پیشنهاد سردبیرفناوری بلاک چینهوش مصنوعی

بنیانگذار فانتوم: ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین ممکن نیست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دنیاهای هوش مصنوعی و بلاک چین سال‌ها است که تیتر اخبار هستند و هرکدام وعده داده‌اند که انقلابی در کسب‌وکارها و تعامل‌های ما با دنیای تکنولوژی ایجاد می‌کنند. در همین حین و زمانی که بسیاری معتقدند ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند پیشرفت قابل‌توجهی را در حوزه تکنولوژی ایجاد کند، آندره کرونژه، بنیان‌گذار فانتوم گفته است که هوش مصنوعی و بلاک چین قابل‌ترکیب نیستند. وی دراین‌باره اشاره داشت که دو حوزه مذکور بسیار متفاوت هستند و ترکیب آنها بسیار سخت خواهد بود.

ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین

به نقل از بین‌کریپتو، کرونژه توضیح داد که بلاک چین برای سرعت پایین و ارتباطش با سیستم‌های متمرکز شناخته می‌شود. بااین‌حال، تمرکز و اولویت این حوزه بر شفافیت و امنیت است. تراکنش‌ها در فضایی غیرمتمرکز که قابل دست‌کاری نیست و در برابر حملات هکری مقاوم است ثبت و تأیید می‌شوند. چنین چیزی تکنولوژی بلاک چین را به پلتفرم ایده آل برای تراکنش‌های امن و مدیریت داده‌های حساس تبدیل کرده است.

از سویی دیگر، هوش مصنوعی با سرعت و قدرت پردازش بالا شناخته می‌شود. این دستاورد اما ازنظر کرونژه هزینه دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی اغلب مانند جعبه‌های سیاه در نظر گرفته می‌شوند. بدان معنا که تصمیمات گرفته شده و داده‌های مورداستفاده آنها همیشه شفاف نیست. چنین چیزی سؤال‌های اخلاقی زیادی ایجاد می‌کند و مسئولیت‌پذیری این حوزه در برابر اقداماتش را دشوار می‌کند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

با توجه به این تفاوت‌های بنیادی، ترکیب و همزیستی ترکیب AI و بلاک چین در یک سیستم محتمل نیست. درحالی‌که برخی پروژه‌ها ادعا کرده‌اند از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند اما ازنظر کرونژه این ادعاها تنها تلاشی برای افزایش قیمت توکن و قرار گرفتن در معرض دید سرمایه‌گذاران است. در واقعیت، بلاک چین باعث بهبود هوش مصنوعی نمی‌شود و هوش مصنوعی نیز نقشی در بهبود بلاک چین ندارد.

ممکن است در آینده شاهد سناریویی باشیم که بلاک چین‌ها سریع شوند و بتوانند گنجایش لازم برای برنامه‌های هوش مصنوعی را مدیریت کنند؛ اما آن زمان نیز سؤال اصلی باقی می‌ماند. چرا نیاز به چنین چیزی داریم، هوش مصنوعی و بلاک چین در رشد یکدیگر نقشی ندارند و نیازی نیز به ترکیب آنها وجود ندارد. کرونژه در پایان صحبت‌های خود افزود که ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین مانند ترکیب آب و روغن است.

تعقیب روند

برخی از رهبران حوزه ارزهای دیجیتال معتقدند که توکن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اتفاق بزرگ بعدی در صنعت کریپتو و چرخه صعودی بازار خواهند بود. در چند وقت اخیر و با رشد قیمتی این ارزها نیز به نظر آنها دیدگاه درست‌تری نسبت به کرونژه داشته‌اند.

آلت کوین‌هایی مانند FET، ALI و AGIX که همگی در حوزه هوش مصنوعی هستند با رشدهای فوق‌العاده بیش از ۲۰۰ درصدی همراه بوده‌اند. برخی از این ارزهای دیجیتال مانند IMGNAI در دو هفته ارزش خود را سه برابر کردند.

در همین حین، پروژه‌هایی مانند بیگ دیتا پروتکل و MDT که در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ محبوب بودند نیز باری دیگر خود را در معرض توجه قرار داده و به این موضوع اشاره داشته‌اند که چگونه از تکنولوژی هوش مصنوعی در بلاک چین‌های خود بهره می‌برند.

گفتنی است که توکن بیگ دیتا در هفته گذشته با رشد ۲۱۰۰ درصدی همراه شد و MDT نیز افزایش ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد. هر دو پروتکل از توکن‌های خود برای کالایی کردن داده‌ها استفاده می‌کنند و ارائه‌دهندگان و خریداران را قادر می‌سازند تا داده‌ها را به‌صورت امن و ناشناس مبادله کنند.

علیرغم حرکات صعودی این ارزها، رمز ارزهای بزرگ مانند بیت کوین و اتریوم رشدهای قیمتی بسیار کمتری داشته‌اند. بااین‌حال و در پی رشد قیمت‌ها، ارزش بازار ارزهای بزرگ در مسیر صعودی بوده و به ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده که نشان از علاقه و سرمایه‌گذاری‌های سنگین از سمت شرکت‌ها و مردم دارد.

در رابطه با هوش مصنوعی نیز، بیشتر علاقه و افزایش قیمت پس از راه‌اندازی ربات ChatGPT صورت گرفت. گفتنی است که سازنده این ربات اخیراً از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت خبر داده است. این افزایش علاقه سازمانی باعث شده تا تریدرهای حوزه کریپتو معتقد باشند که رشد بعدی در فضای ارزهای دیجیتال درزمینهٔ هوش مصنوعی خواهد بود.

منبع: فکت‌کوینز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا