سلامت و پزشکی هوشمند

استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی در درمان صرع

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مترجم: فرشته روغنی 

یک الگوریتم هوش مصنوعی که می ‌تواند ناهنجاری‌ های ظریف مغزی را که باعث تشنج‌ های صرع می ‌شود، شناسایی کند، توسط تیمی از محققان بین ‌المللی ساخته شده است.

پروژه تشخیص ضایعات صرع چند مرکزی (MELD) از بیش از هزار اسکن ام آر آی ۲۲ مرکز جهانی صرع استفاده کرد که گزارش هایی از محل ناهنجاری ها در موارد دیسپلازی قشر کانونی مقاوم به دارو (FCD) که یکی از علل اصلی صرع است، تشکیل شده است.

دیسپلازی کورتیکال کانونی مناطقی از مغز هستند که به طور غیر طبیعی رشد کرده اند و اغلب باعث صرع مقاوم به دارو می شوند. این بیماری معمولاً با جراحی درمان می‌ شود، با این حال شناسایی ضایعات حاصل از ام آر آی یک چالش مداوم برای پزشکان است، زیرا اسکن‌ های ام آر آی در دیسپلازی کورتیکال کانونی می ‌تواند طبیعی به نظر برسد.

برای توسعه این الگوریتم، این تیم تحقیقاتی ویژگی ‌های قشر مغز را از اسکن ‌های ام آر آی به دست آورد که شامل میزان ضخامت یا چین ‌خوردگی سطح قشر مغز بود. سپس محققان الگوریتم را بر روی نمونه‌ هایی آموزش دادند که توسط رادیولوژیست‌ های خبره به عنوان مغز سالم یا دیسپلازی کورتیکال کانونی شناخته شده بود.

یافته‌ ها نشان داد: به طور کلی الگوریتم قادر به تشخیص دیسپلازی کورتیکال کانونی در ۶۷ درصد موارد در گروه شرکت ‌کننده بود. پیش از این، ۱۷۸ نفر از شرکت‌ کنندگان ام آر آی منفی گرفته شده بودند، به این معنی که رادیولوژیست‌ ها قادر به یافتن این ناهنجاری نبودند، با این حال الگوریتم تشخیص ضایعات صرع قادر به شناسایی دیسپلازی کورتیکال کانونی در ۶۳ درصد از این موارد بود. 

ماتیلد ریپارت (Mathilde Ripart) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: ما بر ایجاد یک الگوریتم هوش مصنوعی که قابل تفسیر باشد و بتواند به پزشکان در تصمیم گیری کمک کند، تأکید کردیم. نشان دادن اینکه چگونه الگوریتم تشخیص ضایعات صرع پیش ‌بینی‌ های خود را به پزشکان انجام می ‌دهد، بخش مهمی از این فرآیند بود.

دکتر کنراد واگستیل (Konrad Wagstyl) محقق ارشد این پژوهش از موسسه عصب‌ شناسی کویین اسکوئر UCL افزود: این الگوریتم می ‌تواند به یافتن تعداد بیشتری از این ضایعات پنهان در کودکان و بزرگسالان مبتلا به صرع کمک کند و بیماران مبتلا به صرع را قادر می‌ سازد تا برای درمان از جراحی مغز بهره ببرند. او در ادامه افزود: این روش می تواند صرع را درمان کرده و رشد شناختی آنها را بهبود بخشد. 

به گفته پژوهشگران، حدود یک درصد از جمعیت جهان به بیماری عصبی جدی صرع مبتلا هستند که با تشنج های مکرر مشخص می شود. در کودکانی که برای کنترل صرع تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، دیسپلازی کورتیکال کانونی شایع ترین علت و در بزرگسالان سومین علت شایع است.

علاوه بر این، در بین بیمارانی که صرع دارند و دارای یک ناهنجاری در مغز هستند که در اسکن ام آر آی یافت نمی شود، دیسپلازی کورتیکال کانونی شایع ترین علت است.

له گزارش سیناپرس، دکتر هانا اسپیتزر (Hannah Spitzer) یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه گفت: الگوریتم ما به طور خودکار یاد می گیرد که ضایعات را از هزاران اسکن ام آر آی از بیماران تشخیص دهد.

این دستگاه می ‌تواند ضایعات با انواع شکل‌ ها و اندازه ‌های مختلف و حتی بسیاری از ضایعاتی را که قبلاً توسط رادیولوژیست‌ها نادیده ‌گرفته می شدند را به ‌طور قابل اعتماد تشخیص دهد.

شرح کامل این مطالعه و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Brain منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا