقع، فناوری هوش مصنوعی بیش از نیم قرن است که مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در طول توسعه این رشته از حوزه فناوری اطلاعات، علاقه به حوزه امیدوارکننده اقتصاد دیجیتال، بسته به دستاوردهای علمی و توسعه اقتصاد به واسطه این فناوری متفاوت بود.

طی ۱۰ سال گذشته، پیشرفت‌های مهم زیادی در بهبود روند هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال صورت گرفته است و بازار فناوری اطلاعات کاربردهای احتمالی جدیدی را برای هوش مصنوعی شناسایی کرده است. واقعیت این است که اقتصاد و سازمان‌های تجاری باید از نفوذ هرچه بیشتر هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال برای حفظ رقابت و توسعه زیرساخت‌های خود استفاده کنند که دولت‌ها را وادار می‌کند به رقابت فناوری بپیوندند، تا از این طریق، اقتصاد را تحریک کنند، موقعیت‌های سیاسی خود را تقویت نمایند و در نهایت استانداردهای زندگی مردم را بهبود بخشند.

به کلام دیگر، هوش مصنوعی یک فناوری برجسته است که قبلاً جهان را به سمت بهتر شدن تغییر داده است. این فناوری واقعیتی را به وجود آورده است که در آن فرایندهایی در حال انجامند که مردم برای انجام آن‌ها روزهای زیادی را سپری می‌کردند و در حال حاضر، این ماشین‌ها هستند که همه آن امور را در کمتر از چند دقیقه انجام می‌دهند. پیشرفت هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال به همین طریق، امور کسب‌وکار و سیستم دادوستد را با سرعت و دقت انجام می‌دهد.

نتیجه‌گیری

حقیقت امر گویای این مسئله است که ظهور و کاربرد فناوری‌های جدید هوش مصنوعی همچون اقتصاد دیجیتال، در ساختار رو به رشد کسب‌وکارهای الکترونیکی رو به افزایش است. به نظر می‌رسد در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته اکثر امور زندگی و حوزه‌های کسب‌وکار از طریق این گونه سیستم‌های هوشمند اداره می‌شوند و رهبران هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش داده و استراتژی‌هایی در مقیاس بزرگ برای پیاده‌سازی این فناوری برای رشد ارزش کسب‌وکار ابداع می‌کنند. همین موضوع باعث شده است، تا پیشروی هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال و فناوری نوین حاضر در محصولات آن به یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال فریبنده‌ترین فناوری‌های امروزی در جهان تبدیل شود.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا