کاربرد بلاک‌چین

پلتفرم «دیفای ترا» به یک رکورد تاریخی رسید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

پلتفرم دیفای ترا (Terra) که دومین بلاک چین برتر حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، روز سه‌شنبه با افزایش واریزها شاهد یک رکورد تاریخی در ارزش کل فقل‌شده (TVL) خود بود.

داده‌های پلتفرم دیفای‌لیاما (DeFiLIama) نشان می‌دهند ارزش کل قفل‌شده بلاک چین ترا با رشد ۵ درصدی به رکورد تاریخی ۲۱.۸ میلیارد دلار رسید. حالا این بلاک چین از لحاظ ارزش کل قفل‌شده، خود را به رتبه دوم و پشت سر اتریوم رساند. با این حال، اختلاف نجومی بین آن‌ها وجود دارد؛ ارزش کل قفل‌شده اتریوم ۸۱.۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

پروتکل‌های لیدو (Lido) و انکور (Anchor)، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نقدینگی دیفای در شبکه ترا هستند که به ترتیب صعودهای ۸ درصدی و ۱۰ درصدی را از خود به‌جا گذاشته‌اند. همچنین، انکور در بازارهای امور مالی غیرمتمرکز ترا تسلط کامل داشته و ۷۶ درصد از ارزش کل قفل‌شده آن را به خود اختصاص داده است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

لونا (LUNA)، توکن بومی بلاک چین ترا هم در پی افزایش ارزش کل قفل‌شده این بلاک چین رشد داشت.

این افزایش فعالیت در پلتفرم‌های دیفای ترا از طریق لونا صورت گرفت و موجب شد این رمزارز هم از این رشد تعاملات بهره ببرد. این توکن در ۲۴ ساعت گذشته ۸.۵ درصد افزایش داشته و در محدوده ۹۶.۴۶ دلار در حال معامله است.

رشد اخیر لونا کمک کرد که رمزارز ریپل (Ripple / XRP) را پشت سر بگذارد و تبدیل به هفتمین ارز برتر بازار شود؛ هم‌اکنون ارزش کل بازار لونا ۳۳.۵ میلیارد دلار محاسبه شده است و حجم معملات آن هم با رشد چشم‌گیر خود در ۲۴ ساعت اخیر به ۲.۵ میلیارد دلار رسید.

با توجه به این که اکثریت حجم این ارزش کل قفل‌شده در پروتکل انکور تزریق شده است، توکن حاکمیتی (Governance Token) این پلتفرم، ANC، ۹ درصد افزایش قیمت داشت. در حال حاضر پلتفرم انکور در دنیای دیفای بیشترین نرخ بازده (۲۰ درصد) را میان دیگر همتاهای خود ارائه می‌دهد. این نرخ سود بالا دلیل اصلی ورودی سرمایه به این پلتفرم است.

اما افزایش تعاملات در پلتفرم‌های دیفای شبکه ترا، حجم معاملات استیبل کوین آن، UST، را هم افزایش داد. اکنون، عرضه در گردش رمزارز UST به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 ابهامات در مورد پایداری شبکه

اما با وجود افزایش تمایلات پیرامون پلتفرم‌های دیفای ترا در هفته‌های اخیر، در رابطه با پایداری این شبکه شک و تردید‌هایی به‌وجود آمده است.

مخصوصاً پلتفرم انکور، در مقایسه تعداد واریزکنندگان با وام‌گیرندگان دچار عدم تناسب شده است که یعنی، پرداخت نرخ سود ۲۰ درصدی برای تمامی واریزی‌ها در نهایت منجر به تخلیه ذخایر پلتفرم خواهد شد.

با این که اعضای شبکه آن تمهیداتی را برای مقابله با این مشکل اتخاذ کرده‌اند و یک نرخ سود پویا (Dynamic) را در سیستم قرار داده‌اند، تعداد واریزکنندگان آن با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال افزایش است. این رویه ممکن است در نهایت نرخ بازده را به میانگین‌های رایج در بازار برساند که باعث می‌شود انکور جذابیت قبل خود را برای سرمایه‌گذاری از دست بدهد. تعداد بیش از حد واریز هم پلتفرم را در معرض شوک‌های نقدینگی خطرناکی قرار می‌دهد.

با این حال، دو کوان، بنیان‌گذار ترا، به‌طور مداوم در حال افزایش ذخایر UST برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی است. وی قصد دارد پشتوانه استیبل کوین UST را به ۱۰ میلیارد دلار بیت کوین برساند.

منبع:گذرنیوز

پلتفرم «دیفای ترا» به یک رکورد تاریخی رسید

https://coingape.com/terra-defi-value-hits-record-high-21-7-bln-what-does-it-mean-for-luna/
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا