پیشنهاد سردبیرفناوری بلاک چینهوش مصنوعی

چگونه هوش مصنوعی باعث رونق صنعت بلاک چین شد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
امین قورجیلی؛ ‌کارشناس فناوری اطلاعات

تمرکززدایی بلاک چین امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات در محیطی امن و شفاف را فراهم می‌کند، در حالی که هوش مصنوعی قابلیت تحلیل و پردازش این داده‌ها به روش‌های جدید و نوآورانه‌ای را فراهم می‌سازد. این دو فناوری به همراه یکدیگر می‌توانند عصر جدیدی از مشارکت و همکاری تکنولوژی‌محور را ایجاد کنند که در آن جوامع می‌توانند با یکدیگر برای حل مسائل پیچیده در یک محیط غیرمتمرکز و مطمئن همکاری کنند. از توسعه مدیریت زنجیره تامین و تراکنش و سیستم‌های مالی، تا ایجاد محیط امن و غیرمتمرکز برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ازکاربردهای بالقوه و نامحدود این همگرایی هستند.

نوآوری‌های انقلابی

ترکیب دو فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی منجر به خلق و ایجاد بازه وسیعی از محصولات و پروژه‌های ابتکاری جدید شده است که در حال تغییر نحوه زندگی و کار ما هستند. ترکیب این دو فناوری امکان ایجاد دارایی‌ها و الگوهای دیجیتال جدید را فراهم کرده و روش انجام تراکنش‌های مالی را تغییر داده است. زمینه دیگری که بلاک چین و هوش مصنوعی اثر قابل‌توجهی بر آن داشته، مدیریت داده است. ترکیب این دو فناوری امکان ایجاد بسترهایی برای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها را فراهم آورده است. در نهایت، بلاک چین و هوش مصنوعی اثر قابل‌توجهی بر زمینه مدیریت هویت یا عبارت شناخته‌شده در کسب‌وکار با عنوان شناخت مشتری داشته‌اند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

ارزش‌های اجتماعی بلاک چین و هوش مصنوعی

ترکیب فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی می‌تواند راه‌حل‌هایی ابداعی ارائه داده و صنایع مختلف مانند بازار‌های مالی، بازارهای سرمایه و حوزه سلامت را متحول کند. ارزش‌های منحصربه‌فرد این دو فناوری در زمان ترکیب منجر به فرصت‌های جدیدی می‌شود که هر یک به‌تنهایی امکان ظهور را نداشتند.

شفافیت و قابلیت اطمینان: یکی از ارزش‌های کلیدی فناوری بلاک چین قابلیت ایجاد شفافیت و ثبات در تراکنش‌ها است. زمانی که بلاک چین با هوش مصنوعی ترکیب می‌شود، این ترکیب منجر به سیستمی می‌شود که در آن تصمیماتی که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی گرفته می‌شوند قابل ممیزی و اطمینان هستند. این اتفاق منجر به مسوولیت‌پذیری بیشتری شده و در برنامه‌های کاربردی حساس، مانند تشخیص پزشکی یا تراکنش‌های مالی بسیار مفید واقع می‌شود.

غیرمتمرکزسازی: ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین امکان ایجاد یک سیستم دموکراتیک و توزیع‌شده را برای توسعه هوش مصنوعی فراهم می‌کند. این ارزش منجر به مشارکت بیشتر در توسعه و بهره‌برداری از مدل‌های هوش مصنوعی شده، که در نهایت منجر به ترویج بیشتر نوآوری و کاهش تمرکز توان در بازیگرهای اصلی این عرصه می‌شود. همچنین استفاده از بلاک چین برای ذخیره‌سازی و توزیع مدل‌های هوش مصنوعی یک دنباله قابل ممیزی ایجاد کرده و با ترویج بلاک چین و هوش مصنوعی می‌توان امنیت داده‌های عمومی را ارتقا بخشید.

مدیریت ایمن داده‌ها: ماهیت امن و رمزگذاری‌شده فناوری بلاک چین لایه‌ای از حفاظت برای داده‌های حساس مورد استفاده در الگوریتم‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کند. این امر به تضمین حریم خصوصی کمک کرده و میزان نقض اطلاعات و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی یا دستکاری داده‌ها در جهت ایجاد باورهای اشتباه یا تفکر جانبدارانه را کاهش می‌دهد.

بهبود کیفیت داده‌ها: ماهیت غیرمتمرکز و شفاف فناوری بلاک‌چین می‌تواند کیفیت داده‌های مورداستفاده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را افزایش دهد. با تعداد زیادی مشارکت‌کننده در اشتراک داده‌ها، داده‌های مورداستفاده در الگوریتم‌های هوش مصنوعی تنوع زیادی داشته و نماینده تعداد زیادی از مشارکت‌کنندگان خواهند بود. این امر منجر به تصمیم‌گیری و نتایج بهتر خواهد شد.

اشتراک کارآمد داده‌ها: فناوری بلاک چین امکان به اشتراک‌گذاری امن و کارآمد داده‌ها بین سازمان‌ها و اشخاص را فراهم می‌کند. از این طریق می‌توان بر چالش‌های مخازن داده غلبه کرده و همکاری در جهت توسعه و بهره‌برداری مدل‌های هوش مصنوعی را برای تحلیل و پالایش ارتقا بخشید. این امر منجر به تصمیم‌گیری بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر در مورد شبکه‌های بلاک چین توانمند‌شده با مدل‌های هوش مصنوعی می‌شود.

در سال‌های اخیر، ترکیب بلاک چین و هوش مصنوعی زمینه‌های جدیدی برای تولید ثروت ایجاد کرده است. یکی از جالب‌ترین کاربردهای این ترکیب، ایجاد iNFT و توکن‌های ALI است. ALI یک توکن رمزارز از شبکه هوش‌ مصنوعی آلثا است که تمرکز این شرکت روی تبدیل ‌شدن به یک سازمان تحقیق و توسعه برای ترکیب هوش مصنوعی مولد و فناوری بلاک‌چین است.

از آنجا که هوش مصنوعی آلثا در حال ترکیب قدرت هوش مصنوعی و توکن‌های NFT بوده است، هدف این شرکت استفاده از پتانسیل کامل هوش مصنوعی برای بشریت به عنوان یک فناوری جامع است. این بستر یک NFT جدید ایجاد کرده است که به نام iNFT شناخته می‌شود و این امکان را به کاربران می‌دهد که یک توکن NFT دارای قابلیت‌های پویانمایی هوش مصنوعی، تشخیص صوت و هوش مصنوعی مولد ایجاد کنند. توسعه‌دهندگان در این بستر می‌توانند از پروتکل توکن iNFT برای ایجاد، طراحی، آموزش و کسب درآمد از ابداعات خود در دنیای متاورس آلثا به نام کشتی نوح بهره ببرند.

در حال حاضر، ارزش بازار توکن ALI برابر با ۷۵۰ میلیون دلار است که با سرعت زیادی در حال افزایش است. دلیل این امر خبرهایی در مورد سرمایه‌گذاری مایکروسافت به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در شرکت اوپن‌ای‌آی است که منجر به افزایش قیمت توکن ALI به میزان ۱۳۶ درصد شده است. همچنین توکن‌های NFT توجهات زیادی را در سال گذشته به خود جلب کرده و مورد علاقه افراد زیادی بودند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

با این حال، تب و تاب حول توکن‌های NFT در طول چندماه گذشته اندکی فروکش کرده، در حالی که هوش مصنوعی توجهات بیشتری را به خود جلب کرده است.  سال گذشته، حجم معاملات در بازار توکن‌های NFT چیزی در حدود ۷/ ۲۴ میلیارد دلار در کل شبکه‌های بلاک‌چین و بازارها بود. با اینکه این رقم کمی کمتر از معاملات سال ۲۰۲۱ که ارزشی معادل ۱/ ۲۵ میلیارد دلار داشت است، اما همچنان نشان‌دهنده علاقه و تقاضای روزافزون برای توکن‌های NFT است. 

با نگاه به آینده بلاک‌چین و هوش مصنوعی، واضح است که پتانسیل زیادی برای نوآوری وجود دارد. همگرایی این فناوری‌ها در حال ایجاد فرصت‌های جدید برای افراد در سراسر جهان جهت همکاری، تولید ثروت و جابه‌جایی مرزهای امور روزمره امکان‌پذیر است.

منبع: دنیای اقتصاد

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا