دولت دیجیتال

هوشمندسازی دستگاه قضایی با اجرای طرح پرونده های تمام الکترونیک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رییس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد: در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی ، اجرای طرح پرونده های تمام الکترونیک در دادگستری استان آغاز شده است.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از مهر، علی صالحی رییس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: با استناد به ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و در راستای توسعه دادرسی الکترونیک و هوشمند سازی دستگاه قضایی، اجرای طرح پرونده های تمام الکترونیک در دادگستری هرمزگان آغاز شده است.

وی یادآور شد: اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، ضریب امنیتی پرونده‌ها را نیز افزایش می دهد و موجب تسریع در رسیدگی ها و تسهیل امور اداری خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، چالاک سازی و چابک سازی سازمان، حفظ حریم خصوصی افراد، کاهش نیاز به مراجعات حضوری مردم به مراجع قضایی، ارتقای ضریب امنیت در نگهداری پرونده‌های فیزیکی و مستندات کاغذی آنها و جلوگیری از دسترسی عوامل غیرمجاز، افزایش سرعت دسترسی از طریق سامانه های دیجیتال به اطلاعات پرونده توسط اشخاص مجاز و جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی از مشخصات سجلی اشخاص را از دیگر امتیازات تشکیل پرونده الکترونیکی نسبت به پرونده فیزیکی ذکر کرد.

صالحی در ادامه افزود: بر اساس ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی مانند ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوا، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و نیابت قضایی، با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی، بلامانع است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تأکید کرد: با توجه به تدابیر اتخاذ شده و آماده سازی زیرساخت‌های لازم توسط معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان، در شروع این طرح فرآیند تشکیل پرونده الکترونیک برای, ۴۵ عنوان خواسته یا اتهام در دادگاه ها، دادسراها و شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان عملیاتی شده و با اجرای کامل طرح پرونده های تمام الکترونیک قضایی در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف کامل نگهداری پوشه‌ها و مستندات کاغذی پرونده‌ها در دستگاه قضایی استان خواهیم بود.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا