اقتصاددیجیتالدولت دیجیتالگزارش

حمایت مالی طرح جهش هوشمندسازی از زیست بوم نوآوری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

قرار است در طرح جهش هوشمندسازی از شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های نوپا یا کوچک- متوسط حمایت‌های مالی صورت گیرد. شرط پرداخت این تسهیلات، فعالیت در حوزه‌های دارای اولویت برای ستاد اقتصاد دیجیتال است و میزان تسهیلات پرداختی به سطحی بستگی دارد که این شرکت‌ها در آن قرار می‌گیرند.

در نشست رونمایی از طرح جهش هوشمندسازی، برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از زیست بوم هوشمندسازی کشور تشریح شد. در این نشست حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حوزه فعالیت و مسئولیت گسترده این ستاد از لزوم تعیین اولویت برای رسیدن به اهداف و سند چشم‌انداز تعیین شده سخن گفت.

حمایت مالی طرح جهش هوشمندسازی از زیست بوم نوآوری

او گفت: ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای یکی از رسالت‌های خود مبنی بر توسعه فناوری‌های نوظهور و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی، طرحی را با عنوان «جهش هوشمندسازی» برنامه‌ریزی کرده است.

ملازاده ادامه داد: این طرح بر اساس اولویت‌های فناورانه و مسئله‌محور ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ارائه شده و مخاطبین طرح، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های نوپا یا کوچک- متوسطی خواهند بود که در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین، واقعیت مجازی، فین‌تک، سلامت دیجیتال، انرژی و کشاورزی هوشمند فعالیت کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: در این راستا پنج ماه پیش موفق به اخذ مجوز و راه‌اندازی صندوق پژوهش‌های فناوری دیجیتال شدیم تا در راستای تامین مالی شرکت‌های فعال در این حوزه اقدام کنیم.

ملازاده در ادامه به تکلیف دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی اشاره کرد و گفت: بنابر قانون ۳.۵ درصد از این رشد باید از طریق افزایش بهره‌وری حاصل شود و ما در این ستاد وظیفه داریم به بخش‌های دولتی و غیردولتی کمک کنیم.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

در ادامه این نشست امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال، طرح جهش هوشمندسازی را بر حوزه فناوری متمرکز دانست و گفت: مخاطب این طرح مراکز نوآوری، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که می‌توانند پس از طی مراحل ارزیابی و دسته‌بندی از حمایت‌های ستاد برخوردار شوند.

او افزود: ارزیابی برای مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها آنها را در چهار سطح مختلف طبقه‌بندی کرده و در هر سطح از حمایت‌های متنوعی برخوردار می‌کند و حمایت‌های ستاد از هر مجموعه بسته به سطح‌بندی این مرحله است. در تمام مراحل پس از ارزیابی طرح استارت‌آپ‌ها و تعیین KPI قابلیت تبدیل به بلاعوض وجود دارد.

بر اساس آنچه در طرح جهش هوشمندسازی اعلام شده سطح ۱ شامل تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر استارت‌آپ معرفی شده برای حداکثر چهار استارت‌آپ که در ارزیابی تأیید شود خواهد بود.

در سطح ۲ تسهیلات تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای هر استارت‌آپ معرفی شده برای حداکثر سه استارت‌آپ که در ارزیابی تأیید شود. در سطح سه تسهیلات تا سقف ۶۰ میلیون تومان برای هر استارت‌آپ معرفی شده برای حداکثر ۲ استارت‌آپ که در ارزیابی تأیید شود. در سطح چهار نیز تسهیلات تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای هر استارت‌آپ معرفی شده برای حداکثر ۱ استارت‌آپ که در ارزیابی تأیید شود، است.

بر اساس این طرح در زمینه حمایت از شرکت‌های نوپا یا کوچک- متوسط نیز، ابتدا اطلاعات مربوط به شرکت در پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی بارگذاری خواهد شد. پس از ارزیابی اولیه شرکت‌ها بر اساس تعداد پرسنل، تراز مالی و … به دو گروه دسته بندی خواهند شد.

در شرکت‌های نوپا تسهیلات توسعه محصول تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، تسهیلات توسعه بازار تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، تسهیلات مرتبط با زیرساخت به شرط ارائه زیرساخت با مشارکت طرف سوم تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

شرکت‌های نوپا باید علاوه بر مستندات مربوط به محصول، برنامه عملیاتی خود را در راستای هر یک از موارد ذکر شده در بازه ۶ ماهه الی یک ساله ارسال کنند.

در بخش شرکت‌های کوچک- متوسط تسهیلات توسعه محصول تا سقف یک میلیارد تومان، تسهیلات توسعه بازار تا سقف یک میلیارد تومان،تسهیلات مرتبط با زیرساخت به شرط ارائه زیرساخت با مشارکت طرف سوم تا سقف ۱۵ میلیارد تومان خواهد بود

شریفیان در ادامه این نشست اعلام کرد شتاب‌دهنده‌ها یا مراکز نوآوری علاقه‌مند می‌توانند پس از تکمیل اطلاعات پروفایل خود در وب‌سایت aimatch.ir، وارد پروسه ارزیابی شوند. در مرحله ارزیابی شتاب‌دهنده یا مرکز نوآوری، پس از تکمیل پروفایل اطلاعاتی و فرم ارزیابی، کارشناسان بر اساس چک لیست نمرات، هر یک از شتاب‌دهنده‌ها یا مراکز نوآوری را در یکی از چهار سطح ذکر شده دسته‌بندی می‌کنند.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در ادامه محمد مهدی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه دیجیتال با اشاره به اینکه صندوق‌های تخصصی وظیفه تسهیل ارائه خدمت در حوزه فعالیت خود را دارند، گفت: در حوزه اقتصاد دیجیتال صندوق تخصصی وجود نداشت و این حوزه مغفول مانده بود، البته معاونت و فناوری از چهار سال پیش پیگیر راه‌اندازی این صندوق بود و در نهایت اسفند پارسال مجوز فعالیت صادر شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه چند ماموریت و خدمت اصلی را دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از خدمات ارائه ضمانت‌نامه برای شرکت‌هاست، ضمانت نامه‌ای که صندوق‌های پژوهشی و فناوری ارائه می‌دهند هم‌تراز ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

مهدی‌زاده موسوی افزود: اعطای تسهیلات به شرکت‌های این حوزه با توجه به نیاز آنها یکی دیگر از خدمات صندوق است و در واقع در جهش هوشمندسازی شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره و سهل‌الوصول به عنوان یکی از فرصت‌ها طرح استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق توسعه دیجیتال به سرمایه‌گذاری و مشارکت در قالب VCها در مراحل مختلف فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز اشاره کرد. او همچنین از گستردگی حوزه فناوری سخن گفت و ادامه داد: در این حوزه تنها یک بازیگر نمی‌تواند ادعای متولی‌گری و حمایت‌گری داشته باشد، لذا در جهت جهش هوشمندسازی در تلاشیم از ظرفیت سایر بازیگران این حوزه از جمله نهادهای مالی و اعتباری که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان فعالند استفاده کنیم.

او به انرژی، سلامت، فین‌تک، کشاورزی و امنیت دیجیتال به عنوان حوزه‌های محوری و دارای اولویت صندوق برای حمایت‌های مالی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تجمیع منابع صندوق‌های تخصصی که در این حوزه‌ها فعال هستند بتوانیم طرح را با موفقیت بالایی به انجام برسانیم.

مهدی‌زاده موسوی همچنین از مزیت نسبی استان‌های مختلف کشور سخن گفت و ادامه داد: این ذات اقتصاد دیجیتال است و ما نیز سعی کردیم طرح‌های حمایتی خود را صرفا به تهران محدود نکنیم و در این راستا با صندوق‌های استانی در تعامل و ارتباطیم.

در پایان این نشست ملازاده در پاسخ به پیوست در خصوص سقف تعیین شده برای ستاد هوشمندسازی در راستای اجرای طرح جهش هوشمندسازی، با بیان اینکه محدودیت مالی نداریم، گفت: اگر مطمئن شویم برای مثال شتاب‌دهنده‌ای می‌تواند حتی ۱۰ طرح را به صورت همزمان انجام دهد نیز حمایت‌های مالی خود را انجام خواهیم داد و سطح‌بندی انجام شده صرفا به دلیل ایجاد یک چارچوب و قالب برای ارائه این حمایت‌هاست. ما برنامه و سود تجاری را از این حمایت‌ها دنبل نمی‌کنیم و صرفا به دنبال بقا و ارتقای این اکوسیستم هستیم، اما برای حصول اطمینان از نتیجه‌بخش بودن این حمایت‌ها برنامه‌های تجاری شرکت‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و… را به دقت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منبع: عصرایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا