اقتصاددیجیتالدولت دیجیتال

چین پیشتاز تسریع اقتصاد دیجیتال جهانیست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در هفت سال گذشته چین شاهد رونق قابل توجهی در اقتصاد دیجیتال خود بوده و این در حالیست که توسعه شتابان اقتصاد دیجیتال جهان در حال افزایش است.

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی که چهارشنبه ۱۴ تیر در مجمع اصلی کنفرانس جهانی اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۳ در پکن منتشر شد، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، مقیاس اقتصاد دیجیتال چین ۴.۱ تریلیون دلار آمریکا با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۴.۲ درصد افزایش یافت.

مقیاس اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲ تریلیون یوان (حدود ۶.۹۶ تریلیون دلار آمریکا) رسید. سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی این کشور به ۴۱.۵ درصد افزایش یافت و آن را به موتور مهمی برای رشد و تحول پایدار تبدیل کرد.

در حال حاضر، کشورهای سراسر جهان در حال تسریع توسعه حوزه‌های کلیدی اقتصاد دیجیتال هستند و فعالانه از فرصت‌های توسعه در زمینه‌هایی مانند فناوری‌ها و صنایع دیجیتال، دیجیتالی‌سازی صنعتی و عناصر داده استفاده می‌کنند.

می هونگ، یکی از دانشگاهیان آکادمی علوم چین، گفت که تحول دیجیتال چین از حوزه مصرف و خدمات به بخش تولید در اقتصاد واقعی در حال پیشرفت است.

داده ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲، درآمد عملیاتی صنعت تولید اطلاعات الکترونیکی چین ۱۵.۴ تریلیون یوان بوده است، در حالی که تجارت نرم افزار ۱۰.۸ تریلیون یوان و صنعت داده های بزرگ ۱.۵۷ تریلیون یوان بوده است که یک پایه صنعتی و فناورانه محکم برای توسعه یکپارچه فناوری اطلاعات ایجاد کرده است.

احمد عبدالحافظ، رئیس دفتر اجرایی شورای عالی امنیت سایبری مصر، گفت که دستاوردهای چین در توسعه اقتصاد دیجیتال توجه جهانی را به خود جلب کرده است. رونق اقتصادی چین فرصت توسعه را برای سایر کشورها ایجاد کرده است و به آنها فرصتی داده تا سودهای توسعه بازار بزرگ چین را به اشتراک بگذارند.

پکن و ۱۸ شهر شریک، از جمله ابوظبی، لندن، ماکائو، سانفرانسیسکو، وین، وینتیان و ساراگوزا در مراسم افتتاحیه کنفرانس روز سه‌شنبه ابتکار “همکاری شهری برای مشارکت اقتصاد دیجیتال جهانی” را منتشر کردند.

این ابتکار جنبه هایی مانند تسریع روند تحول دیجیتال شهرها، توسعه سبز از طریق توانمندسازی دیجیتال و حمایت از همکاری فراگیر دیجیتال جهانی را پوشش می دهد. هدف آن ایجاد یک شبکه نوآوری باز برای اقتصاد دیجیتال بین شهرهای جهان در چارچوب های چند جانبه است.

در سال ۲۰۲۱، پکن هدف توسعه را تسریع در ساخت یک شهر معیار جهانی برای اقتصاد دیجیتال مطرح کرد. داده های اداره اقتصاد و فناوری اطلاعات شهرداری پکن نشان می دهد که ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال پکن از ۸۷۱.۹۴ میلیارد یوان در سال ۲۰۱۵ به ۱.۷ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و سهم آن از تولید ناخالص داخلی از ۳۵.۲ درصد به ۴۱.۶ درصد افزایش یافته است.

منبع: سی‌آرآی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا