دولت دیجیتالگزارشهوش مصنوعی

هوش مصنوعی چین در آستانه ربودن گوی سبقت از آمریکا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ربع قرن پیش، وقتی که شکاف بین چین و آمریکا در حوزه فناوری هوش مصنوعی زیاد بود،کمتر کسی تصور می کرد که پکن جرأت نشانه گیری هدفی بلندپروازانه برای رقابت باآمریکا در این حوزه را داشته باشدو در زمان نسبتا کوتاه، بتواند امروز به «ابرقدرت هوش مصنوعی» همتراز با آمریکا و در آستانه عبور از آن تبدیل شود.

تارنمای «شورای امور بین الملل روسیه» در مقاله ای تحلیلی با عنوان: «هوش مصنوعی با رنگ و بوی چینی: آیا چین تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در حوزه هوش مصنوعی خواهد شد؟»، نوشته است: سال ۲۰۱۶ برای چین به نوعی یک نقطه عطف بود. در این سال فناوروی هوش مصنوعی در آمریکا به لطف فعالیت شرکت هایی چون (DeepMind) توانست به گستره ای که تقریبا غیرممکن تلقی می شد دست یابد و هوش مصنوعی این شرکت در بازی شطرنج بر قهرمان جهان لی سدول (Lee Sedol) غلبه کند. حداقل ۲۸۰ میلیون نفر در چین این مسابقه را تماشا کردند. واکنش چین قاطع بود- در سال ۲۰۱۷ برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی منتشر شد که مطابق با آن چین تا سال ۲۰۳۰ باید رهبر جهان در حوزه هوش مصنوعی شود.

کاهش تدریجی شکاف تکنولوژیکی چین به فرصتی برای بحث جدی در محافل حرفه ای و دولتی در ایالات متحده تبدیل شده است. در گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی آمریکا در مورد هوش مصنوعی (NSCAI) که در مارس ۲۰۲۱ منتشر شد، به صراحت آمده است: «برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، برتری تکنولوژیک آمریکا – مبنای قدرت اقتصادی و نظامی آن – تحت تأثیر و تهدید قرار گرفته است. . “علیرغم ماهیت آشکارا هشداردهنده برخی از مقالات، همه آنها در نهایت به یک سوال مهم خلاصه می شوند: “کدام یک از این دو کشور می توانند در دهه آینده برنده مسابقه هوش مصنوعی شوند؟ “

پاسخ به این سوال را نمی توان به طور واضح داد، زیرا در حال حاضر نه فرمول واحدی با پارامترهای موفقیت توسعه هوش مصنوعی وجود دارد و نه درکی از همه عوامل بلند. در عین حال، ارزیابی مزیت‌های نسبی و دستاوردهای علمی و فناوری چین و ایالات متحده و همچنین تلاش برای پیش‌بینی چشم‌انداز آینده رقابت در این زمینه کاملاً ممکن است.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

دراین مقاله آمده است: برای یک تحلیل معیار جامع، هفت عامل اساسی وجود دارد که به درک نقاط قوت و ضعف رویکردهای آمریکایی و چینی به هوش مصنوعی کمک می کند:

-حمایت دولتی و استراتژی های ملی برای توسعه هوش مصنوعی.
-توسعه اکوسیستم شرکت ها و استارت آپ ها در زمینه هوش مصنوعی.
-در دسترس بودن سخت افزار پیشرفته
-کمیت و کیفیت انتشارات علمی در زمینه هوش مصنوعی.
-کمیت و کیفیت پتنت های هوش مصنوعی.
-حجم و تنوع داده ها
-حضور متخصصان در زمینه هوش مصنوعی.

نتیجه تحلیل مقایسه ای هفت پارامتر اصلی نشان می دهد که هنوز زود است که از برتری چین در زمینه هوش مصنوعی صحبت کنیم. تا به امروز، ایالات متحده در چهار معیار از هفت معیار پیشتاز است – مقیاس مشارکت بخش خصوصی، در دسترس بودن سخت افزار، کیفیت ثبت اختراع، و تعداد استعدادهای برتر.

با این حال، سرعت پیشروی چین با ایالات متحده پیش‌نیازهایی را برای چین ایجاد می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ در زمینه پرسنل، ثبت اختراعات و میکروالکترونیک‌ها با هم برابری کند. علاوه بر این، با حمایت اندیشمندانه دولت، گسترش اکوسیستم دیجیتال تجاری، تعداد فزاینده ای از فارغ التحصیلان علوم و فناوری، و بزرگترین انباشت داده در جهان که به عنوان “مواد خام” هوش مصنوعی عمل می کند، چین در واقع می تواند در یک افق ۸-۱۰ ساله. به یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی تبدیل شود.

چین در ثبت فناوری های هوش مصنوعی آمریکا را کنار زد

معاون آکادمی مطالعات فضای سایبری چین سال گذشته  اعلام کرده بود که کشورش برای اولین بار در ثبت اختراع سالانه در فناوری هوش مصنوعی، از آمریکا پیشی گرفت و به رتبه یک جهان دست یافت. به گزارش ایرنا از رادیو بین المللی چین، «لی یوشیائو» در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: چین سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع هوش مصنوعی را ثبت کرده است.

کارشناسان با بیان اینکه چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در زمینه هوش مصنوعی شود تاکید دارند آمریکا و چین در حال تسلط بر فناوری‌های پیشرفته جهان از نسل پنجم اینترنت تا رایانه‌های کوانتومی و هوش مصنوعی هستند.

لی در ادامه گفت: چین از نظر پیشرفت های اینترنتی، بعد از آمریکا در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است و به طور مداوم مسیر صعودی خود را حفظ کرده است. 

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی با استناد به تازه ترین گزارش مربوط به شاخص توسعه اینترنت جهانی گفت که رتبه دوم جهانی چین در زمینه پیشرفت های اینترنتی بر اساس ۶ پارامتر شامل زیرساخت، ظرفیت نوآوری، توسعه صنعتی، اپلیکیشن های اینترنتی، امنیت سایبری و حاکمیت فضای مجازی به دست آمده است.

بر اساس گزارش های رسمی دولت چین، سرمایه گذاری سه شرکت مخابراتی بزرگ این کشور در حوزه اینترنت نسل ۵ قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی به رقمی بیش از ۳ برابر ۱۸۰ میلیارد یوان (۲۷.۴۲ میلیارد دلار) تعریف شده سالانه برسد.

چین ۳۶۲ میلیون کاربر فعال پروتکل IPv۶ دارد؛  IPv۶  یک پروتکل ارتباطی است که سیستم شناسایی و مکان یابی رایانه ای در شبکه ها را تامین و ترافیک اینترنتی را هدایت می کند قرار است تعداد این کاربران فعال در چین به ۱.۴۴ میلیارد نفر برسد.

«لی یو شیائو» معاون آکادمی مطالعات فضای سایبری چین می گوید که تاکنون بیش از ۴۸۰ هزار ایستگاه پایه اینترنت نسل ۵ در سراسر چین ساخته شده است و اقتصاد دیجیتال چین به ارزشی معادل ۳۵.۸ تریلیون یوان رسیده است که این رقم معادل ۳۶.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می شود.

پخش های زنده اینترنتی به یکی از تجارت های نوآورانه مرتبط با اینترنت با رشدی سریع در چین تبدیل شده و تا ماه خرداد سال جاری میلادی ۵۶۲ میلیون کاربر داشته است.  

براساس اظهارات معاون آکادمی مطالعات فضای سایبری چین، این کشور به رغم تهدیداتی که در قسمت امنیت سایبری وجود دارد، همواره در حال بهبود و ارتقاء مکانیسم حاکمیت خود در فضای سایبری است و تجارت چین در حوزه امنیت سایبری به مقیاس صنعتی بین ۵۰ الی ۶۰ میلیارد یوانی رسیده است.
 

«لی یو شیائو» می گوید که توسعه اینترنت چین همواره با تمرکز بر مردم پیش رفته است از زمان شیوع کرونا تاکنون، تقاضای رو به رشدی درعرصه تجارت الکترونیک، آموزش آنلاین، تشخیص های آنلاین بیماری، سرگرمی های آنلاین و دورکاری در چین مطرح شده است که همه این الزامات منجر به تشویق ارائه خدمات دیجیتالی از سوی بخش های مربوطه در چین شده است.

او می گوید در حوزه آموزش، تا خرداد سال جاری تعداد ۳۸۱ میلیون کاربر خدمات آنلاین آموزشی در سراسر چین گزارش شدند که این رقم معادل ۴۰.۵ درصد از کل جمعیت کاربران فضای اینترنتی در این کشور است.

منبع: ایرنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا