کاربرد بلاک‌چینمقاله

پل میان زنجیره ای NFT چیست؟ انتقال توکن‌های بی‌همتا بین زنجیره‌های مختلف

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
زهرا کریمی

آیا توکن‌های بی‌همتا (NFT) را هم می‌توان بین زنجیره‌های مختلف جابجا کرد؟ احتمالا شما هم در موقعیتی قرار گرفته‌اید که بخواهید داده یا دارایی خود را از یک بلاک‌چین به زنجیره دیگری منتقل کنید؛ مشکل آن‌جا است که بلاکچین‌های مختلف، ذاتا با هم تعامل نداشته و دارایی‌های یک زنجیره، روی دیگری قابل شناسایی نیستند. برای ان‌اف‌تی‌ها که اکنون به بخش مهمی از دنیای رمزارزها تبدیل شده‌اند، امکان جابجایی بین شبکه‌های مختلف به یک نیاز تبدیل شده است. راه حل، پل‌ میان زنجیره ای NFT است. پل‌ها نقش مهمی در صنعت بلا‌ک‌چین دارند و امکان تبادل دارایی‌ها و اطلاعات را بین بلاک‌چین‌های مختلف فراهم می‌کنند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد پل‌های NFT و نحوه عملکرد آن‌ها به شما می‌دهیم و ۲ پلتفرم برای این کار معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید

چرا پل‌ میان زنجیره ای NFT نیاز است؟

پل‌ میان زنجیره ای NFT چیست
منبع:news.bitcoin.com

پل‌ بلاک‌چینی، سیستمی است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها و داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی انتقال دهند. به عنوان مثال انتقال بین اتریوم و پولکادات یا پالیگان و آوالانچ.

اساسا بلاک‌چین‌های مستقل نمی‌توانند مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، زیرا شبیه افرادی هستند که به زبان‌های متفاوت صحبت می‌کنند. شبکه‌های مختلف از الگوریتم‌های اجماع متفاوت، طرح قرارداد هوشمند متفاوت و فرمت‌های مختلف آدرس استفاده می‌کنند.

بنابراین گرفتن TRX و ارسال آن به یک آدرس اتریوم که با Ox شروع می‌شود، امکان پذیر نیست. در بهترین حالت به شما اجازه انجام معامله را نمی‌دهد و در بدترین حالت، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

محبوبیت و استفاده از توکن‌های یکتا یا NFT‌ها، به عنوان یکی از محصولات بلاکچین در حال افزایش است. امروزه، NFTها با چالش‌هایی مشابه توکن‌های تعویض‌پذیر مواجه هستند.مارکت‌پلیس‌ها فقط از شبکه‌های خاصی پشتیبانی می‌کنند، بازی‌ها فقط از شبکه‌های خاصی پشتیبانی می‌کنند و غیره. با توجه به تقاضای زیاد، علاوه بر Token Bridge، پل‌سازی برای NFT‌ها نیز ضروری شده است.

البته بریج کردن NFTها، از توکن‌های عادی سخت‌تر است. توکن‌های بی‌همتا دارای متادیتا هستند، همچنین ارزش آن‌ها متغیر است و گرفتن کامزد انتقال، به صورت درصدی از ارزش جابه‌جا شده، عادلانه و کاربردی نیست. در ادامه ضرورت وجود داشتن پل‌ها، از دیدگاه کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز را بررسی می‌کنیم، نحوه کار بریج‌ها را مرور مختصری کرده و سپس دو پلتفرم پل میان زنجیره‌ ای NFT را معرفی می‌کنیم.

نگاه به پل‌ها از دیدگاه کاربر

پل بلاک‌چین چیست
منبع:coinguides.org

تا زمانی که فقط با یک بلاک‌چین تعامل دارید، عدم قابلیت همکاری مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. در گذشته بیشتر مردم فقط از بیت‌کوین یا اتریوم استفاده می‌کردند و گاها از ترون. در سال جاری شاهد افزایش استفاده از بلاک‌چین‌های جایگزینی مانند سولانا، بایننس اسمارت چین، آوالانچ، فانتوم، کازموس، پالیگان و غیره هستیم. اکنون بحث انتقال بین زنجیره‌های دارایی مطرح شده است.

این زنجیره‌های سطح ۱، نه تنها سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم هستند، بلکه فرصت‌های کسب درآمد گسترده در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، صرافی‌های غیرمتمرکز کارآمد مانند Avalanche’s و Trader Joe و بازی‌های Play2earn هیجان‌انگیز مانند پادشاهی‌های DeFi در هارمونی را نیز ارائه می‌دهند.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید با این dAppها تعامل داشته باشید با مشکل روبرو می شوید؛ دارایی‌های رمزنگاری‌شده شما در بلاک‌چین‌های دیگر کار نمی‌کند. برای مثال اگر اتریوم دارید و می‌خواهید با  برنامه غیرمتمرکز (Dapp) ساخته شده بر روی Solana تعامل داشته باشید، باید اتریوم را در یک صرافی متمرکز مانند Coinbase یا Binance به سولانا تبدیل کنید و توکن‌های حاصل را به آدرس کیف پول سولانا خود ارسال کنید.

افراد با تجربه با این ناسازگاری بین زنجیره‌ها مشکلی ندارند، درست مانند زمانی که شما در کشور ایالات متحده زندگی می‌کنید و از دلار استفاده می کنید؛ اما برای شرکت‌های بزرگ که می‌خواهند خدمات ارائه کنند و در ازای آن هزینه بگیرند، مانع بزرگی است. در فضای کریپتو، ما به راحتی پذیرفته‌ایم که دارایی‌های صادر شده در یک زنجیره، در زنجیره دیگری پشتیبانی نمی‍شوند؛ مگر اینکه پلی میان زنجیره‌ای وجود داشته باشد که این دو را به هم مرتبط کند.

نگاه به پل‌ها از دیدگاه یک پروژه DApp

به عنوان نویسنده یک پروژه بلاک‌چین، شما می‌خواهید تا جای ممکن افراد بیشتری را جذب کنید تا ارزش کل قفل شده (TVL) در پروژ‌های DeFi یا تعداد بازیکنان در پروژه‌های بازی را افزایش دهید. از سوی دیگر بلاک‌چین‌های جایگزین، کاربران کمتر و نقدینگی کمتری نسبت به اتریوم دارند.

پل‌های میان زنجیره‌ای، انتقال را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. یک پل مانند مجرای بین دو کشتی عمل می‌کند و این امکان را می‌دهد که نقدینگی، از یک زنجیره به دیگری جریان یابد و به dAppها کمک می‌کند. در نتیجه یکپارچه‌ سازی پل‌های بلاک‌چینی، به نفع توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال است.

پل‌ میان زنجیره ای NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

پل میان زنجیره‌ای چگونه کار می‌کند؟
منبع:morioh.com

یک پل NFT، وظیفه اتصال دو شبکه مختلف را بر عهده دارد و امکان انتقال توکن‌ و داده‌ را بین آنها فراهم می‌کند. شبکه‌های مختلف، پروتکل‌های خود را دارند و پل، راه‌حلی سازگار برای برقراری ارتباط ایمن از هر دو طرف را ارائه می‌دهد. پل میان زنجیره‌ای NFT، مجموعه‌ای از کدها و قراردادهای هوشمند است که کاربر را قادر می‌سازد تا توکن‌ها و داده‌ها را بین بلاک‌چین‌های مختلف، منتقل کند.

پل زدن برای NFTها، چندین مزیت را برای کاربران فراهم می‌کند که از جمله:

  • امکان انتقال NFTها به شبکه‌های بلاک چینی مورد نظر
  • امکان فروش در مارکت‌پلیس‌های زنجیره‌های مختلف
  • امکان فروش و حراج میان زنجیره ای
  • حفظ ارزش توکن‌های بی‌همتا در صورت تغییر شبکه

پل‌ها برای جابجایی توکن‌ بین زنجیره‌های مختلف، یک مسیر چندمرحله‌ای را طی می‌کنند. اگر خلاصه بخواهیم بیان کنیم، این مسیر شامل مراحل زیر است:

۱- کاربر دارایی را به یک آدرس در بلاکچین مبدا (به عنوان مثال اتریوم) می‌فرستد و هزینه پل زدن را می‌پردازد.

۲ -دارایی A نزد یک متولی مورد اعتماد یا یک اعتبارسنج که به طور تصادفی انتخاب شده، در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود.

۳- مقدار معادل دارایی A۱، در بلاکچین هدف صادر می‌شود (مثلا آوالانچ).

۴-دارایی A۱ به آدرس کاربر در زنجیره هدف (یک کیف پول آوالانچ)، ارسال می‌شود.

اگر کاربر می‌خواهد دارایی A اصلی خود را پس بگیرد، باید دارایی A۱ را به آدرس خاصی (جایی که توکن‌ها سوزانده می‌شوند) ارسال کند و قرارداد هوشمند یا متولی، دارایی A اصلی را به کیف پول کاربر برمی‌گرداند.

در سال ۲۰۲۲ پل‌ها به موضوع مهمی در دنیای رمزازها تبدیل شده‌اند. همانطور که گفتیم،‌ پل زدن NFTها سخت‌تر است، به خصوص قسمت ذخیره‌سازی اهمیت بیشتری دارد. یک NFT می‌تواند ده‌ها هزار دلار ارزش داشته باشد، بنابراین قسمت قفل یا نگهبانی پل باید ایمنی کامل داشته باشد.

معرفی دو پلتفرم برای بریج کردن توکن‌های NFT

تا به این‌جا در مورد اهمیت پل‌ها و NFTها صحبت کردیم و نحوه کار بریج‌ها را مختصر توضیح دادیم. در این قسمت قصد داریم تا دو پلتفرم به شما معرفی کنیم که در زمینه پل میان زنجیره ای برای توکن‌های بی‌همتا فعالیت می‌کنند.

XP.Network

پروژه XP.Network‌ رو پل بین زنجیره ای NFT متمرکز شده است و تلاش می‌کند تا جابجایی این توکن‌ها بین شبکه‌های مختلف را تسهیل کند. این پلتفرم همچنین دارای یک ماژول، برای مین کردن توکن‌های NFT است. توکن‌هایی که با این ماژول ایجاد شوند،‌قابلیت انتقال بین بلاکچین‌های مختلف را دارند. در برنامه‌های آتی این پروژه، یکپارچه‌سازی با اثر بلاکچین‌های بزرگ از جمله کازموس، پولکادات، الگوراند، سولانا و غیره به چشم می‌خورد.

Crosschainbridge

پلتفرم Crosschainbridge، علاوه بر بریج توکن‌های معمولی، انتقال توکن‌های NFT بین شبکه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. تاکنون بیش از ۳۰ هزار تراکنش در این پلتفرم انجام شده است. Crosschainbridge روی امنیت متمرکز شده است و قصد دارد تا امکان اتصال همه بلاکچین‌ها به یکدیگر را فراهم سازد. کنترل این پلتفرم، قرار است در آینده به دست جامعه آن سپرده شود. در حال حاضر اتریوم، BNB Chain،‌ آوالانچ، فانتوم و پالیگان در Crosschainbridge پشتیبانی می‌شوند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، پل‌ها نقش مهمی در تبادلات صنعت بلا‌ک‌چین دارند و امکان انتقال داده و دارایی‌ها را از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین‌ دیگر تسهیل می‌کنند. به این ترتیب، پل‌ها راه‌حلی برای یکی از مشکلات مطرح‌شده در مورد بلاکچین‌ها یعنی قابلیت همکاری هستند. از طرف دیگر توکن‌های بی‌همتا به بخش مهمی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. موارد استفاده و تعداد آن‌ها، روز به روز در حال افزایش است. این موارد باعث شده تا همانند توکن‌های تعویض‌پذیر، جابجایی توکن‌های یکتا بین شبکه‌های مختلف نیز به یک دغدغه تبدیل شود و نیاز به بریج کردن آن‌ها، بیش از پیش احساس شود. در نتیجه پروژه‌هایی روی پل میان زنجیره ای NFT متمرکز شده‌اند که در این مقاله شما را با این مفهوم آشنا کردیم. همچنین دو پلتفرم برای این کار معرفی شده است.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا