ارزدیجیتالگفت و گو

نگاه احتیاطی خاورمیانه به بازار رمزارزها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

طی سه سال گذشته کشورهای خاورمیانه تلاش بسیاری برای درک و تحلیل شرایط و آینده رمزارزها داشته‌اند، چرا که تاثیرگذاری بلاکچین و زیرساخت توکن‌سازی آن نشان از فرصت‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی در جهان دارد. در سال‌های اخیر تقریبا تمامی‌کشورهای دنیا بحث اقتصاد توکنی را مورد بررسی قرار داده‌اند. سازمان‌های دولتی و خصوصی، در رابطه با منافع و مضرات روش‌های انطباق‌پذیری پژوهش‌هایی را به اتمام رسانده‌اند که گزارش‌های بررسی یورو دیجیتال توسط بانک مرکزی اروپا، مجموعه جلسات سازمان ملل در خصوص UNCITRAL و گزارش‌های IMF و FATF از نمونه‌های این تلاش‌ها است.

مدیرعامل صرافی «بیتمکس» با بیان این مطلب گفت: هدف عموم مردم، از خرید رمزارزها و توکن‌های سرمایه‌گذاری نسبت به هدف دولت‌ها از بررسی ارزهای دیجیتال متفاوت‌ است. به عقیده برخی کارشناسان، رمز ارزها از دید مردم،  تنها یک فرصت سرمایه‌گذاری نیستند، بلکه ابزاری برای جلوگیری از کاهش ارزش  پس‌اندازهای خود و مقابله با  بحران‌های مالی و تورم هستند. رفتار مشترک مردم در همه کشورها موضوعی قابل توجه است. بسیاری از دارندگان بیت‌کوین در آمریکا و اروپا عموما جوانانی هستند که علاوه بر عدم اعتماد به سیستم‌های مالی دنیا و کشور خود، علاقه بسیاری به حفظ پس‌انداز خود در برابر افت ارزش دلار دارند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بنیامین عباسی  افزود: پس از کرونا و بحران‌های مالی در بخش مسکن یا تروریسم جهانی، الزام وجود فضای غیرمتمرکز و شفاف بیشتر شد و خاورمیانه هم از این موضوع مستثنی نبود. در این باره کشورهای مختلف سه رویکرد مختلف داشته‌اند. رویکرد ابتدایی اکثر کشورهای جهان و خاورمیانه این بود که رمزارزها و به خصوص بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت استفاده نشود، این موضوع در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان به صورت بیانیه بانک‌های مرکزی و در کشورهایی مثل کویت، عربستان و امارات هم به صورت قوانین به عموم مردم اعلام شد. دلیل اصلی این تصمیم، جلوگیری از جایگزینی رمزارزها با ارز محلی بود. در کشور ما هم این موضوع در قبال مصوبه هیات وزیران انجام شد که درآن گفته شده بود «ریسک این گونه تبادلات کاملا برعهده تبادل‌کنندگان است»

وی در ادامه افزود: رویکرد دوم کشورهای خاورمیانه آزادسازی تبادل بیت‌کوین و رمزارزها و ارائه مجوزهای مربوطه بود. در این میان دو کشور بحرین و ترکیه با صدور مجوزهای صرافی آنلاین این گونه تبادلات را قانونی کردند. رویکرد سوم که تقریبا در همه کشورهای خاورمیانه اعمال شد، تمرکز روی ارز دیجیتال بانک مرکزی بود. CBDC‌های بانک‌های مرکزی به جلسات مقامات ارشد مالی و اقتصادی ورود کردند و ایجاد رمزارزهای محلی در مرحله تست، آزمون و تحقیق شروع شد.

عباسی در ادامه گفت: این سه رویکرد برای کنترل، نظارت و در عین حال ایجاد زیرساخت‌های حمایتی برای توسعه رمزارزها طراحی و توسعه داده می‌شوند.

اما رفتار کشورهای محتلف جهان در قبال رمزارزها کاملا متفاوت از هم است. در کشوری مثل آمریکا به علت آشنایی عمومی ‌مردم با بازارهای مالی و بورس، فضای تبادل و ترید به شدت مورد علاقه کاربران است، در عین حال استفاده ماینینگ یا همان استخراج رمزارزها در این کشور مغفول است. در نقطه مقابل چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان زیرساخت ماینینگ دنیا توانست سهم بسیاری را در تولید رمزارزها داشته باشد.

به گفته مدیر عامل صرافی «بیتمکس» چند روز پیش در آمریکا اولین صندوق سرمایه‌گذاری ETF با پشتوانه معاملات رمزارزی در بورس آمریکا لیست شد. این موضوع در دو نمایشگاه Crytpto Expo ۲۰۲۱ و Gitex در  دبی مورد توجه کاربران این حوزه قرار گرفت. گام مثبت امارات برای در اختیار گرفتن بازار رمزارزها استقبال بالای این کشور از صندوق‌های بیت کوین و حتی مجوز دادن به برخی سایت‌های تبادل در مناطق آزاد عجمان و ابوظبی طی چند ماه گذشته بود. 

عباسی در ادامه گفت: کشورهایی مانند قطر همچنان نگاه احتیاطی خود را به رمز ارزها  حفظ کرده و ورود سرمایه‌ها به این حوزه را نیازمند بلوغ بیشتر بازار می‌بیند. بانک «دویچه بنک» آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور طی یک سال گذشته به عموم دارندگان حساب در این بانک اجازه ایجاد حساب بیت کوینی در کنار حساب‌های یورویی را داده است این مجوز قبل از ورود بانک مرکزی اروپا به موضوع رمزارزها و همزمان با سوئیس صادر شد. باید توجه داشت که یکی از اصلی‌ترین سهامدار دویچه بانک آلمان شیخ احمد آل‌ثانی، نخست‌وزیر سابق قطر همراهی خوبی در پیاده‌سازی این رویکرد داشت. انتظار می‌رود که روند قطر هم شباهت زیادی به آنچه در آلمان رخ داده است داشته باشد.کویت اما تمرکز خود را روی دینار دیجیتال گذاشته و همچنان با ورود بیت‌کوین و محیط‌های تبادل مخالفت جدی دارد.

ژوی اظهار کرد: عربستان سعودی نیز همگام با امارات متحده در این روند پیش می‌رود و سیاستی خنثی را در قبال بیت‌کوین پیش گرفته است، اما تمرکز اصلی عربستان سعودی روی CBDC خود و تبادل رمزارز ملی با دیگر کشورها است به نحوی که بتواند تبادلات کالایی و بازرگانی خود را با رمزارز خود انجام دهد. شفافیت، قابلیت رهگیری، جلوگیری از تقلب و ساده‌سازی نقل و انتقال بین‌المللی، اهداف اصلی این پروژه هستند. در حال حاضر پروژه Lionrock تبادل آزمایشی CBDC بانک‌های مرکزی عربستان، امارات، چین و هنگ‌کنگ را در مرحله تست دارد. این قوانین در خصوص فعالیت در این کشورها وجود دارد، اما در واقعیت شهروندان این کشورها همچنان در سایت‌هایی چون Binance و Coinbase فعال هستند و به تازگی هم سایت Rain در بحرین پیشتاز محیط‌های تبادلی شده است.

عباسی در پایان گفت: می‌توان باور داشت در مرحله جدیدی از تولد قوانین و زیرساخت‌های قانونی برای استفاده بیشتر رمزارزها چه از نوع عمومی ‌مانند بیت‌کوین و چه از نوع رمزارزهای محلی مثل CBDC طی ۶ ماه آینده هستیم.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا