سلامت و پزشکی هوشمندهوش مصنوعی

نقش هوش مصنوعی در زمینه سلامت و چالش‌های پیش‌ِروی آن

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دکتر نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر نقش مهم هوش مصنوعی در زمینه سلامت و چالش‌های پیش‌ِروی آن تأکید کرد و گفت: کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت شامل موقعیت‌هایی متنوع در تشخیص و پیش‌آگهی بیماری، طراحی و کشف داروهای تازه و حتی یاری رساندن به اتخاذ تصمیم‌ در سیاست‌گذاری حوزه سلامت است.

او ضمن ابراز خرسندی از اجرای پروژه‌هایی متنوع با اهداف پژوهشی یا تجاری که نمایانگر توانایی و علاقه زیاد دانشگاه و بخش خصوصی به این موضوع است توضیح داد: در مورد ویروس کرونا، چندین پروژه توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و به‌ویژه ستاد مقابله با کرونای تهران به انجام رسیده که با استقبال مردم نیز مواجه شده است. خوشبختانه کشور ما به چندین دلیل برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت، دارای ظرفیت‌های زیادی است که به کارآفرینان و پژوهشگران ایرانی امکان رقابت در سطح جهانی را می‌دهد. وجود نیروی انسانی متخصص هوش مصنوعی در کشور یکی از این دلایل است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

معاون درمان ستاد کرونای تهران افزود: با ظهور کرونا، سیستم‌های درمانی و شرکت‌های حوزه سلامت سراسر جهان برای جلوگیری از گسترش این بیماری دست‌به‌کار شدند. پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی هم نرم‌افزارهای متعددی را برای مقابله با بیماری کرونا در زمینه‌های گوناگون، مثلِ پیشگیری هوشمند، درمان‌های شخصی‌سازی‌شده، پیش‌بینی‌های اپیدمیولوژیکی و توسعه واکسن و داروهای جدید، ارائه کرده‌اند، که مشابه یکی از این پروژه‌ها نیز توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی در کشور ما توسعه یافت و در دسترس عموم قرار گرفت. یکی از دیگر نمونه‌های داخلی نیز پروژه‌ای با همکاری دانشگاه آکسفورد است که به پیش‌بینی وضعیت بیماران بستری کرونا بر اساس داده‌های آزمایشگاهی می‌پردازد.

او با اشاره به اپلیکیشن «ریسک من»، که برای پیش‌بینی ریسک حاد شدن وضعیت بیماران به یاری هوش مصنوعی طراحی و عرضه شده است، ابراز داشت: این اپلیکیشن در هسته خود از مدل هوش مصنوعی‌ای برای پیش‌بینی زودهنگام علائم و احتمال فوت بیمار بر اثر کرونا استفاده می‌کند که به بهبود نتیجه درمانی بیماران منجر می‌شود. در این پروژه از داده‌های بیش از صد هزار بیمار مبتلا به کرونا که در سال ۱۳۹۹ به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند استفاده شده است. از زمانی که ستاد مقابله با بیماری کرونای استان تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰ از اپلیکیشن «ریسک من» رونمایی کرده تا کنون بیش از یک ‌میلیون نفر در داخل کشور از پیش‌بینی‌ها و راهنمایی‌های این اپلیکیشن بهره‌مند شده‌اند. مقاله علمی این پروژه هم با همکاری پژوهشگران بین‌المللی به چاپ رسیده است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

نادر توکلی، در مورد موانع توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه سلامت بیان کرد: از جمله موانع موجود از سمت مدیریت‌های کلان و نهادهای نظارتی می‌توان به چندگانگی در نرم‌افزارهای ثبت اطلاعات پزشکی در کشور، وجود نداشتن سازوکار قانونی مناسب برای تأیید نرم‌افزارهای حوزه درمان و همکاری نکردن برخی از مراکز درمانی در زمینه گردآوری داده‌های اولیه اشاره نمود. در میان موانع و مشکلاتی که در بخش خصوصی وجود دارد نیز می‌توان به نبودِ شفافیت در انتشار داده‌ها و مقالات علمی مناسب، عدم همکاری مناسب بخش خصوصی با نهادهای قانونی تصمیم‌گیرنده و خودداری سرمایه‌گذاران سنتی از سرمایه‌گذاری درازمدت در این حوزه اشاره کرد. البته این محدودیت‌ها، موانع و مشکلات می‌تواند با اقدام‌های مناسب به‌سرعت برطرف شود.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا