پیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتالهوش مصنوعی

هوش مصنوعی در روش‌های مدرن کسب‌وکار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
سینا تفنگ‌چی؛ کارشناس فضای مجازی

در چند سال گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مردد بودند، اما امروزه، تقریبا هر کسب‌وکار ، چه یک فروشگاه کوچک یا یک شرکت بزرگ، به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی خود فکر کرده است

هنگامی که هوش مصنوعی را تصور می‌کنید، ممکن است به یک آگاهی مصنوعی که توسط انسان‌ها در فیلم‌های علمی‌تخیلی نشان داده شده، فکر کنید. به غیر از این قلمرو فانتزی، هوش مصنوعی، نرم‌افزار سیستم کامپیوتری است که وظایف پیچیده‌ای را انجام داده و به هوش انسانی در ابعادی مانند شناخت احساسات، حل مسئله، پیش‌بینی و بسیاری موارد دیگر نیازمند است.

سینا تفنگ‌چی؛ کارشناس فضای مجازی

شکی نیست که هوش مصنوعی دارای طیف گسترده‌ای از قابلیت‌هاست که به همین دلیل تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی بشر مدرن نفوذ کرده؛ امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هوش مصنوعی بر بسیاری از زمینه‌ها مانند خرید، سرگرمی، آموزش یا مواردی مانند رانندگی از طریق اتومبیل‌های خودران، اتوماسیون خانگی از طریق اینترنت اشیا و… تاثیر می‌گذارد؛ همگام با این موارد، هوش مصنوعی در عالم تجارت نیز تاثیرگذار بوده و به‌عنوان بخشی از فرآیند تولید یا فروش ورود داشته که در این مطلب بناست به آن پرداخت شود.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی شامل جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل و سپس استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشینی برای استخراج اطلاعات مفید از داده‌هاست که منجر به یافته‌هایی کاربردی درباره اطلاعات شخصی‌سازی و همچنین واکنش‌ها و احساسات مشتریان می‌شود.

در چند سال گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مردد بودند، اما امروزه، تقریبا هر کسب‌وکاری، چه یک فروشگاه کوچک یا یک شرکت بزرگ، به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی خود فکر کرده و هم‌اکنون شاهد این استفاده در شرکت‌هایی مانند آمازون هستیم که در زمینه نمایش اقلام مرتبط به خریداران براساس خدمات، بازدیدها و خریدهای قبلی و تکرارپذیرتر شدن خدمات‌دهی به مشتریان از این فناوری استفاده می‌کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

بازاریابی دیجیتال با شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شروع شده و به یک استراتژی تجاری اشاره دارد که رویکرد مشتری‌محوری را تشکیل داده و شامل جمع‌آوری حداکثری داده‌های مشتری و فیلتر کردن اطلاعات مهم او می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی ترکیب یافته با  CRM، مجموعه اطلاعات کاربر از منابع گوناگون ورودی همچون وب‌سایت، تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی و… افزایش یافته و کسب‌وکارها با استفاده از این اطلاعات می‌توانند در زمان مناسب، مخاطب مناسب را برای ارائه محصولات خود داشته باشند.

با داده‌های جمع‌آوری‌شده، بازاریابان می‌توانند به‌راحتی نیازهای مشتریان بالقوه را تجزیه‌وتحلیل کرده، راه‌حل مناسب برای آنها ارائه داده و تجربه خرید را بهبود بخشند.

در کنار این موارد، وقتی فناوری هوش مصنوعی با فناوری‌های دیگر مانند VR و AR ترکیب می‌شود، تجربه ارزشمندتری خلق خواهد شد. به‌طور مثال، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی به‌راحتی می‌توانند در صنعت املاک و مستغلات، یاریگر مناسبی برای نمایندگان فروش باشند و این مهم را به‌ویژه در زمان پاندمی کرونا به‌خوبی توانستیم لمس کنیم.

استفاده از رباتهای چت هوش مصنوعی

با پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و تجزیه‌وتحلیل معنایی، فناوری تبدیل صدا بهبود چشمگیری را در خدمات مشتری نشان داده است؛ چت ربات‌های هوش مصنوعی به کسب‌وکار ها این امکان را می‌دهند که پشتیبانی از چندین مشتری در یک زمان و به صورت ۲۴ ساعته انجام شود. علاوه بر این، مشتریان می‌توانند به زبان‌های دلخواه خود تعامل داشته باشند و این گام بزرگی برای ساده‌سازی فرآیندها و افزایش دامنه کاربران است.

بازاریابی ایمیلی

هوش مصنوعی برندها را قادر می‌سازد کمپین‌های بازاریابی ایمیلی شخصی‌سازی شده را براساس تعاملات کاربر خود داشته باشند. همان‌طور که قبلا گفته شد، با استفاده از هوش مصنوعی، تیم بازاریابی می‌تواند رفتار مشتریان را درک کرده و ایمیل‌هایی را ارسال کند که توجه آنها را جلب کند؛ بنابراین، مشتریان می‌توانند ایمیل‌های مرتبط موضوعاتی که به آن علاقه‌مند هستند را دریافت کرده و به صورت هدفمند به آن هدایت و جذب شوند و نتیجه کمپین نیز بهینه و مطلوب خواهد شد.

تبلیغات دیجیتال

در تبلیغات دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان از داده‌هایی مانند مشخصات جمعیتی (سن، جنسیت و…) و علایق شخصی برای نمایش تبلیغات مرتبط بهره گرفت؛ بر این اساس، عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال بهبود یافته و بازاریابان قدرت تشخیص روندها و پیش‌بینی را پیدا خواهند کرد که این مهم به تصمیم‌گیری استراتژیک درباره مخاطبان هدف و بهینه‌سازی بودجه اختصاص داده شده به کمپین‌های تبلیغاتی پولی کمک می‌کند.

محتوای بازاریابی

امروزه بازاریابی محتوا در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ، اهمیت زیادی دارد و به لطف هوش مصنوعی می‌توانید دریابید کدام محتوا برای مخاطبان شما مؤثرتر و مرتبط‌تر و براساس رفتار مخاطبان هدف شماست؛ بنابراین می‌توانید از بازاریابی محتوایی برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای مناسب استفاده کنید.

منبع: صمت

  • هوش مصنوعی در روش‌های مدرن کسب‌وکار
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا