پیشنهاد سردبیرفناوری بلاک چینمقاله کسب و کار دیجیتال

پولکااستارتر چیست؟ استارت آپ جدید بر بستر پولکادات

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مازیار نسیمی

پولکااستارتر (Polkastarter) یک پروتکل غیرمتمرکز بین زنجیره‌ای بر بستر پولکادات است که به استارت‌آپ‌ها امکان می‌دهد تا در محیطی غیرمتمرکز و تعامل‌پذیر به جذب سرمایه بپردازند.

در سال ۲۰۲۰، اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای از لحاظ تعداد پروتکل‌های دیفای و هم‌چنین مقدار سرمایه مسدودشده در پروتکل‌های مختلف توانست عدد چشمگیری را ثبت کند. این پلتفرم‌ها شامل حوزه‌های مختلفی نظیر وام‌دهی، معاملات و بیمه بوده‌اند.

متاسفانه، پروتکل‌های زیادی نتوانستند تغییر چشمگیری در مدل‌های سنتی جذب سرمایه نظیر عرضه اولیه کوین (ICO‌ها)، عرضه اولیه در صرافی‌های غیرمتمرکز (IDO‌ها) و عرصه اولیه در صرافی‌ها (IEO‌ها) ایجاد کنند.

هرچند، پروژه‌هایی نظیر پولکااستارتر در مسیر ارائه امکانات به استارت‌آپ‌هایی هستند که به دنبال روش‌های نوآورانه برای جذب سرمایه هستند. قبل از آنکه به بررسی دقیق‌تر این پروژه بپردازیم، ابتدا گروه و تیم توسعه‌دهندگان آن را بررسی می‌کنیم.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

پولکااستارتر چیست؟

پولکااستارتر یک پلتفرم غیرمتمرکز است که به استارت‌آپ‌ها و سایر پروژه‌ها امکان می‌دهد تا از طریق مزایده توکن‌ها و استخرهای توکن بین بلاک چینی به جذب سرمایه بپردازند. همانطور که احتمالا از اسم پولکااستارتر حدس زده‌اید، این پروژه بر بستر شبکه پولکادات است و توکن آن بر بستر اتریوم نیز وجود دارد.

استاکهاوس (بنیانگذار  پولکااستارتر) پولکادات را به دلیل قدرت چشمگیر این شبکه در زمینه مقیاس‌پذیری، سرعت، تعامل‌پذیری، قابلیت به‌روزرسانی و نظارت انتخاب کرده است. به منظور توضیح بیشتر می‌توان گفت که سرعت تراکنش‌های پولکادات به لطف استفاده از پاراچین‌ها (parachain) که مقیاس‌پذیری افقی و مکانیزم اجماع Grandpa که مقیاس‌پذیری عمودی را امکان پذیر می‌سازند از اتریوم و بیت کوین پیشی گرفته است.

پولکااستارتر با استفاده از این نقاط قوت، در صدد امکان‌پذیر ساختن نظارت از طریق استیکینگ و رای‌گیری توسط جامعه است. این شبکه هم‌چنین برای انجام ماینینگ نقدینگی به پولکادات متکی است.

پولکااستارتر با استفاده از این ویژگی‌ها شرایط بهتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های تبادل کنونی نظیر یونی‌سواپ، Bounce و Primablock دارد. برای مثال، این شبکه‌ها از استخرهای بین زنجیره‌ای پشتیبانی نمی‌کنند، در حالی که Bounce و Primablock از ارزهای دیجیتال محدودی نیز پشتیبانی می‌کنند.

تیم اصلی پولکااستارتر

دنیل استاکهاوس (Daniel Stockhaus) و تیاگو مارتینز (Tiago Martins) مغزهای متفکر پولکااستارتر هستند. استاکهاوس و مارتینز علاوه بر بنیانگذاران، به ترتیب مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری این پروژه هستند. نکته قابل ذکر این است که این دو فرد، تجربه بسیار زیادی از کارآفرینی در حوزه فناوری تا توسعه نرم‌افزار دارند.

سایر اعضای این تیم شامل دنیلو کارلوچی (Danilo Carlucci) و متیو دیب (Matthew Dibb) هستند. کارلوچی یک کارآفرین و سرمایه‌گذار شناخته‌شده و دیب نیز مشاور استراتژیک است.

کاربردها و ویژگی‌های مهم پولکااستارتر

پولکااستارتر اقدامات مرتبط با جذب سرمایه خود را گسترش می‌دهد و به کاربران امکان می‌‌دهد تا از فروش‌های باتخفیف بهره ببرند. به علاوه، این پروتکل می‌تواند با امکان‌پذیر ساختن محافظت از رمز عبور، حریم خصوصی را در معاملات فرابورس افزایش دهد.

این شبکه با سایر شبکه‌ها به دلایل زیر متفاوت است:

  • تبادل‌های بین زنجیره‌ای
  • تبادل های ثابت و پویا
  • رای‌گیری جامعه در خصوص مسائل مهم نظارتی
  • فهرست کردن بدون نیاز به مجوز و غیرمتمرکز توکن‌ها
  • اقدامات احراز هویت جامع
  • شناسایی آسان کلاهبرداری‌ها با استفاده از ویژگی ضدکلاهبرداری موجود در این پروتکل

نکته قابل ذکر این است که ترکیب این ویژگی‌ها منجر به ارائه تراکنش‌هایی با کارمزد کم، تبادل توکن بین زنجیره‌ای سریع، قابلیت انتقال ارزهای دیجیتال در بین پلتفرم‌های غیرمتمرکز و طراحی کاربرپسند می‌شود.

پولکااستارتر چگونه تبادل‌های ثابت را مدیریت می‌کند؟

استخرهای تبادل ثابت، مولفه‌های مهم شبکه هستند. برخلاف بازارسازی خودکار (AMM)، تبادل ثابت به بی‌اثر کردن نوسان قیمت می‌پردازد. هم‌چنین سطح بیشتری از شفافیت در خصوص مقدار سرمایه جذب‌شده ارائه می‌دهد.

پولکااستارتر به جای استخرهای تبادل AMM از استخرهای تبادل ثابت بهره می‌برد. این رویکرد علاوه بر چالش‌های دیگر، به حل و برطرف کردن خطر تورم‌زایی مصنوعی توسط سرمایه‌گذاران خصوصی و سپس فروش دارایی توسط آنها می‌پردازد.

به علاوه، استخرهای تبادل ثابت، توزیع عادلانه توکن‌ها را تضمین می‌کند.

پولکااستارتر به جای استفاده از منحنی اتصال (bonding curve) برای تعیین قیمت توکن‌های موجود در استخر، قیمت ثابت هنگام تبادل توکن‌ها تعیین می‌کند. بدین ترتیب، افزودن پارامترهای دیگر نظیر نحوه مشارکت کاربران در پروژه امکان‌پذیر می‌شود. به علاوه، افزودن پارامترهای بیشتر به منظور تضمین شفافیت و عدالت آسانتر می‌شود.

مزایای استفاده از تبادل ثابت عبارتند از:

  • مقدار سرمایه جذب‌شده و توکن‌های فروخته‌شده به آسانی قابل محاسبه هستند
  • سرمایه‌گذاران را از مناطق و شرایط مالی مختلف جذب می‌کند
  • دارندگان توکن فرصت خرید توکن با قیمت استاندارد را دارند

توکن اصلی پولکااستارتر Pols

توکن اصلی شبکه پولکااستارتر POLS است که برای بخش‌های مختلف در این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کل موجودی POLS برابر با ۱۰۰ میلیون توکن است. دقیقا ۴۲.۵ درصد از کل توکن‌ها طی فروش اولیه، فروش خصوصی و فهرست شدن در یونی‌سواپ فروخته شده است. سایر توکن‌ها به سرمایه بازاریابی، تیم توسعه‌دهندگان، مشاوران و ذخیره پلتفرم اختصاص یافته است.

امکانات و بخش بندی توکن $POLS

سرمایه جذب‌شده طی دوره‌های فروش مختلف به موارد قانونی و حسابداری (۵درصد)، رشد اکوسیستم (۲۰ درصد)، نقدینگی و صرافی‌ها (۳۰ درصد) و توسعه محصول (۴۵ درصد) اختصاص یافته است.

توکن POLS در اکوسیستم پولکااستارتر به عنوان توکن چندمنظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی آن به عنوان کارمزد و نظارت است.

دارندگان POLS به عنوان یک توکن نظارتی می‌توانند در خصوص مسائل مهمی نظیر ویژگی‌های پروتکل رای دهند. کارمزد تراکنش‌های این پلتفرم نیز با استفاده از توکن POLS پرداخت می‌شود.

سایر کاربردها

  • استیکینگ: به منظور کسب پاداش استیکینگ در موارد مختلف می‌توان به استیکینگ این توکن پرداخت. برای مثال، می‌توان برای دریافت پاداش استخر یا دسترسی به استخر، این توکن را استیک کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که گزینه استیکینگ POLS برای دسترسی به استخر منحصرا در اختیار ایجاد‌کنندگان استخر است. هرچند، گزینه ارائه دسترسی خصوصی به استخرهای برتر به ارائه‌دهندگان نقدینگی یک انتخاب ایده‌آل می‌تواند باشد.
  • ماینینگ نقدینگی: ارز دیجیتال شبکه پولکااستارتر را می‌توان برای مشارکت در ماینینگ نقدینگی، استیک کرد. پاداش‌های این موضوع به نهادهایی که به بازارهای ثانویه نقدینگی ارائه می‌دهند توزیع می‌شود.

دو همکاری مهم با پولکااستارتر

اگرچه استاکهاوس و تیم توسعه‌دهندگان، همکاری‌های زیادی با پلتفرم‌های غیرمتمرکز معتبر محقق ساخته‌اند، اما دو مورد از این همکاری‌ها متمایز هستند.

پولکااستارتر و کوولنت

کوولنت (Covalent) پلتفرمی است که می‌تواند جزییات مهم درباره کیف پول‌ها را ارائه دهد. بدین ترتیب، کوولنت به پولکااستارتر و کاربران آن امکان می‌دهد تا اعتبار قرارداد را بررسی کنند. کاربران می‌توانند به مدت، تاییدیه، حجم تراکنش و سایر جزییات قرارداد دسترسی پیدا کنند.

پولکااستارتر و DIA

دارایی اطلاعاتی غیرمتمرکز (DIA) پلتفرمی است که اوراکل‌های توزیع شده را در پولکااستارتر ارائه می‌دهد. به لطف کیفیت مثال‌زدنی و استثنایی اوراکل‌های DIA، این پلتفرم به پولکااستارتر در زمینه ارائه هشدارهای لازم در خصوص اسلیپیج‌های (slippage) بزرگ کمک می‌کند.

از سایر همکاری‌های پولکااستارتر می‌توان به Moonbean، شیفت (Shyft) و Orion Protocol اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

پولکااستارتر با استفاده از تبادل‌هایی با قیمت ثابت به جای AMM ها، شرایط جدید و بهتری را برای جذب سرمایه غیرمتمرکز بنا نهاده است. این پلتفرم هم‌چنین دارای مولفه‌های شفافیت و مساواتی است که در پلتفرم‌های مشابه وجود ندارد. همکاری‌های این پروژه با کوولنت و DIA، آرامش خاطری به کاربران خود ارائه می‌دهد تا مطمئن شوند که می‌توانند پروژه‌های مشکوک و کلاهبرداری را تشخیص دهند و از اسلیپیج قیمت اجتناب کنند.

به علاوه، ارز دیجیتال شبکه پولکااستارتر دریچه‌ای جدید به نظارت توزیع‌شده می‌گشاید، در حالی که روش‌های کسب سود و پاداش بیشتری از استیکینگ برای کاربران خود فراهم می‌سازد.

منبع: میهن بلاک چین

بیشتر از استارتاپ دراقتصادالکترونیکی:
چالش‌های حقوقی استارت‌آپ‌ها در مذاکرات سرمایه‌گذاری
یک استارت‌آپ ایرانی در بین ۵۰ سایت پر مخاطب جهان قرار گرفت
سرمایه‌گذاری ۴ استارت‌آپ جدید بر روی شبکه پولکادات !
جبران عقب‌ماندگی استارت‌آپی چگونه امکان‌پذیر است؟
سهم ناچیز اقتصاد دیجیتال در شکل گیری زیست بوم استارت‌آپی کشور
مکنزی برای بازیگران صنعتی در عصر دیجیتال تجویز کرد

بیشتر از بلاک چین در اقتصادالکترونیکی:
آشنایی با ۱۲ بازیگر بزرگ بلاک چین سازمانی در سال ۲۰۲۰
بزرگترین تولیدکننده پالادیم در جهان از بلاک چین برای زنجیره تأمین خود استفاده خواهد کرد
بلاکچین مشکل فاکتورهای بیمه را حل می‌کند
بلاک‌چین را بیشتر بشناسیم
تفاوت بلاک چین و پایگاه داده (دیتابیس) سنتی چیست؟
قرار دادن داده‌ها در بستر تکنولوژی بلاک چین لزوما کار درستی نیست!!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. بازتاب: بلاکچین و آینده بازی‌های دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: با کمک بلاکچین می‌توان فضای تحریم را تلطیف کرد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: ایده هایی برای برگزاری مراسم دورهمی آنلاین در حوزه کسب و کار : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: استارت آپ های موفق در حوزه واقعیت مجازی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: با ۹ اشتباه متداول درمورد بلاکچین و نحوه اجتناب از آنها آشنا شوید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: اکوسیستم مناسب استارت‌آپ‌ها : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 6، بهمن و اسفند‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: سه راس استراتژی شرکت‌ها : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: استارتاپ در سالی که گذشت؛ دو ماراتن یا سرعت؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا