اقتصاددیجیتالدولت دیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

هوشمندسازی کد پستی در شرکت ملی پست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

امیررضا توکلی، مدیر عامل شرکتی دانش‌بنیان، از هوشمندسازی کد پستی در شرکت ملی پست خبر داد. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات خود در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای مجهز شدن به فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی داشته است و برای نمونه در ماه گذشته افتتاح بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ (دسته‌بندی و مرتب‌سازی) هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور از تازه‌ترین دستاوردهای این شرکت در زمینه هوشمندسازی بود. هوشمندسازی کد پستی نیز اقدام مهم و جدید این شرکت است.

توکلی در جریان نشست خبری هوشمندسازی کد پستی در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران درباره مراحل شکل‌گیری ایده و اجرایی شدن این طرح گفت: ما از سال ۱۳۹۴ ایده «صاپست» را با مسئولان شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مطرح کردیم و خوشبختانه با تلاش متخصصان توانستیم بنا بر نیازی که در شرکت ملی پست احساس می‌شد، مشکل کد پستی را که یک کد مکان‌محور بود با سامانه صاپست از میان برداریم.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

او در معرفی «صاپست»، که مخفف «صندوق الکترونیکی پست» است، چنین اظهار داشت: صاپست یک نشانی همراه و همیشگی است که به انتخاب اشخاص پس از ثبت ‌نام در وبگاه صاپست ایجاد می‌گردد و بعد از آن این شناسه جایگزین نشانی افراد جهت ارسال و دریافت مرسولات خواهد شد. در آینده‌ای نه چندان دور کلیه خدمات شهری مکان‌محور با ارائه این شناسه قابل دریافت خواهد بود.

طبق گفته مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، سامانه صاپست با هوشمندسازی خدمات باعث شده هر شخص بتواند شناسه مخصوص به خود را داشته باشد. کد پستی و اطلاعات صاپست مکمل هم محسوب می‌شوند. صاپست می‌تواند مشکلاتی همچون برگشت محصولات، تغییر و جابه‌جایی محل سکونت اشخاص در سطح کشور را نیز از میان بردارد. این طرح در سال گذشته به کل کشور ابلاغ شد و تا کنون ۱۶ هزار دفتر پیشخوان و ۱۴۰۰ دفتر دولتی از این سامانه بهره‌مند شده‌اند.

توکلی در مورد اهداف هوشمندسازی کد پستی با صاپست چنین توضیح داد: هدف اصلی صاپست، ارائه خدمات زیرساختی در جهت بهبود بخشیدن آدرس‌دهی به مخاطبان است که این نیاز از راه ایجاد یک صندوق الکترونیکی برای دریافت انواع خدمات پستی و شهری برآورده می‌شود. مدیریت صندوق شخصی پستی جهت ارسال و دریافت برای اشخاص حقیقی، حقوقی و صاحبان کسب و کار هم از همین طریق میسر می‌گردد.

او افزود: مشتریان بعد از بارگذاری اطلاعات خود در وبگاه صاپست قادر به برگزیدن چندین آیدی و شناسه برای خود خواهند بود. آن‌ها می‌توانند شماره تلفن همراه و کدملی خود را در سامانه بارگذاری کنند تا اطلاعاتشان در سامانه صاپست بارگذاری شود. با همکاری شرکت ملی پست برچسب آدرس فرستنده حذف گردیده و اطلاعات گیرنده درج شده است. یکی از مشکلاتی که تا پیش از این اشخاص معمولاً با آن مواجه بودند فراموشی کد پستی عامل بود؛ اما در حال‌ حاضر با هوشمندسازی کد پستی این مشکل هم برطرف شده است و افراد می‌توانند با ثبت اطلاعات مورد نظر در صاپست آیدی خود را روی بسته پستی درج کنند.

امیررضا توکلی، درباره مزایای دیگر هوشمندسازی کد پستی و استفاده از صاپست بدین نکته اشاره کرد که از این پس دیگر شاهد بدخط نوشته شدن نشانی‌ها نخواهیم بود. او در پایان ابراز کرد: صاپست در ۱۸ هزار دفتر پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متصدیان از طریق صاپست، شناسه گیرنده و فرستنده را در سامانه درج می‌کنند و می‌توانند اطلاعاتی را که مشتریان پیش از آن در سامانه بارگذاری‌ کرده‌اند ببینند.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا