دولت دیجیتالفناوری بلاک چینگزارش

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وب۳

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اینترنت نسل در فیلتر قانون‌گذار!

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی گزارشی مبنی بر لزوم مدیریت وب۳ یعنی نسل سوم اینترنت در کشور را ارائه داده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وب۳ آمده که با توجه به اینکه وب۳ درحال گسترش در دنیا است، در ایران هم باید شیوه‌نامه‌ها و استانداردهایی در نظر گرفته شود.

وب ۳ یا همان اینترنت نسل سوم در دنیا در حال گسترش است و برخی از کشورهای دنیا در حال قانون‌گذاری برای این شبکه هستند، چراکه وب ۳ یک شبکه غیرمتمرکز از اینترنت است و علاوه‌بر اینکه می‌تواند تجربه کاربر در اینترنت را بهبود ببخشد، اما دارای مخاطراتی هم هست.

وب ۳ نسل جدید اینترنت و به عبارتی اینترنت آینده است که قرار است در طول زمان فراگیر شود و امنیت، سرعت، حریم خصوصی و کیفیت بالای خدمات اینترنتی را برای بشریت فراهم کند.

در این گزارش آمده است که با ظهور وب ۳ انتظار می‌رود که جهان شاهد ظهور یک اینترنت غیرمتمرکزتر، حساس‌تر به حریم خصوصی و مبتنی‌بر هوش مصنوعی باشد. به اعتقاد مدیران فرانسوی تا ۱۵ سال آینده ساختارهای وب ۳ تمام اینترنت را دربر می‌گیرد و بر همه جنبه‌های زندگی خواهد گرفت. به همین حضور مجلس شورای اسلامی  در این حوزه برای تعیین استاندارهای وب ۳ ضروری است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مخاطراتی که وب ۳ ایجاد می‌کند

وب۳ تأثیر قابل توجهی بر زندگی اجتماعی مردم خواهد داشت. سرمایه‌گذاری‌های زیادی توسط بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا و چین در حوزه وب ۳ درحال انجام است. از آنجا که اولین توسعه‌دهندگان در هر زمینه‌ای تعیین‌کننده شیوه‌نامه‌ها و استانداردها هستند و توسعه‌دهندگان بعدی باید از آنها تبعیت کنند؛ میان کشور آمریکا و چین شکل گرفته است.

تمرکززدایی یکی از خصوصیات وب ۳ است و میتواند باعث بروز برخی مخاطرات قانونی و نظارتی شود. با توجه به نوپا بودن وب ۳ و مشخص نبودن بخش‌هایی از چارچوب‌های این فضا، هنوز خطراتی مانند هک، سوءاســتفاده از اطلاعات و مواردی از این قبیل وجود دارد.

درحال حاضر پیگیری برخی از جرائم سایبری برای نهادهای نظارتی دشوار است و طبیعتا با پیاده‌سازی ساختارهای غیرمتمرکز، سختتر خواهد شد. از طرف دیگر
هنوز اکثر کشورها برای استقرار و استفاده از خدمات و محصولات مبتنی‌بر وب۳ قوانین مشخصی ندارند یا حتی گاهی اوقات در برابر پذیرش آن
مقاومت می‌کنند.

امکان پولشویی توسط نیفتی (NFT) باید توسط قانون محدود شود. همچنین خصوصیاتی مانند پیاده‌سازی متاورس با استفاده از اینترنت نسل سوم برای بسیاری از شرکت‌های چند میلیارد دلاری جذاب بوده و آنان استراتژی‌های خود برای توسعه در زمینه متاورس را طراحی کردهاند.

همچنین کاربردهای مربوط به آواتار یا نمادهای شناسایی افراد در وب ۳ و متاورس میتواند مسائل حقوقی زیادی ایجاد کند. حق تبلیغات در آواتار، مسائل
حقوق معنوی و حقوق برندها و اشخاص ثالث مورد استفاده در آواتارها و حفاظت از علامت تجاری برای آواتارهایی که از طریق آن خدمات در متاورس
انجام می‌شود باید توسط قانونگذاران کاملا بررسی شود.

از سوی دیگر بسیاری از فضاها در وب ۳ دارای تبلیغات مجازی هستند و ویژندها (برندها) به‌عنوان مالک یا اجاره‌کننده زمین یا فضایی در دنیای مجازی، با استفاده از نیفتی (NFT) و آیتم‌های مجازی می‌توانند برای تبلیغ محصولات و خدمات برند خود اقدام کنند. استفاده از آواتارها، شرکت در رویدادهای خاص حمایت شده و شرکت در یکسری فعالیت‌ها در هر نرم‌افزار می‌توانند مسائلی ایجاد کنند که باید به‌دقت مورد توجه قرار گیرند.

همانطور که گفته شد تمرکززدایی یک خصوصیت مهم وب ۳ محسوب می‌شود، اما شرکت‌های خاصی توانسته‌اند سهم بزرگی از بازار وب ۳ جهان را در اختیار بگیرند و این امر استفاده از مزایای تمرکززدایی را به چالش می‌کشد.

وب ۳ نیازمند قانونگذاری است

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وب۳ آمده است که برای بیان مفهوم و قابلیت‌های وب ۳ باید ابتدا تاریخچه مختصری از اینترنت، وب ۱ و وب ۲ را بیان کرد.

مفهوم اینترنت در دهه ۶۰ میلادی توسط پنتاگون مطرح شد. سپس با اتصال شبکه علمی ۲ در سال ۱۹۹۳ شبکه جهانی اینترنت ۱ و شبکه اطلاعاتی ایالات متحده با نام آرپانت اروپا با نام «اِرن» شکل گرفت.

به‌صورت موازی برای ایجاد نظم بهتر در ارائه محتوا در شبکه اولین خدمات‌دهنده و مرورگر وب در سال ۱۹۹۰ ارائه شده بود. این شروع شکل‌گیری وب ۱ محسوب می‌شود.

با افزایش کاربردهای وب نیاز به شناسایی هویت کاربر یعنی کلمه عبور، شماره دستگاه و نرم‌افزار موجود در دستگاه، مبنای ایجاد نرم‌افزارهای کاربردی تحت
وب شد. این ساختار امروزه تحت عنوان وب ۲ شناخته می‌شود.

نیاز به انجام معاملات اینترنتی بدون لزوم اعتماد به مؤسسات اعتباری، فضای وبگردی برمبنای واقعیت مجازی و افزوده، جستجو و دسترسی بسیار قدرتمند به محتوای اینترنت و بهره‌مندی از هوش مصنوعی سطح بالا در وبگردی نیازهای مهمی است که وب ۳ به دنبال پاسخ به آنهاست. در نهایت اجرای منصفانه و بدون نقض حقوق دیگران مستلزم سیاستگذاری مبتنی بر شناسایی چالش‌ها و اختلافات بالقوه و قانونگذاری از قبل است.

فناوری‌های پایه وب ۳

وب۳ یک معماری آنلاین کاملا غیرمتمرکز است که دارای ویژگی‌هایست که می‌تواند تجربه کاربری در اینترنت را بهبود ببخشد. فناوری‌های وب ۳ به وب معنایی، فناوری دفترکل توزیع شده، هوش مصنوعی، واسط کاربری مبتنی‌بر واقعیت مجازی و افزوده و داده‌های خصوصی در اختیار خود کاربر است.

وب معنایی: وب معنایی باعث میشود که شناخت کلمات در وب ۳ آسان‌تر شود. مفهوم کلمات و مقدار شــباهت معنایی کلمــات را به یکدیگر را نظر میگیرد.
لذا جستجو در وب ۳ به نتایجی بسیار بهتر منتج میشود و دسترسی به اطلاعات و وبسایت‌ها بهتر انجام شده و سبب افزایش بهره‌وری استفاده از اینترنت می‌شود.

فناوری دفترکل توزیع شده : از آنجا که ثبت در فناوری دفترکل توزیع شده و وب ۳ به‌صورت غیرقابل تغییر خواهد بود، در صورتی که جعل اتفاق بیفتد و در شبکه ثبت شود امکان تصحیح این اطلاعات برای کاربر غیرممکن خواهد.

هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی در ســایتها میتواند به طرق مختلفی به کاربران و مدیران ســایتها کمک کند. بزرگترین کمک به مدیران سایت‌ها ارائه آمارها و انجام عملیات داده‌کاوی به‌منظور سنجش میزان تحقق اهداف و برنامه‌های پورتال یا سکوی مربوطه است. اسـتفاده از هوش مصنوعی در وب ۳ با آموختن هوشمند رفتارها، عالیق و منافع کاربر میتواند ارزش افزوده جدیدی برای کاربران ایجاد کند.

داده‌های خصوصی در اختیار خود کاربر: توقع اصلی سیاستگذاران از فناوری، مقابله با تقلب، مقابله با استفاده غیرقانونی، عدم مصرف انرژی ناپایدار و جلوگیری از خطرات سیستمی است. تمام خدماتی که در گذشته به جامعه ارائه شده و مفید بوده، ولی به دلایلی در بخشی از خدمات دچار کوتاهی شده باید در
نسل جدید اینترنت یعنی وب۳ ترمیم و تصحیح شوند.

واسط کاربری مبتنی‌بر واقعیت مجازی و افزوده: استفاده از واسط کاربری سه بعدی در سایت‌ها یکی از امکانات وب ۳ است که می‌تواند کمک زیادی به جذاب شدن فضا کند و تجربه کاربر در این محیط ارتقا می‌یابد.

دولت به مساله وب ۳ ورود کند

در پایان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وب۳ به حضور قانون‌گذاران در بحث وب ۳ تاکید شده است، آینده نحوه توسعه وب ۳ نشان می‌دهد، نحوه رشد وب ۳ می‌تواند برخی از مشکلات موجود وب۲ را کاهش و یا برعکس خطرات حریم خصوصی، امنیتی و مالی جدیدی را ایجاد کند.

توصیه مدیریتی آن است که بررسی و پژوهشهایی در مورد حفظ حریم خصوصی در و‌ب ۳ به‌صورت دور‌های مختلف انجام شود تا قوانین و مقررات لازم به موقع وضع شوند.

در انتها پیشنهاد می‌شود وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور با ارائه مشوقهایی به استفاده از فناوری و‌ب ۳ در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت ترغیب شوند.

همچنین قانونگذاری در زمینه رمزارزها به‌عنوان یکی از ستون‌های وب ۳ تسریع شود تا کارآفرینان بتوانند در یک چارچوب قانونمند به توسعه کسب‌و‌کارهای خود بپردازند.

پیشنهاد مرکز‌های پژوهش‌هاس مجلس این است که میشود با ظرفیت‌سازی تأمین زیرساخت‌های قوی، ارائه تسهیلات، ارائه مشوق‌های مالیاتی و ارائه آموزش‌ها و زیرساخت‌های آموزشی، از کسب‌وکارهای مبتنی بر وب ۳ حمایت شود. همچنین، پیشنهاد می‌شود که با استفاده از و‌ب ۳ و بلاکچین در زمینه ثبت زنجیره عرضه کالاها، تشخیص اصالت محصولات، تشخیص و ردیابی کالاها و محصولات غیراستاندارد و بی‌کیفیت و همچنین ردیابی محصولات فاسد استفاده شود.

به طور خلاصه محیط وب۳ می‌تواند نیاز به مجوز را صرفا با داشتن شناسنامه برای هر تولیدکننده کالا یا خدمات مرتفع سازد و حتی میتوان از آن به‌جای درگاه ملی مجوزهای کشور استفاده کرد.

و‌ب ۳ به امکان تعامل با افراد یا ماشین‌های مختلف در جهان را بدون استفاده از سیستم‌های واسطه که معمولا هزینه‌بر هستند فراهم می‌کند. اما باید دید که اگر دولت وارد حوزه قانونگذاری و‌ب ۳ بشود، مانند قوانینی که برای اینترنت وب ۲ تدارک دیده است، موجب توقف فعالیت آن یا ایجاد محدودیت‌های شدید در آن می‌شود یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وب۳

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا