رسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

تکنیک های پادکست مارکتینگ: نقشه گنج بازاریابی دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز  

طراحی پادکست ها به هیچ وجه راحت نیست. خیلی از پادکست ها از بازار محو می شوند همین چالش ها موجب ظهور مفهوم «پادکست مارکتینگ» شده است.

پادکست ها وقتی حوصله آدم حسابی سر رفته و حس هیچ کاری را ندارد، مثل دوست های صمیمی سراغ آدم آمده و تا حال مان را جا نیاورند، دست بردار نیستند. به خاطر همین هم مردم تقریبا همه جا به پادکست های مورد علاقه شان گوش می دهند. انگار که این پادکست ها تاثیری حتی بهتر از جلسات مشاوره و روانشناسی دارد. البته اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، گوش دادن به یک برنامه صوتی آنقدر راحت هست که آدم در هر شرایطی آن را انتخاب کند. احتمالا طرفداران پر و پاقرص یوتیوب حسابی به این ایده اعتراض کنند، اما کافی است شرایطی را در نظر بگیرید که در صف تاکسی منتظر هستید و امکان خیره شدن به صفحه گوشی تان وجود ندارد. آن وقت پادکست های گوناگون غنیمتی باارزش تر از گنج های افسانه ای خواهد بود!

اگرچه گوش دادن به پادکست ها فقط و فقط نیازمند کمی گشت و گذار در اسپاتیفای یا گوگل پادکست است، اما طراحی آنها به هیچ وجه راحت نیست. چه بسا خیلی از پادکست ها بعد از یکی دو قسمت طوری از بازار محو می شوند که انگار از اول هم کسی آنها را به چشم ندیده. همین چالش ها موجب ظهور مفهوم «پادکست مارکتینگ» شده است. ماجرا کم کم دارد به بخش جذابش برای بازاریاب ها می رسد، مگر نه؟

وقتی درباره پادکست مارکتینگ حرف می زنیم، در واقع به شیوه های توسعه یک پادکست صفر کیلومتر توجه داریم. خب انتظار ندارید که از همان اول راه همه مشتاقانه دنبال اپیزودهای پادکست تان راه بیفتند؟ 

همانطور که در دنیای فوتبال کلی رقیب گردن کلفت برای تیم های تازه کار وجود دارد، شما هم در بازار پادکست ها کلی رقیب بزرگ دارید که اتفاقا کاربران هم عاشق شان هستند. بنابراین باید با استفاده از شیوه های مختلف از مسیر پرپیچ و خم رقابت با پادکست های مختلف عبور کنید. فقط در این صورت شانسی برای جلب مخاطب و شهرت مناسب خواهید داشت. البته شما لازم نیست خیلی نگران این وضعیت باشید؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد بازاریابی در دنیای پادکست ها را برای تان زیر و رو کنیم. اینطوری با آمادگی کامل وارد رقابت نفسگیر پیش روی تان خواهید شد. خب منتظر چه هستید؟ خودتان را برای یک ماجراجویی تمام عیار آماده کنید. 

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

پادکست مارکتینگ در عمل: تکنیک هایی برای بازاریاب ها

کمتر کسی در دنیا دست رد به یک پادکست حرفه ای می زند. البته این تنها به شرطی است که پادکست موردنظر به معنای واقعی کلمه حرفه ای باشد. وگرنه آنقدر کار سر آدم ریخته که دیگر فرصتی برای امتحان یک پادکست به درد نخور نداشته باشد. این دقیقا همان مشکلی است که خیلی از کارآفرینان را به تله می اندازد. کافی است کسی را در نظر بگیرید که تا حالا تجربه ای در دنیای پادکست ها نداشته است. بی شک اولین تلاش های کاراکتر قصه ما خیلی موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین ظاهرا سرنوشتی بهتر از شکست سریع در انتظار کارآفرینان صفر کیلومتر نیست. البته مگر اینکه تکنیک های درست و حسابی دم دست چنین کارآفرینانی باشد. آن وقت ماجرا کاملا فرق خواهد کرد!

ما در ادامه سعی می کنیم مثل یک مربی دلسوز به توضیح تکنیک های مختلف برای پادکست مارکتینگ از شما یک کارآفرین حرفه ای در این حوزه بسازیم. پس قبل از اینکه با عجله شروع به تولید محتوا در این حوزه کنید، لطفا کمی صبر کرده و با ما همراه شوید. قول می دهم تجربه خیلی بدی برای تان از آب در نیاید. 

شناخت مخاطب هدف: اولین گام در راه بازاریابی موثر

پادکست شما به درد چه کسانی می خورد؟ این سوالی است که هر کارآفرینی قبل از آپلود اپیزودهای مختلف پادکستش در پلتفرم های مختلف باید جوابی درست و حسابی بدان دهد. هرچه باشد خروجی فعالیت کارآفرین ها باید به مذاق مخاطب خوش بیاید. وگرنه هر چقدر هم خودتان از آن تعریف و تمجید کنید، راه به جایی نخواهد برد. 

اولین اشتباهی که کارآفرینان در دنیای پادکست ها انجام می دهند، تلاش برای جلب نظر همه کاربران اسپاتیفای یا گوگل پادکست است. انگار که پادکست آنها جواب همه مشکلات مشتریان را در خودش دارد. راستش را بخواهید، این روزها هیچ محصولی به مذاق همه مشتریان خوش نمی آید. پس چرا فکر کرده اید دامنه وسیعی از کاربران باید از پادکست تان استقبال کنند؟ 

اولین توصیه ما در این بخش شناسایی دقیق مخاطب هدف پادکست تان است. این طوری مسیر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز بی نهایت ساده تر خواهد شد. به علاوه، شما دیگر لازم نیست با هزینه های هنگفت شروع به تبلیغات وسیع کنید. خب اگر کارآفرینی را می شناسید که از کاهش هزینه های تبلیغاتی بدش می آید، ما را هم بی خبر نگذارید. 

اولین مسئله ای که در مسیر شناخت مخاطب هدف پیش می آید، انتخاب روشی مناسب برای این کار است. فرمول طلایی ما برای این چالش تقریبا سرراست است. کافی است سری به پادکست های شبیه به خودتان بزنید تا ویژگی های مخاطب هدف تان خود به خود نمایان شود. همانطور که می بینید، با این تکنیک شما بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد؛ همینقدر ساده و هیجان انگیز!

ظرفیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی: پیش به سوی پروموت بی نهایت

در دنیایی که همه چیز به شبکه های اجتماعی ختم می شود، نادیده گرفتن پلتفرم های مختلف گناهی نابخشودنی خواهد بود. به همین خاطر ما در این بخش سراغ شبکه های اجتماعی رفته ایم. اگر دقت کرده باشید، این روزها کلی از برندها برای تبلیغات و تولید محتوا یک راست سراغ شبکه های اجتماعی می روند. گزینه هایی مثل اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب از نظر تبلیغاتی برای بازاریاب ها حکم معدن طلا را دارند. پس عجیب نیست که ما هم در این بخش تاکیدمان روی همین پلتفرم ها باشد. 

احتمالا طرفدارهای تیک تاک و فیس بوک حسابی صدای شان بابت انتخاب سفت و سخت ما بلند خواهد شد. در این صورت باید دو نکته کلیدی را مدنظر داشته باشیم. همه پلتفرم ها از نظر امکانات تبلیغاتی و تولید محتوا برای بازاریابی مناسب نیستند. به علاوه، این روزها کمتر برندی بودجه کافی برای حضور در همه شبکه های اجتماعی را دارد. به همین خاطر باید همین حالا هر فکر و خیالی درباره ثبت نام در همه شبکه های اجتماعی دارید را دور بریزد. 

حالا که تکلیف مان با بهترین پلتفرم ها برای پروموت کردن پادکست تان روشن شد، باید سری به روش های استفاده از این تکنیک بیندازیم. پس شش دانگ حواس تان را به موارد زیر بسپارید:

•    به اشتراک گذاری بُرشی از پادکست (مثلا یکی دو دقیقه) در شبکه های اجتماعی همیشه تاثیر بالایی بر روی وسوسه کاربران دارد. مثلا اگر شما پادکستی درباره ورزش بسکتبال دارید، بازنشر بخشی از اپیزودتان که درباره تازه ترین مسابقه لیگ NBA است، حسابی جذاب خواهد بود. اینطوری شما بدون دردسر اضافه کلی از کاربران را به سوی پادکست تان جذب خواهید کرد. 

•    خیلی وقت ها کاربران حوصله گوش دادن به بُرش های صوتی پادکست ها را ندارند. آن وقت تلاش بازاریاب ها در بخش قبلی بی برو برگشت ناکام خواهد ماند. در این صورت توصیه طلایی ما برای شما انتخاب یک جمله کلیدی از پادکست تان و تبدیل آن به یک تصویر گرافیکی است. اینطوری حتی اگر کاربران حوصله گوش دادن به بخشی از پادکست تان را نداشته باشند، دست کم بخشی از آن را در قالب متن مشاهده خواهند کرد.

بی شک ظرفیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی حسابی گسترده است. با این حال اصلا دلیلی ندارد شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کار را الکی برای خودتان سخت کنید. در عوض از همین تکنیک های بالا استفاده کنید تا کم کم اسم پادکست تان سر زبان ها بیفتد. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

یافتن گروه های علاقه مند به پادکست: تکنیکی کلیدی برای توسعه پادکست

طرفداران تیم های ورزشی معمولا در استادیوم ها بعضی از سکوها را پاتوق خودشان می کنند. به طوری که کسی به غیر از اعضای کانون هواداران اجازه رزرو صندلی در آن بخش ها را ندارند. اینطوری همه افراد یکدست و با سلیقه مشترک در بخش موردنظر حاضر خواهند شد. شاید فکر کنید چنین مثالی در مقاله ای درباره پادکست مارکتینگ خیلی عجیب به نظر برسد، اما در بخش های دیگر زندگی هم چنین کانون هایی به وفور یافت می شود. بنابراین اگر شما دنبال پروموت کردن پادکست تان هستید، باید یک راست سراغ چنین کانون هایی بروید. اینطوری بدون دردسر شمار زیادی از کاربران را به سمت پادکست تان جذب خواهید کرد. ماجرا خیلی ساده و سرراست است، مگر نه؟

نکته کلیدی درباره پیدا کردن کانون طرفداران پادکست نحوه جست وجو است. برخلاف شبکه های اجتماعی که همه چیز را دم دست کاربران قرار می دهد، در این موارد شما باید خودتان آستین ها را بالا زده و وارد گود شوید. راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان به مرور زمان سایت ها و فروم های مختلفی برای کارشان پیدا می کنند. با این حال ما اصلا دوست نداریم شما را الکی معطل کنیم. به همین خاطر فهرستی از بهترین پاتوق طرفداران پادکست را برای تان آماده کرده ایم:

•    گروه های فیس بوکی
•    رویدادهای مرتبط با پادکست
•    پلتفرم ردیت (Reddit)
•    پلتفرم دیسکورد (Discord)
•    پلتفرم کلاب هاوس 

بی شک خیلی از پلتفرم های بالا برای کاربران بی نهایت نام آشنا به نظر می رسد. با این حال قرار نیست شما مثل همیشه از آنها استفاده کنید. در عوض باید دنبال اتاق ها یا به اصلاح روم های مربوط به طرفداران پادکست باشید. اینطوری یک راست به سمت معدن طلا هدایت شده و شانس بالایی برای جلب نظر کاربران به پادکست تان خواهید داشت. 

تعامل مداوم با مخاطب هدف: به حرف کاربران گوش دهید

معمولا پادکست ها بعد از چند اپیزود دامنه مشخصی از مخاطب هدف را پیدا می کنند. آن وقت نه تنها دیگر اپیزودهای شان بدون بازدید باقی نمی ماند، بلکه گاهی اوقات توصیه هایی از طرف مخاطب شان نیز دریافت خواهند کرد. این توصیه ها تقریبا حکم همان تعریف و تمجیدهای طرفداران کارگردان های بزرگ را دارد. البته گاهی اوقات انتقادات به درد بخوری هم بین آنها پیدا می شود. 

شاید پیش خودتان فکر کنید نادیده گرفتن انتقادات بهترین روش برای فعالیت در دنیای امروز محسوب می شود. خب اصلا آدم چرا باید به حرف دیگران توجه کند؟ این سوالی است که ما جواب مشخصی برایش داریم. راستش را بخواهید، بدون انتقاد دیگران کار شما همیشه در یک سطح مشخص دست و پا خواهد زد. همانطور که منتقدان سینما به کارگردان و بازیگران برای پیشرفت کمک می کنند، شما هم باید از انتقاد طرفداران پادکست تان استقبال کنید. اینطوری مسیری مشخص برای جلب رضایت آنها پیدا کرده و کارتان روز به روز بهتر می شود. 

امیدواریم توصیه ما برای پذیرش انتقاد دیگران خیلی به مذاق تان بد نیامده باشد؛ چراکه این مورد یکی از مهمترین تکنیک ها در پادکست مارکتینگ محسوب می شود. پس قبل از اینکه همین طوری سرسری از کنارش عبور کنید، اجازه دهید با یک مثال جذاب منظورمان را بهتر بیان کنیم. راننده جوانی را در نظر بگیرید که برای اولین بار در مسابقات فرمول یک شرکت می کند. احتمالا راننده قصه ما کلی آرزوی ریز و درشت برای خودش دارد. حالا اگر بعد از مسابقه با کلی انتقاد از طرف مربی اش رو به رو شود، چه احساسی خواهد داشت؟ بی شک کمی افسردگی و ناراحتی طبیعی خواهد بود، اما اگر راننده قصه ما آدم باهوشی باشد، از همین انتقادات برای بهبود کارش استفاده خواهد کرد. اینطوری در دوره ای بعدی طوری رقبا را پشت سر می گذارد که انگار ۲۰ سال است در مسابقات مختلف شرکت کرده است!

فکر می کنم حالا دیگر متوجه اهمیت انتقادات از یک پادکست در رشد آن شده باشید. شما با این دست فرمان می توانید بدون مشکل خاصی نقاط ضعف کارتان را پیدا کرده و مخاطب تان را هم همیشه اطراف پادکست نگه دارید. خب هرچه باشد کاربران وقت شان را از سر راه نیاورده اند که پای پادکستی با اشتباهات تکراری تلف کنند.

ارتقای ارزش پادکست: بهترین گزینه بازاریابی دنیا

محصول بعضی از برندها در بازار آنقدر اسم و رسم دارد که دیگر نیازی به تبلیغات اضافی درباره اش نباشد. مثلا کفش های نایک یا سری مک بوک اپل را در نظر بگیرید؛ این محصولات به اندازه کافی شهرت دارند که همه برای شان سر و دست بشکنند. شاید فکر کنید این شهرت بالا بیشتر نوعی جو رسانه ای است، اما راستش را بخواهید ارزش بالای چنین محصولاتی حرف اول و آخر را می زند. 

سوال اصلی در این بخش نحوه تبدیل یک پادکست معمولی به اثری کاملا باارزش است. خب اگر شما به اندازه پیکاسو یا داوینچی مشهور بودید، احتمالا هر اثرتان میلیون ها دلار قیمت پیدا می کرد. با این حال در دنیای پادکست ها اصلا از این خبرها نیست. به همین خاطر شما باید روشی متفاوت در پیش بگیرید. فرمول ما برای ارتقای ارزش پادکست ها چند مرحله مشخص دارد. اگر دوست دارید پادکست تان خیل زود تبدیل به انتخاب اول کاربران شود، این موارد را آویزه گوش تان کنید:

•    ارائه اطلاعات به درد بخور به مخاطب هدف همیشه جواب می دهد. این طوری شما می توانید بدون دردسر اضافی کارتان را جلو برده و خیال تان از بابت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف راحت باشد. یادتان باشد بعضی از اطلاعات فقط ظاهرشان فریبنده است، اما در عمل اصلا به درد کاربران نمی خورد. پس به جای اینکه الکی وقت تان را با چنین اطلاعاتی تلف کنید، باید کمی خودتان را جای مخاطب قرار دهید. مثلا به عنوان یک طرفدار مسابقات بیسبال چه اطلاعاتی هوش از سرتان می برد؟ این دست فرمان برای پیدا کردن اطلاعات مفید حتی از رادارهای فوق پیشرفته نیز بهتر عمل می کند.

•    ارائه راه حل های کاربردی برای مشکلات مردم یکی دیگر از نکاتی است که حسابی اوضاع شما را تغییر می دهد. اینطوری شما می توانید در مدت زمانی کوتاه تبدیل به قهرمان مشتریان شوید. البته یادتان باشد راه حل های شما نباید کلیشه ای باشد. به زبان خودمانی، تکرار راهکارهای قدیمی هرگز شما را به قله های موفقیت نمی رساند. پس کمی به خودتان زحمت داده و راه حل های تازه ای برای کارتان پیدا کنید. 

•    خنداندن مخاطب همیشه ایده بدی نیست؛ چراکه مردم در طول روز به کمی شادی هم نیاز دارند. نکته جالب اینکه خیلی از کارآفرینان اصلا میانه خوبی با طراحی اپیزودهای فان و سرگرم کننده ندارند. انگار که موفقیت پادکست ها الزاما با حالت جدی و بی روح گره خورده است. به نظرم شما می توانید با اراده‎ای فولادی این طرز تفکر را تغییر دهید. البته لازم نیست کل پادکست را به شوخی و سرگرمی اختصاص دهید. در عوض گاهی اوقات میان حرف های جدی کمی شوخی اثرگذار خواهد بود. 

•    طرح سوالات کلیدی و وعده جست وجو برای جواب های مناسب در قسمت های بعد یکی دیگر از روش های جلب نظر کاربران محسوب می شود. در این حالت شما بدون اینکه سختی زیادی را به جان بخرید، اوضاع تان را حسابی تغییر خواهید داد. آن وقت بدون اینکه مشکل زیادی در مسیر کارتان بروز کند، کاربران را برای قسمت های متمادی پادکست تان هیجان زده نگه می دارید. این وضعیت تقریبا شبیه هیجان طرفداران آیفون چند روز مانده به شروع فروش سری جدیدش است. پس بد نیست این ایده را جدی بگیرید. 

همانطور که می بینید، راهکارهای زیادی برای ارتقای ارزش پادکست دم دست تان قرار دارد. نکته کلیدی در این میان حفظ ارتباط نزدیک با مخاطب هدف است. اینطوری شما می توانید همیشه از ایده های ناب کاربران نیز استفاده کنید. هرچه باشد کاربران بهتر از هر کسی سلیقه خود را می دانند در صورت تمایل با شما در میان خواهند گذاشت. پس سعی کنید هیچ وقت دست رد به چنین منبع باارزشی نزنید. 

همکاری با سایر پادکست ها: یکی برای همه، همه برای یکی!

پادکست مارکتینگ بدون استفاده از کمک دیگران مثل تلاش های بی نتیجه یک فوتبالیست برای گلزنی به صورت انفرادی است. بی شک در هر دو مورد چیزی به غیر از شکست دست آدم را نمی گیرد. بنابراین بد نیست همین اول کاری به فکر استفاده از کمک دیگران باشید. هرچه باشد یک دست که صدا ندارد، مگر نه؟

همکاری با بقیه پادکست ها روش تازه ای نیست. از چند دهه قبل برندهای مختلف همکاری های جسته و گریخته ای با هم داشته اند. به طوری که در دنیای پادکست ها نیز این همکاری ها کمابیش به چشم می خورد. نکته مهم این وسط شیوه همکاری است؛ چراکه یک همکاری نادرست همان ته مانده محبوبیت شما را نیز دودِ هوا خواهد کرد. 

حالا که از ریسک های یک همکاری بد مطلع شدید، باید کمی به نیمه پر لیوان هم نگاه کنیم. اگر شما خوب بازار را زیر و رو کنید، دیر یا زود یک پادکست با نقطه اشتراکات مختلف به تورتان خواهد خورد. آن وقت می توانید چندین و چند سال روی همکاری مشترک تان حساب کنید. حتما می پرسید، چطوری؟ خب اجازه دهید راهنمایی تان کنیم. 

یکی از ساده ترین روش های همکاری میان پادکست ها قرار دادن یک اپیزود از همکار مورد نظر در بین مجموعه پادکست های خودتان است. اینطوری کاربران وسط گشت و گذار بین اپیزودهای مختلف به موردی ناآشنا برمی خورند. البته این وسط موضوع اپیزود موردنظر باید با حوزه کاری شما هماهنگ باشد. وگرنه توجه هیچ کس را جلب نمی کند. مثلا اگر شما در حوزه گیم پادکست دارید، اضافه کردن اپیزود پادکستی که مربوط به دنیای دیجیتال یا شبکه های اجتماعی است، ایده بدی نخواهد بود. هرچه باشد ارتباط بین دنیای گیم با شبکه های اجتماعی خیلی بیشتر از صنعتی مثل مواد غذایی یا پوشاک است، مگر نه؟

راه اندازی خبرنامه: آخرین تکنیک برای توسعه پادکست

آیا تا حالا یکی از قسمت های سریال محبوب تان را از دست داده اید؟ اگر سن تان به دوران قبل از اینترنت قد دهد، خیلی خوب می دانید چنین اتفاقی به معنای از دست دادن رشته داستان خواهد بود. این دقیقا همان اتفاقی است که خیلی از کاربران هنگام جا ماندن از اپیزود پادکست مورد علاقه شان تجربه می کنند. اگرچه امروزه امکان مرور بخش های مختلف پادکست در پلتفرم های مختلف وجود دارد اما گوش دادن به آن وقتی تازه از تنور درآمده یک حس دیگری دارد. به همین خاطر شما باید فکری به حال وضعیت اطلاع رسانی تان به مخاطب کنید. 

یکی از ساده ترین کارها برای اطلاع رسانی دقیق و به موقع به کاربران درباره زمان انتشار هر قسمت از پادکست راه اندازی یک خبرنامه حرفه ای است. اینطوری شما دیگر هیچ دغدغه ای بابت اطلاع به موقع کاربران از انتشار اپیزودهای تازه پادکست تان نخواهید داشت. 

یادتان باشد شما حتی اگر بهترین پادکست دنیا را هم داشته باشید، تا وقتی کاربران درباره اش چیزی ندانند، سودی دست تان را نخواهد گرفت. به همین خاطر ما در پادکست مارکتینگ همیشه خبرنامه را جدی می گیریم. این خبرنامه هم در قالب ایمیل هم در قالب پیامک کاربردی خواهد بود. پس هر طور که فکر می کنید مخاطب تان راحت تر است، با او ارتباط برقرار کنید. 

اعطای هدیه های کوچک: تکنیکی همیشه اثرگذار!

وقتی یک محصول تازه روانه بازار می شود و کلی رقیب ریز و درشت دارد، معمولا کارآفرینان با هدایای گوناگون دل مشتریان را می برند. اینطوری مشتریان قصه مان برای دریافت جایزه هم که شده یکبار محصول تازه را امتحان خواهند کرد. بعد هم اگر کیفیت محصول موردنظر خوب بود، دیگر جایی برای نگرانی نیست؛ چراکه مشتریان موردنظر دیگر به دام افتاده اند!

استفاده از تکنیک هدیه برای برندهایی که پادکست هم دارند، بی عیب و نقص است؛ چراکه آنها می توانند یکی از محصولات شان را در قالب هدیه به کاربران دهند. البته لازم نیست همیشه هدیه های گران قیمتی را مد نظر داشته باشید؛ چراکه بودجه بازاریابی هر برندی محدود است. پس دنبال هدیه های کوچک و کلیدی بروید. اینطوری دیگر خرجی زیادی روی دست تان نخواهد ماند. به علاوه، شما می توانید هر وقت که دوست داشتید، هدیه های متنوع تری جلوی پای مشتریان قرار دهید؛ چراکه از نظر مالی هیچ محدودیتی با هدیه های کوچک نخواهید داشت. 

یادتان باشد هدیه های شما باید نقش محرک در دعوت از کاربران برای گوش دادن به پادکست یا خرید از برندتان را داشته باشد. وگرنه قرار نیست همیشه کاربران در ازای دریافت هدیه سراغ پادکست تان بیایند. خب حالا اجازه دهید درباره چند تا هدیه درست و حسابی با هم گپ بزنیم.

•    تخفیف بر روی محصولات برند
•    اکسسوری های دارای لوگو برند
•    شانس همکاری یا شرکت در یکی از اپیزودهای پادکست
•    اشاره به ایده یا نام کاربر موردنظر در اپیزود بعدی
•    حضور به عنوان کارشناس مهمان در قسمت بعدی اپیزود

همانطور که می بینید، بیشتر هدیه های موردنظر ما در ارتباط با پادکست تان است. اینطوری عملا ارتباط میان کاربران و ماهیت پادکست تان بی نهایت تقویت خواهد شد. یادتان باشد در دنیای امروز تقویت ارتباط میان کاربران و پادکست اهمیت زیادی دارد؛ چراکه به مرور زمان پادکست تان را تبدیل به بخشی از زندگی آنها خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و بخشی از زندگی کاربران را با پادکست تان گره بزنید. این وسط هم هدیه های کوچک و به یادماندنی ابزار خوبی برای شروع خواهد بود. 

تبدیل مخاطب فعلی به سفیر پادکست: ماجراجویی به کمک مخاطب ها

اگر تا اینجای کار جلو آمده اید، احتمالا پادکست تان دیگر از آب و گل درآمده است. حالا نوبتی هم باشد، باید به فکر توسعه کارتان باشید؛ چراکه یک پادکست با تعداد مشخصی کاربر هیچ وقت موفقیت بی پایان را تجربه نخواهد کرد. در عوض این سعی و تلاش مداوم برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است که ارزش نهایی را به کارتان می دهد. البته شما همیشه در این مسیر تنها نیستید. در عوض گاهی اوقات طرفداران فعلی پادکست تان به عنوان سفیر برند کارشان را شروع می کنند. این یعنی مخاطب های فعلی که اتفاقا از پادکست شما حسابی خوش شان آمده، آن را به دوستان شان معرفی می کنند. ماجرا خیلی جالب شد، نه؟

شاید فکر کنید نقش آفرینی مخاطب پادکست به عنوان سفیر شما یک امر طبیعی است. در این صورت باید کاملا با شما مخالفت کنیم؛ چراکه در دنیای امروز اصلا از این خبرها نیست. در عوض کیفیت اپیزودها و میزان اثرگذاری راهکارهای تان بر روی زندگی مخاطب نتیجه نهایی را مشخص می کند. اگر از ما می شنوید، به جای اینکه دائما به دنبال ترغیب مخاطب به سفیر برند باشید، باید کیفیت پادکست تان را بیشتر کنید. اینطوری بدون مشکل خاصی در مسیر اثرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب تان قرار خواهید گرفت. 

در دنیای دیجیتال تقریبا همه تبدیل به یک پا منتقد کاردرست شده اندبه همین خاطر سنگ محک اصلی برای پادکست ها سایت های ارزشیابی است. مثلا گوگل پادکست را در نظر بگیرید؛ خیلی از کاربران در این سرویس به کیفیت پادکست های مختلف امتیاز می دهند. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت سراغ پادکستی با امتیازهای پایین نمی ‏روم. به همین خاطر مراقبت از میانگین امتیاز پادکست ایده بی نهایت مهمی خواهد بود. 

پادکست هایی که امتیاز بالایی در سایت های مختلف داشته باشند، به طور خودکار سفیران زیادی دور و برشان پیدا می شود. آن وقت دیگر نیازی به بازاریابی یا حتی پروموت کردن محتوای پادکست تان هم نخواهد بود. خب اگر بازاریابی را می شناسید که این رویا را هر روز در خواب نمی بیند، ما را هم بی خبر نگذارید. 

دعوت از مهمان های برجسته: یک تیر و دو نشان

کارشناس ها یا چهره های برجسته نقش مهمی در جلب نظر کاربران در شبکه های اجتماعی دارند. بنابراین بد نیست شما هم برای پادکست تان سری به این مدل آدم ها بزنید. قبول دارم از نظر مالی همکاری با چنین افرادی اصلا مقرون به صرف نیست، اما سر و کله زدن با آنها در یک اپیزود خیلی ایده بدی نخواهد بود. اینطوری می توانید حسابی در بازار گرد و خاک کرده و در کانون توجه کاربران قرار بگیرید. 

یادتان باشد این روزها کاربران هر برندی را با میزان ریسکی که در بازار می کند، به یاد می آورند. پس اصلا از ریسک های بزرگ نترسید. نهایتا ایده تان برای همکاری با یک اینفلوئنسر یا کارشناس مطرح با شکست رو به رو خواهد شد. آن وقت دست کم سعی تان را کرده اید. اگر هم خوش شانس باشید و همه چیز به خوبی پیش برود، اسم تان خیلی زود سر زبان ها می افتد. ما برای اینکه کار از محکم کاری عیب نکند، یک ارزیابی اولیه قبل از همکاری با اینفلوئنسرها را ضروری می دانیم. در این مرحله شما باید کمی درباره حوزه کار فرد مورد نظرتان فکر کنید. اگر گزینه تان تجربه ای در حوزه کاری تان دارد، همکاری با وی احتمالا با موفقیت همراه خواهد شد. وگرنه باید کاملا دور او را خط بکشید. 

سخن پایانی

دنیای پادکست ها آنقدر رنگارنگ هست که به سادگی در آن گم شویم. به همین خاطر پادکست مارکتینگ بخش مهمی از تلاش تیم های طراحی پادکست را تشکیل می دهد. آنهایی که در این ماراتن بزرگ پیروز شوند، توجه مادام العمر کاربران را کسب خواهند کرد. پس بد نیست به خاطر سود بلندمدت استارت آپ تان هم که شده از بعضی تکنیک های این مقاله استفاده کنید. البته اگر کمی به خودتان سخت گرفته و به ترتیب هم ایده ها را اجرا کنید، دیگر موفقیت تان تقریبا تضمین شده خواهد بود. 

منبع: فرصت امروز

  • تکنیک های پادکست مارکتینگ: نقشه گنج بازاریابی دیجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا