سلامت و پزشکی هوشمندگزارشهوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حوزه سلامت با سند چشم انداز ۱۴۰۴ فاصله دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گزارش: بیتا اکبری

طی چند دهه اخیر هوش مصنوعی (AI) و فناوری های مرتبط با آن به طور فزاینده ای در حوزه های تجارت، اقتصاد و دیگر ابعاد مختلف زندگی بشر رشدی زیادی پیدا کرده است. امروزه هوش مصنوعی (AI) کاربردهای وسیعی در حوزه درمان و سلامت پیدا کرده است.

در حال حاضر سیستم‌ های هوش مصنوعی باعث افزایش کیفیت طول عمر، تشخیص سریع و دقیق سرطان ها در مراحل اولیه، ارائه خدمات بهتر درمانی، کشف و تولید داروها، مدیریت و جمع آوری پیشینه پزشکی و …. شده اند. اهمیت این مساله باعث شده تا هم اکنون بیمارستان های سراسر دنیا برای افزایش صرفه جویی در هزینه ها و بهبود رضایت بیماران و همچنین برآورده ساختن نیازهای نیروی کاری خودشان به دنبال برنامه های هوش مصنوعی باشند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

سال گذشته مقام معظم رهبری با علم به این موضوع در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی در فرمایشات خود از «هوش مصنوعی» به‌ عنوان یک مساله مهم و آینده ‌ساز نام بردند و تاکید کردند که باید ایران جزو ده کشور برتر هوش مصنوعی در تمامی حوزه ها قرار بگیرد. هدف و مقصود اصلی ایشان، کاربردی ساختن فناوری هوش مصنوعی در صنعت و بخش های مختلف جامعه از جمله حوزه بهداشت و سلامت بود.

مسلما اکنون برای تحقق این امر مهم در حوزه سلامت، محدودیت ها، موانع و مشکلات زیادی در داخل کشور وجود دارد؛ محدودیت هایی که اغلب در گروی بهبود شرایط توسعه این دسته از فناوری ها هستند اما در سریع ترین زمان با انجام اقداماتی نوآورانه و برنامه ریزی و اجرای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی قابل اصلاح هستند.

این در حالی است که دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون هوش مصنوعی در وزارت بهداشت متولی ندارد، گفته است: آموزش مجازی و هوش مصنوعی باید در برنامه درسی دانشگاه ها قرار بگیرد و اداره های ذی ربط نیز باید در این امر مهم و ملی یاری دهنده باشند. فراگیری ویروس کرونا نشان داد که آموزش مجازی و هوش مصنوعی باید در برنامه های درسی دانشگاها ها قرار بگیرد. اکنون تنها بخشی از فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی مجازی است. اگر بخواهیم چشم انداز هشت ساله باشیم باید زودتر اقدام کنیم و برنامه ها را جلو ببریم.

دکتر خجسته، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی نیز ارائه خدمات سلامت را از اجزای تفکیک ناپذیر هوش مصنوعی برشمرده و عنوان کرده است: در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا هوش مصنوعی را به صورت خاص در نرم افزارهای گوناگون در حوزه سلامت بکار برده اند. بیمارستان ها و مراکز درمانی مراکز قدرتمندی هستند که می توانیم در کمترین زمان اطلاعات پرونده ها را در بستر بلاکچین بهره برداری کنیم. هرچند هم اکنون رتبه ایران در زمینه هوش مصنوعی در منطقه دوم و در جهان ۱۲ است اما هنوز با سند چشم انداز ۱۴۰۴ فاصله زیادی داریم.

دکتر علی علیزاده، مشاور علمی و فناوری  معاونت و رئیس پیشین کمیته سلامت دیجیتال معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز عنوان کرده است: قطعا توجه ویژه به موضوع هوش مصنوعی زمینه رشد و ارتقای جایگاه کشورمان را فراهم می کند اما هنوز کاربردهای این فناوری در حوزه سلامت به اندازه مناسب توسعه پیدا نکرده و تجاری نشده است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی بیان کرده است: خوشبختانه هم اکنون محققان ایرانی در زمینه هوش مصنوعی خیلی خوب ورود پیدا کرده و توانمند شده اند اما برای اینکه آنها بتوانند این موضوع ها، روش ها و مدل های کاری شان را در بیماران تست کنند باید به یک سری داده های بالینی، بیماری ها و اطلاعات درمانی دسترسی پیدا کنند لذا ضرورت دارد یکسری قواعد و قوانینی پیرامون این موضوع وضع شود تا محققان بتوانند از این داده ها استفاده کنند. در واقع یکی از نیازهای اصلی توسعه هوش مصنوعی در کشور تعیین قوانین و قواعد بالادستی است.

وی گفته است: هم اکنون دولت می‌ تواند با کمک و حمایت ویژه از محققان و در دسترس قرار دادن امکانات و لوازم مورد نیاز این بخش، مقدمات توسعه هوش مصنوعی در کشور را فراهم کند. همچنین مجلس شورای اسلامی نیز می‌ تواند با تصویب و وضع قوانین و قواعد خاص کمک بسیار ویژه‌ای در زمینه توسعه هوش فناوری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرده است: هم اکنون وزارت بهداشت در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حوزه فناوری و دفتر فناوری، کمیته ای تحت عنوان سلامت دیجیتال دارد. در این کمیته متخصصانی از بخش خصوصی نیز حضور دارند. درخواست طرح‌ های کاربردی مخترعان و ایده‌ پردازان در زمینه هوش مصنوعی در این کمیته ثبت و بررسی می‌ شود و در نهایت این طرح ها و ایده ها بنابر نوع ثبت درخواست‌کنندگان مورد حمایت قرار می‌ گیرند.

منبع: سینا پرس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا