سلامت و پزشکی هوشمند

نقش هوش مصنوعی در تشخیص سکته مغزی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص سکته مغزی را بهبود ببخشد.

بر اساس یک پژوهش جدید که در نشست سالانه «انجمن جراحی مداخله‌ای عصبی» آمریکا (SNIS) ارائه شد، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد چه زمانی فرد بیمار دچار سکته مغزی ناشی از انسداد عروق بزرگ LVO)) شده است و همین امر نیز می‌تواند فرد را برای دریافت سریع جراحی درون عروقی (جراحی اندوواسکولار) آماده سازد.

بایستی دانست تشخیص سریع در این مورد، امری حیاتی به حساب می‌آید و می‌تواند برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند، بین زندگی با معلولیت و یا توانبخشی تفاوت ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، در این پژوهش از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص انحراف نگاه از یک برش نگاری کامپیوتری بدون کنتراست (ان سی سی تی اسکن) استفاده شد. این اسکن‌ها پیش بینی می‌کنند آیا یک بیمار دچار سکته مغزی ناشی از انسداد عروق بزرگ شده است یا خیر. در صورتی که بیمار دچار این نوع سکته شده باشد، می‌تواند به سرعت جراحی درون عروقی را انجام دهد.

جراحی درون عروقی (جراحی اندوواسکولار) که به اختصار «EVT» خوانده می‌شود، یک روش کم تهاجمی است که از کاتتر برای بازکردن سریع عروق گرفته شده در مغز استفاده می‌کند. بایستی دانست با هر ساعتی که درمان انجام نمی‌شود، مغز نورون‌های فراوانی را از دست می‌دهد که برابر با ۳.۶ سال پیری است. برای همین هم در چنین مواردی مهم است که بیماران بلافاصله به بیمارستان انتقال داده شوند و در نزدیک‌ترین زمان ممکن، چنین درمانی را دریافت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا