بیت‌کوین

۱۴ سال پیش در چنین روزی ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
محمد‌امین علی‌یاری

امروز ۳۱ اکتبر، چهاردهمین سالگرد انتشار وایت پیپر بیت کوین است. ۱۴ سال پیش در چنین روزی، ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس این ارز دیجیتال، بیت کوین را به‌عنوان «یک سیستم پول نقد الکترونیکی همتابه‌همتا» به جهان معرفی کرد.

۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ تاریخ انتشار وایت پیپر بیت کوین است و طرفداران این ارز دیجیتال این روز را به‌مناسبت معرفی بیت کوین به مردم سراسر جهان، جشن می‌گیرند. چند ماه بعد و در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۱۳۸۷) هم شبکه بیت کوین کار خود را با ساخت اولین بلاک آغاز کرد.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین را در دورانی منتشر کرد که جهان درگیر یک بحران مالی بسیار شدید شده بود و به عقیده بسیاری او تحت تأثیر همین بحران اقتصادی و با هدف انتقال قدرت از نهادهای متمرکز ناکارآمد به مردم، دست به راه‌اندازی بیت کوین زده است.

اولین جایی که این وایت پیپر در آن منتشر شد، وب‌سایت «bitcoin.org» بود و تا همین چند ماه پیش هم فایل این وایت پیپر در این وب‌سایت در دسترس عموم قرار داشت؛ تا اینکه دعوی قانونی کریگ رایت با مالک کنونی این سایت، bitcoin.org را با دستور دادگاه مجبور به حذف وایت پیپر بیت کوین کرد.

از اولین ایمیل‌های ارسال‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو.

در طول این ۱۴ سال بیت کوین از نظر بزرگی جامعه کاربران و طرفداران خود، رشد خیره‌کننده‌ای داشته که سبب شده است بسیاری از افراد سرعت پیشرفت آن را با فناوری‌های انقلابی‌ای نظیر اینترنت مقایسه کنند. در سال‌ها ابتدایی این دوران ۱۴ ساله نیز مطمئناً کمتر کسی تصورش را می‌کرد که بیت کوین، به‌عنوان اولین ارز دیجیتال جهان، روزی به چنین جایگاهی میان فعالان حوزه فناوری و بازارهای مالی دست پیدا کند.

منبع: ارزدیجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا