اقتصاددیجیتالگزارشهوش مصنوعی

هوش مصنوعی، کلید رونق اقتصادی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دکتر ودود کرامتی، مدرس دانشگاه، هوش مصنوعی را کلیدی برای ایجاد رونق اقتصادی معرفی کرد که از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های کلان و زیرساختی صنایع مختلف و ارائه گزارش‌ با هدف پیش‌بینی مسائل گوناگون توانایی بهبود بخشیدن شرایط اقتصادی را دارد.

او هوش مصنوعی را جزء جدانشدنی و بخش مهم صنعت در آینده نزدیک دانست و گفت: هوش مصنوعی می‌تواند با از میان بردن بسیاری از مشکلات یا کاستی‌ها از جمله خطا در حین انجام دادن کار و خطا در تصمیم‌گیری، بهره‌وری تولید را ارتقا دهد. تلاش همیشگی صاحبان صنایع در جهت افزایش درآمد خالص و کاهش هزینه‌های تولید است. هوش مصنوعی نیز آنان را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند. چون این فناوری قادر است ضعف‌های مربوط به نیروی کار انسانی، مثل خستگی و خطا یا کم بودن سرعت و دقت را با قابلیت‌های پیشرفته خود برطرف کند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

این مدرس دانشگاه که دارای مدرک دکترای مهندسی صنایع است، در مورد مزایای بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای انجام دادن کارها به سه مورد مهم کاهش خطر، ایجاد پایداری و افزایش کارایی اشاره کرد و توضیح داد: همیشه کارهایی هست که انجام دادن آن‌ها برای انسان‌ها ممکن است خطرناک و دارای ریسک باشد. در این موارد می‌توان با سود بردن از سیستمی هوشمند از خطرات حضور انسان در محیط‌های صنعتی کاست. از سوی دیگر سیستم‌های هوشمند دچار فرسایش، پیری یا مرگ نمی‌شوند و پایداری دارند. همچنین عوامل عاطفی، خستگی، مشکلات جسمی و روحی و سایر عوامل خارجی که در کارایی نیروی کار انسانی در صنایع نقش مستقیم دارد در هوش مصنوعی وجود ندارد.

ودود کرامتی، در مورد عوامل مهم در عملکرد بهتر هوش مصنوعی در تجارت و صنایع اظهار داشت: هوش مصنوعی آمیزه‌ای است از آموزه‌های فراگرفته‌شده توسط انسان و علوم یادگیری ماشین که این ترکیب تضمین‌کننده دستیابی به بهترین نتیجه ممکن است. وقتی از این نتیجه در صنایع گوناگون استفاده شود حاصل کار به طرز شگفت‌آوری بهینه و دقیق خواهد بود.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

او در مورد اقداماتی که دولت‌ باید برای تسهیل استفاده از هوش مصنوعی انجام دهد یادآور شد: پشتیبانی‌‌هایی که دولت‌ می‌تواند از هوش مصنوعی بکند در دو بخش عمده سرمایه‌گذاری و آموزش قابل دسته‌بندی است. دستگاه‌ها و متولیان آموزشی کشور با بررسی و تحلیل نیاز بازار به زیرساخت هوش مصنوعی و متخصصان کارآمد، می‌توانند با فراهم آوردن بستر آموزش برای تربیت متخصصان در این حوزه و کمک به جذب و استخدام این افراد در بخش‌های گوناگون صنعت، به تقویت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع یاری برسانند. همچنین برای استقرار یافتن سیستم‌های هوشمند با در نظر گرفتن تسهیلات، به قصدِ ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در میان‌مدت کمک‌رسان صنایع باشند.

این متخصص و تحلیلگر سیستم در مرکز آمار ایران، درباره چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی برای سازمان‌ها در ایران چنین گفت: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملکرد دقیق، با هدف نزدیک کردن نتایج به واقعیت و حذف خطاهای ممکن، به داده‌های دقیق و انبوه نیازمند هستند. در امر به دست آوردن داده‌های دقیق محدودیت‌هایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به حریم خصوصی و نبودِ امکان بهره‌گیری از تمامی داده‌های موجود، محدودیت و سختی استقرار سیستم‌های پردازش و کاوش داده دقیق و قابل اطمینان اشاره کرد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا