ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دنیا به کجا رسید؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC در حال گسترده شدن در سراسر دنیا است از یوآن چین تا روپیه هند و پول دیجیتال با همکاری چند کشور در ادامه به بررسی خلاصه وضعیت برخی از این ارزها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال بانک مرکزی که به آن ارز دیجیتال فیات یا پول پایه دیجیتال نیز گفته می‌شود، ارز دیجیتالی است که توسط یک بانک مرکزی صادر می‌شود. مفهوم فعلی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از بیت‌کوین و ارزهای رمزپایه مبتنی‌بر بلاک‌چین الهام گرفته؛ اما عملکرد آن با ارزهای دیجیتال موجود در بازار متفاوت است. سیستم‌های پرداختی با ارز دیجیتال اساساً سیستم‌هایی است که شامل تراکنش‌های دیجیتال به‌شکل الکترونیکی می‌شود و از نظر فیزیکی مانند اسکناس قابل‌لمس نیست. 

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

هند پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی را آغاز کرد

بانک مرکزی هند در روز سه‌شنبه، ۱ نوامبر، اولین پروژه آزمایشی روپیه دیجیتال هند را برای بخش عمده‌فروشی راه‌اندازی کرد.

روپیه دیجیتال (e₹) که به‌عنوان ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نیز شناخته می‌شود، شکل دیجیتالی اسکناس ارز است که توسط بانک مرکزی هند منتشر می‌شود. اساساً تفاوتی با اسکناس‌ها ندارد؛ اما دیجیتال‌بودن آن احتمالاً آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است. همچنین تمام مزایای معاملاتی سایر اشکال پول دیجیتال را دارد.

آسیای جنوب شرقی از رقابت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کنار کشید؟

کامبوج یکی از اولین کشورهای جهان بود که ارز دیجیتال بانک مرکزی را در اکتبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. با پذیرش پروژه خرده‌فروشی مبتنی‌بر بلاک‌چین ارز دیجیتال بانک مرکزی کامبوج، باکونگ به‌سرعت توسعه یافت، سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی با نیازهای شمول مالی مشابه انتظار می‌رفت دیجیتالی‌شدن خدمات مالی را از همین روال پیروی کند.

با این حال، دو سال پس از راه‌اندازی باکونگ، هیچ کشور دیگری از آسیای جنوب شرقی ارز دیجیتال فیات راه‌اندازی نکرده است.

از آنجایی که هیاهو در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کاهش یافته، کشورهای آسیای جنوب شرقی کمتر نگران این هستند که اولین محرک‌ها در این زمینه نوپا باشند و بیشتر نگران این هستند که آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی مزایایی را به آنها ارائه می‌دهد که هزینه‌های آن را توجیه می‌کند.

فرانسه، سنگاپور و سوئیس دست همکاری می‌دهند

فرانسه، سنگاپور و سوئیس آزمایش مشترک ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را در اولین آزمایش بین‌منطقه‌ای در نوع خود راه‌اندازی کرده‌اند.

این پروژه که حدود شش ماه ادامه خواهد داشت، برای مبادله فرامرزی فرانک سوئیس، یورو و دلار سنگاپور از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فرامرزی استفاده خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد که این پروژه دارای پتانسیلی است که به‌عنوان ستون فقرات زیرساخت بازار مالی موردنیاز برای مبادله ارزهای دیجیتال بین کشورها استفاده شود.

چین پیشتاز رقابت جهانی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

بانک مرکزی چین روز چهارشنبه اعلام کرد، تراکنش‌های استفاده از یوان دیجیتال چین تا ۳۱ اوت از ۱۰۰میلیارد یوان (۱۳.۹میلیارد دلار) فراتر رفته است.

بانک خلق چین (PBOC) گفت که این هزینه شامل ۳۶۰میلیون تراکنش در مناطق آزمایشی در ۱۵ استان و شهرداری است و افزود که اکنون بیش از ۵.۶میلیون تجارت‌کننده می‌توانند پرداخت با ارز دیجیتال را بپذیرند.

چین پیشتاز رقابت جهانی برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است، اگرچه پذیرش آن هنوز در مراحل اولیه است. PBOC گفت که تراکنش‌های با استفاده از e-CNY از ۸۷.۶میلیارد یوان تا پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

آسیایی‌ها به جنگ با دلار می‌روند؟

گفتنی است که کارشناسان یک مؤسسه اقتصادی در چین ایده ایجاد یک ارز دیجیتال مبتنی‌بر بلاک‌چین را منتشر کرده‌اند که می‌تواند اتکای آسیا به دلار را کاهش دهد.

این ابتکار در زمینه توسعه آزمایشی یوان دیجیتال و پس از آزمایش‌های اخیر پرداخت‌های فرامرزی با ارزهای دیجیتال صادرشده دولتی در منطقه صورت می‌گیرد.

محققان دولت چین برای کاهش وابستگی منطقه به پول فیات ایالات متحده، معرفی یک ارز دیجیتال جدید در آسیا را پیشنهاد کرده‌اند. به گفته آنها، سکه مشترک همچنین به حفظ ثبات مالی و در عین حال تقویت همکاری‌های پولی منطقه‌ای کمک می‌کند.

منبع: قرن‌نو

  • ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دنیا به کجا رسید؟

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا